בחטיבת הבקעה החליטו להפתיע את המח"ט הנכנס - איך זה נגמר?

פחות משבוע אחרי שנכנס לתפקיד, חטיבת "הבקעה והעמקים" החליטו להכין למח"ט החדש, אל"ם מאיר בידרמן, ולמפקדי הגזרה הפתעה - תרגול פתע הכולל רשימה ארוכה של תרחישי קיצון. כך זה נראה

30.08.21
ינון שלום יתח וגל רביבו, מערכת אתר צה"ל

בשבועות האחרונים נערך תרגיל כניסה עבור מפקד חטיבת ׳הבקעה והעמקים׳, אל"ם מאיר בידרמן, שתוכנן על ידי צוות חשיבה, שבראשו עמד סגן מפקד החטיבה, סא"ל גלעד כהן.

בתרגיל השתתפו שני הגדודים הסדירים בחטיבה: 'אריות הירדן' ו'לביאי הבקעה', יחידת התגובה המהירה של החטיבה (אנשי מילואים), כוחות הרפואה של החטיבה וכוחות ביטחון אזרחיים מיישובי האזור.

מטרת התרגיל היתה תרגול מפקד החטיבה באתגרי הביטחון השוטף מבחינת הפעלת הכוחות, מיצוי יכולות מודיעין ואיסוף, עבודה מול מסגרות משנה, חבירה לחטיבה המרחבית בתפר ואירוע מורכב של חדירה ליישוב -  תרחיש שיכול לקרות בכל הגזרה המרחבית.

"התרגיל היה משמעותי ומלמד כאחד", מספר סרן דוראל אמבלו, מפקד פלוגת מסלול בגדוד אריות הירדן, שנכנס לתפקידו כשבוע לפני התרגיל, "הבנת התרחישים האופציונליים בגזרה תוך ניהול הפלוגה, חידדה לי את תפקידו האמיתי של המפקד".

גזרת חטיבת הבקעה והעמקים מורכבת משתי זירות עיקריות: איו"ש וירדן, ופרוסה לאורך כ-220 ק"מ. לכן, באירועים בגזרה ישנו אתגר גדול בהיבטי מיקום המפקד לאור שיקולי זמן ומרחב. 

אתגר מרכזי נוסף בחטיבה הוא במרחב העמקים - בו יש יישובים אשר קרובים מאוד למכשול ולגבול עם ירדן. המענה שניתן להם בעת אירוע הוא יחידת תגובה מהירה (ית"ם) עמקים. 

"בתרגיל ייצרנו את ההבנה שהפעלת הית"ם רלוונטית גם למרחב הבקעה, וכך היה - מפקד החטיבה הבין את פוטנציאל הנזק העתידי של חדירה ליישוב ופיגוע רב נפגעים, והפעיל את הפלוגה", מספר סרן אמבלו.

בתהליך הכניסה למסגרת, מתבצעים סיורים ותרגילים שייעודם הוא אחד: קידום הכשירות והמוכנות לביצוע המשימה. כאשר גדוד חדש נכנס לתעסוקה מבצעית, החטיבה מתרגלת אותו בפיקוד על אירועים, ובהתאמה יש חשיבות לתרגל את מפקד החטיבה הנכנס בפיקוד על אירועים בגזרה.

"התרגיל היה מוצלח מאחר ואין תחליף לחיכוך המפקד עם השטח", מסכם סגן מפקד החטיבה, סא"ל גלעד כהן, "יצרנו הזרמות רבות שאנו חווים ביום-יום, שלא בהכרח קשורים לתרחישי התרגיל. השילוב של התרחישים האלו עם תרחישי האמת, יצר למפקדים אתגרים ודילמות בהפעלת הכוח".

"התרגיל לימד את מפקד החטיבה על הגורמים הרבים שניתן להפעיל בתוך החטיבה ומחוצה לה, וכמו כן, שופרה השפה המשותפת בין מפקד החטיבה למפקדי הגדודים ושאר הגורמים שהשתתפו", הוא מסביר.

"הגדודים, יחידת התגובה המהירה, כוחות איסוף ואנשי ביטחון מההתיישבות, פעלו בסנכרון רב ובשותפות מלאה, גם יחד וגם עם חטמ"ר שומרון", מוסיף מפקד חטיבת 'הבקעה והעמקים', אל"ם מאיר בידרמן. "התרגיל בחן את מוכנות החטיבה במספר תרחישים מורכבים ובאופן אשר מדמה את המציאות", הוא מסכם, "אנחנו לוקחים ממנו תובנות רבות שבאחריותנו ללמוד וליישם בשטח".