מערכת אתר צה"ל

בלילה שבין ה-16 ל-17 ביוני 1946 החל מבצע "מרכולת" הידוע כ"ליל הגשרים". מבצע זה היה מבצע מתואם של ארגון הפלמ״ח אשר במהלכו הותקפו 11 גשרים לאורך גבולות ישראל. הצלחת המבצע הייתה כמעט מלאה, כאשר 9 גשרים נהרסו כליל, 1 נפגע קשות, ו-1 נוסף לא נפגע עקב נסיגה מוקדמת של הכוח. 4 גשרים שפוצצו נמצאים בגזרת חטיבת הבקעה והעמקים: גשר אלנבי, גשר אדם (דמיה), גשר אל חוואי (המוכר בשם גשר אל חמה) וגשר שייח חוסיין אשר גם היום אפשר לראות שרידים מהריסותיהם.

לציון 75 שנה למאורעות יצאו כ- 60 מחיילי חטיבת הבקעה והעמקים - לוחמים ולוחמות מגדוד ‘לביא הבקעה׳, וקצינים ונגדים ממפקדת החטיבה בראשות הסמח"ט, לסיור בגשר אל חאווי, מלווים ברבקה צביאלי - דור שני להורים אשר לקחו חלק ב"ליל הגשרים", במהלכו בוצעה פשיטה לפיצוץ הגשר. רבקה סיפרה על מטרות המבצע באופן כללי ועל פיצוץ הגשר בפרט, על פועלם של הורייה, ועל ארגון הפלמ״ח

מדבריה של רבקה:
״כל מה שאני עושה זה מיועד לכם, לנוער לחיילים. אני לא צריכה ללמוד על הפלמ״ח. הכל זה בשבילכם.
הקרבות הם לא העניין, מה שמעניין זה הסולידריות. פוצצו את הגשרים האלה כמחאה, וחוץ מהאנשים שהלכו עם חומרי נפץ היו עוד הרבה אנשים שלקחו חלק במערכה הזאת. אותו לילה היה ההכנה של כוחותינו למלחמת העצמאות״.


מדברי סמח"ט הבקעה והעמקים:
״דור לוחמי הפלמ"ח הינו דור שלחם בכלל החזיתות במלחמת השחרור. דור זה הניח את היסודות להקמת צה"ל בהיבטים של רוח לחימה, יוזמה, תחבולה, רעות לוחמים ועוד. בגזרת החטיבה ניתן לראות בעיניים את המקומות בהם פעל הפלמ"ח ועליינו החובה להעביר ממורשת הקרב של הפלמ"ח לדורות הבאים. אנחנו רואים זכות גדולה לקחת חלק בסיורי מורשת קרב שהתרחשו בגזרת החטיבה ובנם אנו מציינים בימים אלו 80 שנה להקמת הפלמ"ח ו75 שנים לפעולות שהתרחשו ב"ליל הגשרים"