"טיפול השורש" של בנימין מתחיל כאן


כבר חודשים שתושבי בית-אל מתמודדים עם השלכות בקבוקי תבערה בתוך שטחי היישוב. בחטיבת בנימין החליטו להוציא לפועל טקטיקה מיוחדת כדי להילחם לעומק בתופעה - ופתחו ב"טיפול רפואי" רחב היקף, בשיתוף מאות לוחמים

06.03.22
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

עשרות מטרים של גדר גבוהה מפרידים בין היישוב היהודי בית-אל למחנה הפליטים ג'ילזון. מצלמות האבטחה והתצפית שמותקנות לאורכה, מתעדות בדרך קבע את המתרחש כאן: בכל ערב, נזרקים בקבוקי תבערה ואבנים לעבר קו הבתים הראשון ביישוב. 

בחודשים האחרונים, כמו שמציין גורם בכיר בחטיבה המרחבית בנימין, חלה החמרה באירועים: "אנחנו רואים התגברות משמעותית של הטרור העממי שמגיע מהכפר, מספר חוליות שבאופן רציף מנסות להפר את הסדר ולפגוע בביטחון התושבים".

הפעילות המודיעינית הענפה בחטיבה לתפיסת חברי החוליות מתבצעת באופן יום-יומי. בשבועות האחרונים יצאו למספר מבצעי פתע כדי להערים עליהם. "באחד הערבים, סביבות השעה 22:00, קיבלנו דיווח על חשוד שזרק בקבוק תבערה על הבתים - ב-02:00 הוא כבר היה בדרך למעצר", דיווח בכיר בחטיבה. 

אבל עם התגברות האירועים, החליטו לצאת למבצע אותו מכנים בחטיבה "טיפול שורש" - במקום לעלות על עקבות חוליות הטרור ולתפוס אותן לאחר מעשה, נכנסו הכוחות למבצע רחב היקף. בתוכנית: 250 לוחמי קומנדו ומג"ב שפושטים על כ-30 יעדים ומבצעים מעצרים וסריקות אחר אמל"ח פוטנציאלי. 

"יש בעיות שצריך לעקור מהבסיס", מסביר הגורם בתשובה לשאלה על מספר הלוחמים שהוקצו למשימה נגד האיום הפוטנציאלי,"מדובר בטרור לכל דבר ועניין. גם כשהאיומים הם זריקות אבנים ובקת"בים, והם זולים ופשוטים - הם עלולים להרוג ולגרום המון נזק. ואנחנו לא נבחל באמצעים כדי למגר גם אותם".

"טיפול שורש" דומה יצא לדרך רק בחודש שעבר בדרום הגזרה, סמוך לכפר חיזמא, שם התמודדו עם זריקות אבנים על אוטובוסים שנסעו על הצירים. בחטיבה בחרו להוציא לפועל מבצע מעצרים דומה - ופשטו בלילה אחד על עשרות יעדים. 

יממות אחרי גלי המעצרים הגדולים שפקדו את הכפרים והמכנה המשותף, כך לפי החטיבה, ברור - הירידה בטרור העממי בגזרה ניכרת. "האיום תמיד קיים, אבל הפעולות האלו מפחיתות את הסיכון לאזרחים", מדגיש גורם נוסף בחטמ"ר בנימין ומוסיף: "התושבים מבינים מה קורה בעקבות הטרור שיוצא מתוכם ומוחים בעצמם". 

אומנם הדרך עוד ארוכה, ונדרשים עוד פתרונות יצירתיים במוחם של המפקדים כדי להמשיך להילחם באיום - אבל כבר היום אפשר להביט במצלמות האבטחה שמשקיפות על גדר ג'ילזון ולהיות גאים, שלראשונה מזה תקופה מקליטות שקט מבקת"בים ואבנים.