5,000 רגל מעל הקרקע ו-10 שעות תרגיל רפואה מוסק

הגעה מהירה, טיפול בפצועים, ואפילו הנחתת מסוקי פינוי - מנהלי האירוע החדשים של תאג"ד מפח"ט יהודה סיימו את ההכשרה שלהם בתרגיל מיוחד במינו. הצטרפנו אליהם וראינו איך מפנים פצוע במהירות שיא

15.03.21
מירב בראל, מערכת אתר צה"ל

ביום רביעי האחרון, מזג האוויר בחטיבת יהודה שבאיו"ש סוף סוף התחמם, וצוות חובשי התאג"ד של מפקדת החטיבה נהנה מאחר צהריים שמשי במיוחד. בשעה 14:30, הם מקבלים דיווח בקשר שקוטע את השלווה - 2 פצועים באירוע "פטיש חם" במצפה זיו. תוך שתי דקות בלבד הם כבר עולים על ציוד, נכנסים לתאג"ד ומתחילים לדהור לנקודה.   

לא רחוק משם, באותו מצפה, שוכבות ללא ניע חיילות עם פצעים מדממים, אבל פתאום קמות והולכות לחזק את הצבע האדום שמרוח על פניהן וגופן. אז אם עד כה זה לא היה ברור - מדובר בסה"כ בתרגיל, אבל אתם יכולים להיות בטוחים שלא תמצאו כזה בשום גזרה אחרת.

קרדיט: עדי ברוך

"מה שקורה היום זה בעצם תרגול הסמכה של מנהלי אירועים חדשים בתאג"ד מפקדת חטיבת יהודה", מספר קצין הרפואה של החטיבה, סרן יוסף שמואלי, בזמן שאנחנו מחכים לבואם של חברי התאג"ד, "כל אחד בצוות עבר הכשרה ומבחנים עיוניים והיום זו הסדרה המסכמת שלהם. במהלך כל היום, הם יצטרכו לתרגל כל אחד בתורו, תפעול של שלל אירועים רפואיים מורכבים, הנחתות מסוקים, טיפול בפצועים דחופים ועוד". 

ואכן, תוך כמה דקות מגיע האמבולנס וחברי התאג"ד מגיחים מתוכו בריצה. מנהלת האירוע מחלקת את חבריה לסריקת השטח. ברגע שהם מאתרים את הפצועים, הם מיד מתחילים בטיפול ראשוני מציל חיים -  משכיבים אותם על האלונקות ומעלים אותם לרכב, בזמן שמנהלת האירוע מדווחת לחטיבה בקשר ומקפיצה מסוק פינוי. 

את כל זה, הם עושים תחת פיקודו של פרמדיק בכיר שנמצא במקום ומדרג בציונים את תפקודם.

קרדיט: עדי ברוך

"במסגרת התרגיל הזה, אנחנו מצפים ממנהלי האירוע לעתיד מספר דברים", מפרט הקרפ"ח, "קודם כל, צריכים לנווט לכל נקודה אליה ייקראו ברחבי החטיבה, לתפעל בה את הצוות ולחלק לחברים שלהם הוראות מדויקות. דבר נוסף שנדרש מהם הוא קשר רציף ואיכותי עם כל המסביב, כמו החטיבה, טייסי המסוקים בחיל האוויר, מד"א ועוד". 

כשהתרחיש מתקדם, אנחנו מבינים שזהו תרגול אג"מי מקיף: "צריך לזכור שכל מנהל אירוע מתחיל כחייל חובה שממלא פקודות, והשינוי של אותו חובש שלא עבר שום קורס פיקודי ולא קיבל כלים ניהוליים מתחיל ממש כאן".

"במיוחד לצורך הזה, בנינו הכשרה פנימית בחטיבה, שכוללת שיעורים מקצועיים, תרגולים, מבחנים עיוניים, סיורי גזרה ואימונים - ממש כמו זה שאתם רואים היום", מציין סרן שמואלי.

קרדיט: עדי ברוך

בינתיים בתרגיל, מנהלת האירוע המתורגלת מדברת בקשר עם טייס המסוק, ומתאמת איתו הגעה למנחת. ובאמת ממש בסמוך לחריקת הבלמים של האמבולנס במנחת של החטיבה, נוחת לו ברעש גדול "יסעור" שמוכן לקבל את הפצועים ולפנות אותם לבית החולים הקרוב. 

אחרי שה"פצועים" הוכנסו בבטחה לבטן המסוק, הוא מסתובב באוויר כדי לדמות את הפינוי עצמו, ונוחת חזרה בחטיבה. חברי התאג"ד המתורגלים, שיוצאים בחיוך רחב מהמסוק, מופתעים לקבל בקשר דיווח על תאונת דרכים, ורצים לשם או למעשה, לתרגיל הבא. כך, הם קופצים מאירוע לאירוע, בלי הפסקה ובלי מנוחה, ומסיימים בשעות הקטנות של הלילה. 

קרדיט: אחיטוב שלזינגר

"אחרי סדרה מסכמת גדושה ומאתגרת, אני יכול להגיד בפה מלא שיש לנו בחטיבת יהודה מנהלי אירוע איכותיים ומקצועיים", משבח סרן שמואלי, "נמשיך לעשות הכול כדי שתמיד יהיה לכם על מי לסמוך".