527 פעילויות בחודשיים וחצי. שיאני המבצעים עשו זאת שוב

היקף המבצעים שהוציאו עד כה ב-636 ב'שובר גלים' נשמע אולי בלתי נתפס. כדי להבין את התמונה המלאה מאחורי ההישגים, ניסינו לחלץ ממפקד "ניצן" את סוד ההצלחה של היחידה שנשארת מתחת לרדאר

15.06.22
ינון שלום יתח, מערכת את"צ

גזרת יהודה ושומרון יודעת גלי התחממות תכופים, ומתרגלת את הלוחמים בה לפעול בפולסים גבוהים מסביב לשעון. לאור המצב הזה, נדמה שרק יחידה כמו 636 מסוגלת להוציא בחודשיים וחצי 527 פעילויות מבצעיות - ולחלוש על מאות הקילומטרים בגזרה המאתגרת הזו.

גדוד האיסוף "ניצן" הוא לא יחידת בוטיק חדשה בנוף הצבאי. למעשה, כבר שנים שהוא מחזיק בתואר "היחידה עם מספר הסיכולים הגבוה ביותר" ביחס למספר הלוחמים בו. אבל בשביל לנסות להבין את סוד כוחו, צריך קודם כל להבין - מה הוא עושה?

"אנחנו נותנים מענה לתרחישים רבים שכוללים איסוף מודיעין, סיכול מטרות וסגירות מעגל", פוסק מפקד היחידה, סא"ל א' בפתח השיחה שלנו. "הלוחמים שלנו יודעים גם לעבוד קשה מסביב לשעון, אבל גם למצוא פתרונות כדי לספק את התיעוד, ההפללה והסיכול הטוב ביותר". 

כיאה לכל יחידת איסוף על הגבולות, הגדוד מחזיק באחריות להציב תצפיתניות ובקא"סיות שיהיו "עיניים" לכוחות הלוחמים מכל חטיבה. ב-636 הבינו לפני כמה שנים שיש צורך לקחת את זה צעד ענק קדימה - והקימו זרוע נוספת, ניידת לחלוטין. 

בשביל להסביר אותה, מציגים לי ביחידה דוגמה: דרך אחת המערכות הסודיות, מתקבלת התרעה על משליכי בקבוקי תבערה שמגיעים לעיתים תכופות לכביש מרכזי באחת הגזרות. היחידה, כך מבהירים לי, אינה כוח לוחם 'קלאסי', ולא תוציא כוח משימתי לתפוס אותם. 

בעזרת כלים טכנולוגיים ולוחמים המיומנים בהסוואה מתקדמת - הם יבצעו מארב ממושך על החשודים וידעו להכיר כל צעד וצעד שלהם. "זה יכול לקחת גם שעות וימים", מספר אחד הלוחמים, "אתה מאומן לשכב מתחת לאדמה זמן ממושך. פעם שכבתי במארב, החשוד הגיע לנקודה וממש עמד עליי. הוא לא יודע שיש מתחת לרגליים שלו את מי שעומד לתפוס אותו כמה ימים אחר כך". 

מהממצאים שיביאו הלוחמים, יתחילו לבנות תיק מודיעיני שיפליל את החשודים בהשלכת בקבוקי תבערה ויקשור אותם למעשים. "אנחנו לומדים על כל צעד וצעד של החשוד", מספר לוחם, האמון על איגוד התיקים המודיעיניים.

 

כשהתנאים מבשילים, מוציאים לדרך את המבצע לסיכול האיום - כשבחלק מהפעמים הוא "על חם". כמו בתיעוד הזה, ובו הפרת סדר אלימה באיו"ש בסוף החודש שעבר. מחבל משליך מטען על הלוחמים שנמצאים בפעילות באיזור. כוח שמוצב ממרחק מחכה לשעת כושר - ויורה כדור מדויק על מנת לנטרל ולקחת אותו לחקירה. 

"בחלק מהמקרים, אחרי הסיכול החם - הלוחמים ישובו לבסיס, וכמה ימים אחר כך יבואו לעצור את אותו חשוד בביתו", מבהיר סא"ל א', "הם מבינים שזה לא נגמר שם, זה ממשיך עד שמעמידים אותו בפני שופט". 

תחילה, חשבתי שמדובר באמירה סתמית, אך מיד אחרי המעצר, היחידה מלווה את התהליך המשפטי הארוך על מנת למצות את הדין. התיק המודיעיני מוחלף באחד פלילי, והצוות שסיכל את האיום לעיתים אף נדרש להעיד. 

"אתה מרגיש את האחריות בכל צעד, כי לא מדובר באירוע שעובר בין כוחות - הכול נמצא בתוך הבית", מסביר מפקד היחידה, "אם אנחנו נפספס בבניית התיק, או בירי לא מדויק - יש לכך השלכות כבדות מאוד". 

החודשיים האחרונים של היחידה, הרגילו אותם למציאות עמוסה אף יותר. אתגר חדש נוסף לשגרה שלהם: "המערכה בתפר". היכולות הרבות ושיטות הפעולה המותאמות, הן כנראה מה שמחפשים כשמנסים להתגבר על הפריצות בגדר - ול-636 חלק משמעותי בכך.

"אנחנו תופסים קילומטרים שלמים בתפר עם אמצעים מיוחדים עליהם לא ניתן לפרט, ועם מארבים התקפיים ואיסופיים רבים. לוקחים אותנו ככוח משימתי לכל דבר מעניין - ורואים את זה בתוצאות", מתגאה המפקד ומספר לי איך תפסו חשוד שנמצא על הכוונת שלנו כבר זמן רב. 

"האירוע שנקרא 'התפר' לא יסתיים בקרוב ואנחנו נערכים אליו בצורה משמעותית כמו הכוחות האחרים בגזרה", הוא מסכם, "אבל תענוג לדעת שהלוחמים מצליחים לבצע משימות כל כך מגוונות ולהיענות בהצלחה לכל צורך מבצעי". 

אז אולי הקלישאה נכונה - ככל שהיחידה נמצאת מתחת לרדאר, כך היא מגיעה לתוצאות מרשימות בהתאם. אבל יתרה מכך, אולי זהו סוד כוחן. הן שומרות על הצניעות היחסית - ומעניקות לעצמן מרחב פעולה רב.