היחידה הטכנולוגית הדיגיטלית ששולטת מעכשיו באיו"ש

תיקון אמצעים טכנולוגיים בשטח, ייעול תהליכים ושיפור הקצה המבצעי - היחידה הטכנולוגית הדיגיטלית החדשה בפיקוד המרכז אולי עובדת מאחורי הקלעים, אבל משחקת תפקיד משמעותי בהגנה על האזרחים. ישבנו לשיחה עם מפקד היחידה, ושמענו על כל החידושים שהיא כבר התחילה ליישם בשטח 

14.03.21
מירב בראל, מערכת אתר צה"ל

בפיקוד המרכז כבר מזמן הבינו שכדי להתמודד עם אויב שנמצא ממש מתחת לאף, כמו שקורה לעתים בגזרת איו"ש הנפיצה, ולזהות פעילות מסוכנת, נדרשים האמצעים הטכנולוגיים הכי חדשים - ואיתם, איך לא, תשתית תומכת שתבטיח תפקוד מבצעי רציף ומלא. 

אותה התשתית, כך קבעו הגורמים הבכירים בפיקוד, תחליף את הבצ"פ (בסיס ציוד פיקודי) שהיה אחראי על תחום זה ממש עד לתקופה האחרונה, ותהפוך ליחידה טכנולוגית חדשה לגמרי.

"עם השתכללות האמצעים הטכנולוגיים ברחבי הגזרה וכניסת מערכות חדישות כמו 'מרחב חכם', הגענו למסקנה שנדרשת יחידה שתספק תשתית ראויה יותר לאותן טכנולוגיות, תענה על הצרכים הללו במהירות וביעילות, וכך תתמוך בקצה המבצעי", מספר מפקד היחידה הטכנולוגית הדיגיטלית, רס"ן אבי עמר, "ואכן, אחרי שינוי עמוק, הפכנו את היחידה הזו ליט"ד - היחידה הטכנולוגית הדיגיטלית החדשה בפקמ"ז".

תמצאו כאן מהנדסים והנדסאים עתירי כישרונות, שמביאים לידי ביטוי את יכולותיהם הטכנולוגיות בעצימות גבוהה יותר לנוכח המרחב המתקדם. עומדים לרשותם המערכות והאמצעים הטכנולוגיים החדשים ביותר לייצור ופיתוח, לפני שהם יוצאים לשימוש הכוחות שבגזרת איו"ש.

"אנחנו עוסקים במחקר ובפיתוח אמל"ח, טכנולוגיות ודיגיטל לשיפור האפקטיביות בקצה המבצעי, ומשמשים שער כניסה פיקודי לקליטה והטמעה של מערכות ואמצעי לחימה חדישים", מפרט רס"ן עמר.

"בתחום האחזקה", הוא ממשיך,  "היחידה אחראית על הרשת הלוגיסטית התקשובית במרחב הפיקודי, נותנת מענה מהיר ויעיל לכלל יחידות הפיקוד, ומצמצמת בירוקרטיה תוך הגעה פיזית לכוחות בשטח - זאת בניגוד למנגנון הקודם, בו היחידות היו צריכות להגיע לבצ"פ למטרות שונות". 

"אם קורה מהלך טכנולוגי בפיקוד - הוא מתחיל אצלנו", מדגיש מפקד היחידה, "הסמארטפון הצבאי הוא דוגמה לכך. הוא מכיל חנות יישומונים ויכולות מבצעיות עבור הקצה המבצעי, כמו זיהוי פנים ולוחיות רישוי של כלי רכב חשודים, יכולת תיעוד מעצרים וקשר רדיו מבוסס סלולר. אנחנו היינו אחראים להפצת האפליקציות, התאמת הגדרות ייחודיות למשתמשים, הגדרות VPN ועוד".

במסגרת מערכת לאימון כוח טקטי בחטמ"רי איו"ש המבוססת משקפי VR (מציאות רבודה), היט"ד אמונים על הפצת עדכוני גרסה, ביצוע התאמות לגזרות השונות, ביצוע טיפולי אחזקה ותפעול: "גם במערכות לזיהוי העוברים והעובדים הפלסטינים במעברים, שמושתת על טלפונים חכמים, היחידה אחראית על התקנת המחשבים וביצוע שדרוגים ותיקונים לרכיבי התקשורת האקטיביים". 

בנוסף, ביחידה הוקם חמ"ל כשירויות פיקודי, שמגבש תמונת מצב למערכות התקשוב בכלל יחידות הפיקוד - על מנת לאפשר תמיכה ומתן מענה אחוד ורלוונטי בשלל פלטפורמות תקשוביות. "כלל המערכות האלו הן מבצעיות", מבהיר המפקד, "לפיכך, יחידת היט"ד נדרשת לספק פתרונות יצירתיים ורלוונטיים בזמנים קצרים כדי לשמור על רציפות התפקוד ביחידות".

היחידה אומנם פועלת רק במשך חודשיים במתכונתה החדשה, אך החיבור הישיר לשטח, מעידים שם, כבר מניב פירות: "אנחנו בקשר רציף עם הכוחות, שמאפשר להם להציף בעיות ותקלות בזמן אמת ותיקון מיידי שלנו אצלם בגזרה". 

"עד לפני ארבעה חודשים, למ"פ היו ארבעה מכשירי קשר שונים כדי לדבר עם גורמים מבצעיים ואזרחיים ביישוב (כמו רבש"ץ), דבר שהיה גורם לסרבול", מתאר רס"ן עמר, "בשביל לענות על הצורך הזה, השתמשנו במערכת 'ברק כתום' של פיקוד העורף - וכך יצרנו מכשיר קשר אחד שמכיל בתוכו את כל החיבורים שהמ"פ צריך".

מפקד היחידה מודה כי הם שואפים להגיע למצב של "Safe City" - בו הכול יהיה יותר נגיש, דיגיטלי וטכנולוגי, כמו בבית חכם. "אם הייתה תקופה בה לקח המון זמן לאתר אדם חשוד, היום זה לא יקרה עם המערכות שעומדות לרשותנו. כל הגזרה מלאה במצלמות שמאפשרות להתחקות אחר מסלול הבריחה, וכך בעצם לסגור איתו מעגל בצורה מהירה יותר. התפקיד שלנו הוא לוודא שהטכנולוגיות תמיד יעבדו כמו שצריך".

"בסוף, אלה אנשי הקבע ביחידה שעושים את הכול - חיילים ונגדים שיצאו תוך כדי שירות ללימודי הנדסה, אנשים עם יכולות גבוהות ומרשימות מאוד שעבודתם המסורה והאיכותית ניכרת בכל פינה בפיקוד. נמשיך לתת את כל כולנו לטובת משימת ההגנה על תושבי ישראל באיו"ש ובכלל", הוא מסכם.