הכירו את שלוש הנשים שקובעות את סדר היום בפיקוד המרכז

הן דואגות לתנאי החיילים שלהן, יורדות לשטח ומשנות את המציאות שסביבן - לכבוד יום האישה ישבנו לשיחה עם שלוש מהנשים הכי חשובות בפיקוד המרכז, והבאנו לכם הצצה לעולמן

08.03.21
מירב בראל , מערכת אתר צה"ל

אל"ם יפעת יגר אושר, קצינת משאבי האנוש של פיקוד המרכז

הציגי את עצמך:

אני יפעת יגר אשר, בת 40. אם לעדי, בת 19 ומהיום חיילת בעצמה. מתגוררת במודיעין, במקור מקריית מוצקין היפה.

התגייסתי לפני 22 שנים למסלול הייעודי לקצונה בחיל משאבי האנוש. מאז ביצעתי תפקידים בליבת החיל, בדרג הנפרס ובמטה. ביניהם קמש"ח (קצינת משאבי אנוש חטיבתית) מילואים, קמש"ח 769, קמש"ח 188, ראש מדור סדיר במיטב, קצינת משאבי אנוש של אוגדה 98, ראש ענף תכנון כוח אדם ביבשה וראש ענף כוח תכנון ביבשה במטה הכללי.

לפני חצי שנה קיבלתי את דרגת האל"ם, ומאז אני קצינת משאבי האנוש של פיקוד המרכז.

מה את יכולה לספר לנו על התפקיד?

את התפקיד שלי אני יכולה לסכם במילה אחת - אנשים. אני קמה בבוקר והולכת לישון בשביל אנשי פיקוד המרכז, על כל המשתמע מכך - סגל, קידום ופיתוח, השכלת המשרתים, פרט, חינוך, רבנות וערכים.

בעינייך, מה המשמעות של להיות אישה שמשרתת בתפקיד כזה?

לאורך השנים ביצעתי מסלול בדיוק כמו הגברים המקבילים אליי בפיקודים ובזרועות, ואני גאה להיות חלק מארגון שמאפשר קידום לכל מי שראוי או ראויה - ללא הבדל דת, מגדר או כל דבר אחר. השירות בצבא מזמן אתגרים של שילוב משפחה, וזה נכון לגברים ונשים כאחד. אולם אין ספק שלנשים האתגר קצת יותר משמעותי.

מה מאתגר אותך בתפקיד?

האתגרים שלי בתפקיד הם אלו שמלווים את צה"ל בתחומי כוח האדם בעת הזו: איוש היחידות בכמות ובאיכות המספקת, השארת הטובים בשירות, שימור מודל צבא העם שחשוב כל כך לעוצמתו של הצבא, פרט המשרתים בחובה ובקבע, משפחות משרתי הקבע בתקופת הקורונה ולכידות וכשירות יחידות המילואים.

מה גורם לך לסיפוק בתפקיד?

בתפקידים קודמים חוויתי סיפוק מלהוביל תהליכים אסטרטגיים חוצי ארגון. עכשיו זה בעיקר מהמבט בעיניים של מי שקיבל טיפול בצורה טובה.

מסר לסיום:

אני גאה להיות חלק מארגון מצוין, חשוב ומרכזי כל כך בתוך החברה הישראלית ולמענה.

אל"ם ד"ר ענת סבאג, מפקדת רפואה בפיקוד המרכז

הציגי את עצמך:

אני ענת, תושבת זכרון יעקב, ואני מפקדת הרפואה בפיקוד המרכז.

מה את יכולה לספר לנו על התפקיד?

המר"פ בעצם אחראי על כל הרפואה הניתנת ליחידות ולמרחב פיקוד המרכז. אני אחראית על רפואה מבצעית ומענה בבט"ש (ביטחון שוטף), מוכנות ללחימה ורפואת שגרה.

בעינייך, מה המשמעות של להיות אישה שמשרתת בתפקיד כזה?

אני לא חושבת שיש הבדל בין גבר לאישה. לא נתקלתי בהבדלים ואני לא חושבת שזה משפיע על איכות העבודה.

מה מאתגר אותך בתפקיד?

לשמור על מקצועיות הצוותים ביחידות - שיתנו מענה רפואי איכותי לחיילים, גם בשגרה.

מה גורם לך לסיפוק בתפקיד?

אני מקבלת סיפוק כשאנשי הרפואה שעובדים איתי ותחתיי שמחים וגאים בשירות שלהם בפיקוד המרכז.

אל"ם נ', קמ"ן פיקוד מרכז

הציגי את עצמך:

אני נ', מתגוררת בראשון לציון עם א' בעלי, שמשרת כסא"ל באמ"ן, עם שני ילדינו, איתן ואורי. כשהייתי בת שמונה, אבי נהרג באינתיפאדה הראשונה בעת ששירת במילואים. כיום אני משרתת כקצינת המודיעין הראשונה בפיקוד המרכז.

מה את יכולה לספר לנו על התפקיד?

תפקיד קצינת המודיעין של פיקוד המרכז מהווה תפקיד ליבה הכולל אחריות פיקודית על יחידת המודיעין שכוללת כ-200 קצינים, נגדים וחיילים, ואחריות מקצועית על מערך המודיעין בדרג הנפרש בפיקוד - באוגדת איו"ש, בחטיבות ובאוגדה 98 ויחידותיה.

במסגרתו אני אחראית לשקף את המערכת הפלסטינית לגורמים בשטח - האתגרים, הסיכונים וההזדמנויות, לצד ההמלצות לפעולה, על מנת לסכל טרור ולהביא למרקם חיים רגוע במרחב.

ספרי על חוויה שזכורה לך במיוחד מהתפקיד:

ליל מעצרים לסיכול טרור שביצענו בחטמ"ר מנשה. אני זוכרת את ליווי קמ"ן החטיבה בפעילות הבט"ש, באופן שמאפשר לחוש את "השטח" - במקרה הזה במ"פ ג'נין, ובעיקר זוכרת שהבנתי מה זה להבין מקרוב את הצרכים של קמ"ן החטיבה ואת מורכבות התפקיד.

בנוסף, בגלל שמדובר בזירה האחרונה בה צה"ל מצוי בתוך השטח, בניגוד ללבנון ועזה, לדוגמה, אני פוגשת מציאות יומיומית של חיכוך, ולקמ"ן זה יתרון גדול - להיפגש עם המערכת היריבה, האנשים והתרבות.

בעינייך, מה המשמעות של להיות אישה שמשרתת בתפקיד כזה?

אומנם אני האישה הראשונה שמשרתת בתפקיד קמ"ן פיקוד, אבל אני לא מרגישה עניין ייחודי בכך.

מה מאתגר אותך בתפקיד?

האתגרים מגוונים - לפקד על יחידה, לדאוג לביטחון משרתי זירת המודיעין, להתריע על טרור במרחב ולפתח ידע רלוונטי מבחינה אסטרטגית ומדינית. גם האחריות של שילוח אוגדה 98 למילוי משימותיה בגזרות השונות, כאשר היא מצוידת ומוכנה באופן מיטבי גם למקרי הסלמה באיו"ש, משמעותית מאוד עבורי.

בנוסף, לייצר עליונות מודיעינית במרחב ע"י רתימת כלל ארגוני המודיעין, כדי להפחית חיכוך ולדייק את הפעילות המבצעית - רק למי ואיפה שצריך. לצד כל אלו זה אתגר משמעותי לשמר ולפתח את אנשי המודיעין במרחב.

מה גורם לך לסיפוק בתפקיד?

הסיפוק הרב ביותר שלי נובע מההשפעה על המציאות. בין אם קבלת ההחלטות או פעילות מבצעית אפקטיבית שהתבצעה לאור הערכת מודיעין, ובין אם השארת טובי אנשינו בקבע במערכת ופיתוח אישי שלהם בצה"ל.