9 מחבלים חמושים מנסים להשתלט על בי"ס "שקד". תיעוד מתרח"ט יוצא דופן

בנשקים שלופים נכנסו מאות לוחמים בצהריי היום לתוך בית ספר הומה אדם בעמק המעיינות. התלמידים אומנם התרגשו, אבל בחטמ"ר הבקעה והעמקים, שהחליטו לתרגל לראשונה פיגוע משולב בסדר גודל כזה - האתגר היה גדול. השגנו לכם הצצה מיוחדת לרגע שבו 9 מחבלים חמושים נכנסו לכיתות

31.10.21
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

"היינו באמצע שיעור מתמטיקה ופתאום שמענו קולות ירי והמון פיצוצים. תוך רגע פרצו את הדלת מלא לוחמים עם נשק שלוף", משחזרת בדרמטיות אדווה פיזם, תלמידת כיתה י', "הם הכניסו את כולם לכיתות וביקשו שנסגור את הדלת, באותו רגע ידענו שהתרגיל התחיל - והוא הרבה יותר גדול מכל מה שחשבנו".

אדווה וחבריה לבית הספר האזורי  "שקד דרכא" שבבקעת הירדן, מחכים כבר יותר משבועיים ליריית הפתיחה. הם תודרכו ועברו שיחות עם המורים והמנהלים, קיבלו הוראות מדויקות מאנשי הצבא והמועצה שפקדו את הכיתות, ולחלקם אף ניתן תפקיד - לדמות נפגעים בדרגות פציעה שונות, על מנת לתרגל את כוחות הצבא הנוהרים. 

"כמה שעות לפני כבר כמעט לא הצלחנו ללמוד מרוב התרגשות", מודה אדווה, "ארבעה תלמידים מכל כיתה אופרו על ידי פרמדיק צבאי שהעביר אותם גם סדנה על פציעות. רק חיכינו שיתחיל".

עבור מערכת הביטחון, השתלטות חוליית מחבלים על בית ספר, בכוונה לפתוח במסע הרג - היא ההפך מהתרגשות. תרחיש האימים הזה, שתורגל בחטיבת הבקעה והעמקים ביום שלישי האחרון, הוא חלום הבלהות של כל מפקד בגזרה צמודת גדר. אירוע מסוג זה מחייב היענות מקסימלית של כוחות רבים תוך זמן קצר ויכולת פעולה מהירה, שכמעט בלתי אפשרי לעבור אותו ללא נפגעים.

בחטיבה הבינו שהם חייבים להתכונן לנורא מכל: פיגוע משולב בתוך האוכלוסייה האזרחית שיבחן את היכולות שלהם במצב קיצון. מאז שעלה הרעיון במפקדת החטיבה ועד שהוא יצא לדרך - במעבר הגבול "שייח' חוסיין", לקח קרוב לחודשיים.

12:00 - "גלגלים בוערים"

שיירת כלי רכב מתקרבת למחסומי הכניסה של מעבר הגבול ממזרח. הרכב הראשון מתגלה כמכונית תופת שמפוצצת את עצמה על הגבול ופוגעת בעוברי אורח ובחיילים. בחסות הבהלה נכנסים כלי הרכב האחרים אל עומק הארץ. 

תרגיל ההונאה הזה, שנערך יחד עם רשות שדות התעופה, הוא לא פרי דמיונם של מפקדי החטיבה. "אנחנו מכירים את האפשרות הזו ונערכים אליה בכל הכוח. הוא קרה ב-2012 במעבר כרם שלום והוא אפשרי גם אצלנו", מצהיר סמח"ט הבקעה והעמקים, סא"ל גלעד כהן. 

בין רגע, מוזרמים אל המקום כוחות רבים. משטרה ויחידות מיוחדות נוהרות יחד עם גדודי הסיור של הגזרה: "שיתוף הפעולה באירוע כזה הוא הכרחי - שרשרת הדיווח צריכה להיות קצרה והפערים בין גורמי הביטחון חייבים להיעלם. במיוחד כשהם לא יודעים מה עומד להגיע שעה בדיוק לאחר מכן", מסביר סא"ל כהן.

13:00 - הדיווח שמפצל את המסך

ישנם 13 מחבלים בחוליית הטרור, שמתחילה להוציא לפועל את המזימה. תשעה מתוכם מצליחים לפרוץ אל הקיבוצים בעמק המעיינות ולהתקדם לכיוון בית הספר האזורי - לא לפני שהם יורים על רכבים חולפים בצומת טירת צבי. בנקודה הזו מבינים בחטיבה שמדובר באירוע משולב, ומסובך הרבה יותר. 

"התחושה יכולה להיות קשה. כשאתה כל כולך מרוכז באירוע, מביא את מיטב הלוחמים לנקודה ומקבל דיווח על אירוע נוסף - שעתיד להיות גדול יותר, צריך לעשות חישוב מחדש של סידור הכוחות ולהתחיל לטפל בשתי זירות במקביל", מפרט סא"ל כהן. 

אחד ממרכזי האוכלוסייה הגדולים בבקעת הירדן נמצא כ-2 קילומטרים מנקודת הירי מהרכב החולף. ההבנה שישנה אפשרות שזוהי רק נקודה בדרך שלהם לעבר בתי הספר באזור מיד מחלחלת אצל המפקדים, והם מצידם - מתחילים להזרים כוחות מיוחדים ותגבור נוסף של מאות לוחמים לאזור, ומקפיצים את כל גורמי הביטחון בגזרה. 

13:30 - "אין פה נוקאאוט"

מיד לאחר הירי לעבר המכוניות, הגזרה כולה "עומדת על הרגליים" כשתשעת המחבלים נכנסים בשערי בית הספר התיכון "שקד דרכא". הפיגוע במעבר "שייח' חוסיין" מתגלה כתרגיל הטעיה שנועד להסיט את הקשב ממה שעומד להתרחש בין כותלי המוסד החינוכי. 

כלי רכב עמוסי לוחמים ולוחמות, יחד עם גורמי ביטחון ורפואה מכ-15 יחידות שונות פורצים את השערים. ביניהן; "אריות הירדן", יחידות אוויריות, תחנת המשטרה המקומית וצוותי יס"ם, לצד צוות "הית"ם" (יחידת התגובה המהירה), צוות המילואים המיוחד שנועד לטפל באירועים בגזרה.

בזירת האירוע כבר מחכה להם פירוטכניקה מרשימה, שכוללת ירי, עשן ופיצוצים. תלמידים שמדמים פצועים עם דם מזויף ואף רכב צבא הפוך, שעל פי התרחיש עלה על מטען. 

"מה שהפך את התרגיל לכל כך מציאותי הוא המוני התלמידים שהסתובבו לנו בין רגליים", מעיד אחד הלוחמים. מתחם בית הספר היסודי פונה מבעוד מועד כדי למנוע בהלה ותלמידי התיכון הוכנו מנטלית בימים שקדמו לאימון, כדי לוודא שלא נגרם נזק לאף אחד כתוצאה מהתרגיל. 

הכוחות המיוחדים נכנסים בריצה אל קומפלקס הלימודים ומתחילים לטהר אותו, דלת אחר דלת, חדר אחר חדר - מתחילים לבודד את המבנה הגדול. כוחות הרפואה שנתקלו זה עתה באר"ן (אירוע רב נפגעים) בסדר גודל חדש, מבצעים הערכת מצב מיוחדת ובעזרת גורמי הביטחון האזורים הם מקבלים רישום מהיר של התלמידים והצוות החינוכי.  

"אין פה נוקאאוט", מודה סמח"ט הבקעה והעמקים, "בשונה מפיגוע דקירה או ירי, באירוע כזה היכולת שלך לצאת ללא נפגעים מהצד שלך ומצד שני עם סיכול מלא של הצד השני, כמעט לא קיימת. כמפקד אתה חייב ללמוד לצמצם אבידות ולסיים כמה שיותר מהר". 

לדבריו, הצלחה מבצעית בתרגיל לא נמדדת רק במהירות ההשתלטות, אלא גם בהתמודדות עם אתגרים נוספים, חשובים לא פחות: "אתה מבין כמה מסובך אירוע עם אוכלוסייה, כמה חשוב שגורמי ההתיישבות יהיו מעורבים וגם איזו שרשרת פיקוד מתאימה. מצד אחד - הפעלת כוח מבצעי בלחץ גבוה, אבל גם סביבה אזרחית דואגת". 

בכמעט שעה וחצי של קרב מדומה בין שכבות י' עד י"ב, נתפסו או נוטרלו תשעת המחבלים בזה אחר זה ונערך עליהם חיפוש למציאת מידע. בין המסמכים המזהים שסחבו עליהם בכיסים, נמצאה גם דפית הפעולה בערבית, "אלג'האד אלעזים" ("תוכנית הג'יהאד העצומה" בתעתיק).

תרגום:

תוכנית הג'יהאד העצומה

שלבים:

✔️ פיגוע ב"שייח חוסיין" -  ירי בנשק בביצוע שלושת הלוחמים הגיבורים

נפתח את הדרך מירדן לפלסטין הכבושה וירושלים הכבושה

המשך התוכנית בעזרת האל הגדול:

✔️ הרצון לפתוח באש על מכוניות בכביש

✔️ אין שמחה כמו ירי על בית ספר!!! בביצוע 9 מהלוחמים הגיבורים

✔️ פלאפל בעיר טובאס

(השאדה:) אין אלוהי מבלעדי אללה ומוחמד הוא שליח אללה

המוות לציונים- אדוננו אבו-עבידה

 

באירוע כזה, כשלא קיים כמעט מודיעין מקדים - כל פרט מידע הופך למשמעותי. הלוחמים נבחנו על זיהוי מהיר של המסמך והעברתו לתרגום. ממצאיו מפרטים את סדר האירועים המתוכננים וקובעים את המציאות בשטח - לכן צריכים לעבור במהירות לדרג הפיקוד.

15:00 - שיעור תנ"ך

התרגיל הסתיים בהצלחה - הלוחמים התקפלו במהירות וחזרו להגן מפני אירוע אמת, המפקדים החלו לתחקר את מהלך האירועים ואילו תלמידי בית הספר, שכעת ספגו מנת אדרנלין נכבדת, התיישבו בכיתות שהתרוקנו מלוחמים וחזרו לשיעור תנ"ך. 

באופן מפתיע - תופעת לוואי מיוחדת התגלתה בעקבות התרגיל אצל רבים מהתלמידים: "כולם הכינו אותנו למה שנראה ונשמע כדי שלא נלחץ. אבל זה חיזק ממש את הרצון שלי להתגייס", מודה אדווה. כשאני שואל אותה לאיזה תפקיד בדיוק היא משיבה בהתלהבות: "ברור שפראמדיקית! ראיתי אותן עובדות בלי הפסקה וזה היה מדהים!"