את האימון שנגמר ב-3:00 - 890 והלוט"ר התחילו מאחורי מדפי החטיפים

חדירת מחבלים ליישוב, פיגוע ירי שמתפתח למרדף בעומק הכפרים ואירוע בני ערובה בסופרמרקט - באחת הנקודות המשמעותיות בגוש עציון, התקיים התרגיל הפותח של גדוד 890 בתע"ם בגזרה. אז מה היה שם? הפרטים

14.03.22
ינון שלום יתח, מערכת את"צ
צילום: אחיטוב

היקף האנשים העוברים בצומת גוש עציון הוא עצום, המתיחות והיסטוריית האירועים מוסיפים גם הם שמן למדורה, אבל עיקר המתיחות באה לידי ביטוי במרכז קניות גדול בצומת, אליו מגיעים אלפי קונים מדי יום - גם מהאוכלוסייה הערבית וגם מהיהודית במקום.

"בכל רגע נתון הם יעמדו זה לצד זה בתור, בתקופות מתוחות יותר ופחות", סוקר סמח"ט עציון, סא"ל אלירן אבנעים, "המרכז הוא גם המדד, במידה רבה מאוד, ליכולת של האזור לתפקד". לכן, רק הגיוני שהתרגיל שיפתח את התע"ם של גדוד 890 בגזרת עציון, יתמקד במרכז הקניות.

דיווח ראשוני על פיגוע משולב מקפיץ את הגזרה. תוך דקות אחדות, עשרות כלי רכב משוריינים נוהרים אל בתי העסק במקום. כשהתמונה מתבהרת, היא סבוכה במיוחד.

בחטמ"ר עציון החליטו על שלושה אירועים גדולים בלבד: חדירת מחבלים ליישוב, פיגוע ירי שמתפתח למרדף בעומק הכפרים וכאמור, גולת הכותרת - אירוע בני הערובה. 

"זה אירוע חטיפה עם בני ערובה, מהסוג שראינו במתקפת שהתקיימה בסופר יהודי בצרפת בינואר 2015", מפרט סא"ל אבנעים, "לא בחרנו את התרחיש סתם - אנחנו חייבים לקחת אותו בחשבון. לקחנו את הפיגוע של ארי פולד ז"ל (שנרצח כשהסתער לעבר מחבל במהלך פיגוע דקירה) והקצנו אותו כמה שיותר". 

בחטיבה מבינים שבאירוע חירום אמיתי כמו תרחישי הקיצון שהם מתארים, יצטרכו להפעיל כוחות גדולים - לכן יחידת לוט"ר, מד"א, כבאות והצלה, משטרה וגורמים אזרחיים רבים תרגלו במשך לילה שלם את תרחישי הקיצון האפשריים. "אתה מתכונן לגרוע מכל ויודע שאתה מוכן ליום יום", מסביר הסמח"ט. 

"כל תרחיש מורכב מעשרות תרחישים קטנים", הוא מבהיר, "כל אירוע תמיד יערב גורמים אזרחיים, הערכות מצב והתפתחויות בלתי צפויות. במקביל, "לכלכו את הקשר" והזרימו דיווחי שווא כדי לבלבל את המפקדים המתרגלים.

בסמוך לשעה 03:00 לפנות בוקר, הסתיים האירוע כשפשטו גדוד 890 ויחידת לוט"ר על הסופרמרקט ושחררו את בני הערובה. "מבצעים כאלה אפשר להכריע גם מאחורי המדפים של החטיפים", סיכם הסמח"ט שתרגל אותם לאורך הלילה, "עם תרגיל כניסה כזה לתע"ם הגדוד והחטיבה יגיעו מוכנים לכל אירוע, מורכב ככל שיהיה".