שלב אחרי שלב - כך סוכל הפיגוע סמוך למגדל עוז

בזכות לוחם אחד, שהצליח לנטרל מחבל יצירתי במיוחד - נכשלה הטמנת מלכודת קטלנית בכניסה לאחד הקיבוצים בגוש עציון. האירוע כלל אקדח מאולתר, בקבוק תבערה ומטען חבלה ממקלות מטאטא. שמענו מהלוחם על הרגעים הקריטיים, ההחלטה לקפוץ מהרכב הנוסע ולהתנפל על המחבל, ועל מה שבאמת היה עלול לקרות

28.07.22
ינון שלום יתח, מערכת את"צ

סמל אביאל מירון בדיוק סיים פטרול שגרתי בגזרת "עציון", כשהבחין בעשן עולה מאחד השדות הסמוכים. ספק אם כשקפץ לנקודה ידע שכמעט נפל בפח במלכודת מתוחכמת, שניסה לטמון מחבל מהכפר בית פג'אר הסמוך.

"הלוחם שנסע איתי על ההאמר ואני היינו כבר בדרך לחטיבה, ואז ראיתי משהו נשרף על ההר שליד הכניסה לקיבוץ 'מגדל עוז'", הוא משחזר, "מיד נסענו למקום, וקצת לפני הצומת הקרובה ראינו דמות חשודה מתחילה לרוץ". 

 
קרדיט: ביטחון מגדל עוז

כפי שניתן לראות בתיעוד, החשוד - לבוש בחולצה שחורה, חוצה בהליכה את הצומת המרכזית, זורק בקבוק תבערה ורץ בחזרה. תוך שניות אביאל ושותפו עוצרים באמצע הכביש: "זיהיתי שהוא קלט אותנו ומנסה לברוח, קפצתי מההאמר תוך כדי נסיעה ודרכתי את הנשק".

"צעקתי לו שיעצור וראיתי שהוא משליך משהו", מסביר סמל מירון, "בהחלטה של שנייה זינקתי עליו, תפסתי אותו ונפלנו יחד על הרצפה". בשלב הזה, כשהם מדווחים למפקדים על פרטי האירוע ואלו נוהרים לגזרה - שותפו של אביאל קולט מה המחבל זרק על הרצפה: "הוא צעק לי 'אקדח, אקדח'".

המחבל נעצר ותוחקר במקום, והנשק המאולתר ששמט מידיו עבר שיקוף באמצעות סורק מיוחד של המשטרה. שם התברר כי היה לו כדור בקנה. "השוטר שעשה את הבדיקה הראה לי כמה זה היה קרוב, הקליע כבר היה שם - לחיצה קטנה והסיפור היה נגמר הרבה יותר גרוע. באותו רגע הבנתי שהוא כנראה תכנן משהו גדול יותר". 

סריקות מהירות החלו ברחבי הזירה על מנת למפות ולהבין את שהתרחש. "בשלב הראשון הבנו שהוא זרק בקבוקי תבערה, אחר כך מצאנו אקדח טעון, אבל מסתבר שזה היה רק קצה הקרחון", מספר רס"ן תומר רוזנבלט, מ"פ במסייעת 50 שקפץ לאירוע, "אחד הכבאים שפעל במקום דיווח על מטען חבלה מזויף ממקלות מטאטא, דבק וחוטי חשמל, שהוסתר ליד הבטונדות. מזה אנחנו מבינים פחות או יותר מה הוא תכנן". 

ככל הנראה, התוכנית הייתה לטמון את מטען הדמה במקום קרוב, לגרום לשריפה בעזרת בקבוקי התבערה, ולחכות על הר סמוך ל"שעת כושר" - כשיתאספו מספיק כוחות בשטח, ולפגוע בכמה שיותר. "התוכנית הזו נכשלה בזכות עירנות גבוהה מאוד של הכוח שהיה בזירה", סוכם. 

"בשניות הראשונות אתה פועל על אוטומט, אין פה חוכמות. צריך להתעשת על עצמך ולהחליט מה אתה עושה. לא בטוח שהספקתי לעכל שמנעתי כזה 'פיגוע משיכה', ועוד בסביבת הבית שלי", מתגאה סמל מירון - שגר בעצמו באזור, "בסוף אתה יכול לעמוד גם 12 שעות דרוך ומוכן למשהו שקשה להאמין שיקרה - ואז הוא קורה". 

גדוד 50 עלו לקו בגזרת עציון רק לפני כשבועיים. עם העלייה עצרו שני פלסטינים שניסו לזרוק בקבוקי תבערה על הכניסה לאחד הקיבוצים בחושך מוחלט. ועכשיו, לאחר הסיכול המשמעותי האחרון, כבר אפשר להגיד שזו התחלה מרשימה. 

"אומנם אנחנו רק בתחילת הקו, אבל כבר קיבלנו סיפתח מספק ביותר", מתגאה המ"פ, "בטוחים שזה לא הסוף, אני אישית מאמין שנראה עוד כמה הצלחות כאלו בחודשים הקרובים".