החמישייה הפותחת של 5035 חוזרת "הביתה" אחרי 3 שנים

בסוף השבוע שעבר, עלו לוחמי גדוד המילואים 5035 לתעסוקה מבצעית בעלת משמעות מיוחדת עוד יותר עבורם. אחרי 3 שנים של הפסקה, בין היתר בעקבות הקורונה, הם עזבו את שגרת היום-יום העמוסה וחזרו לתפוס קו - הכי קרוב לבית

24.01.22
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

אם הייתם יכולים לקבל הצצה ליום בחייו של סא״ל (במיל׳) שילה אנקור, סביר להניח שהייתם מוצאים אותו במשרד עורכי דין לענייני מסחר ומקרקעין. מטרים בודדים מביתו, ביישוב נופים, תפגשו מנהל פרויקטים המתגורר בסמוך לאיש חינוך, לבנקאי ולעובד בהסתדרות הציונית.

אך גם ההצצה הזו כנראה לא הייתה מראה לכם איך בשעת בוקר מוקדמת בחמישי האחרון - עלו החמישה על מדי ב' והפכו (בהתאמה) למג"ד, קצין לחימה, רב גדודי, מדריך כושר ומפקד הפלס"ם של גדוד המילואים 5035.

אומנם יציאה למילואים לא נחשבת אירוע יוצא דופן בהווי הישראלי, וחמישה מילואימניקים מאותו היישוב ומאותו הגדוד הם לא תופעה חדשה - אבל במקרה הזה, מתברר, יש עוד נקודה פחות שגרתית.

"הפעם האחרונה שעלינו לקו הייתה ב-2019 - כשקורונה הייתה עוד שם של בירה", מחייך מג"ד 5035, סא"ל (במיל') אנקורי, ״אחרי הפעם ההיא פעילות המילואים הופסקה ברובה, בין היתר בגלל הנגיף, ורק חיכינו לרגע שבו נוכל לחזור".

שלוש שנים בדיוק חלפו מאז הפעם האחרונה שלוחמי הגדוד "החזיקו" צומת, או תפסו עמדה בכניסה לאחד היישובים, עד שבסוף השבוע שעבר, עלו לתעסוקה מבצעית בגזרת אפרים - הגזרה שאמונה, בין היתר גם על ההגנה של היישוב "נופים". "האם יש תחושה שאנחנו מגנים על הבית? בכל רגע", קובע סא"ל אנקור בנחרצות.

כבר בימים הראשונים, הוא מספר, הלוחמים השיגו תוצאות ראשונות בקו - כשסיכלו ניסיון יידוי אבנים על כלי רכב בצירי הנסיעה בחטיבת "אפרים": "הגדוד הצליח להפליל גורמי פח"ע שונים עם העלייה לתעסוקה תוך סגירת מעגלים מהירה לקראת תפיסתם".

למרות פרק הזמן הארוך בו לא עלו לקווים - ערכו בגדוד מספר אימונים אינטנסיביים לקראת תעסוקה אפשרית, על מנת שיהיו מוכנים "לרגע שנידרש". אחד הגדולים שבהם היה בחודש נובמבר האחרון, כשחטיבת הבקעה והעמקים תרגלה תרחיש של פינוי פצועים מוסק אחרי שכלי רכב של היחידה נפגע ממטען.

"יש כאן אנשים נפלאים שבכל פעם מחדש, עם קבלת הצו, עוזבים הכול - משפחה ועבודה, ובאים לעמוד חוצץ אל מול כל גורם טרור בגזרות השונות. הם מבינים שאין מישהו אחר שיעשה זאת במקומנו", עונה לי מפקד הגדוד בתשובה לשאלה המתבקשת, "אני, באופן אישי, מרגיש זכות גדולה להיות חלק מהמשפחה הלוחמת הנפלאה הזו".

אומנם השיחה הייתה קצרה ונותרתי עם שאלות בקשר לנסיעות המשותפות למילואים והאם אחוות המילואימניקים מחלחלת גם אל גן המשחקים, אבל מה שבטוח הוא שגם 3 שנים אחרי, עורך הדין, הבנקאי ואיש החינוך להוטים לחזור ולהגן על הבית, כשהמשמעות מילולית מתמיד.