לוחמי צה"ל נכנסו באישון לילה לסילת' אל חרית'יה - וסגרו מעגל. צפו

בדצמבר האחרון כוחות צה"ל רדפו אחר חוליית המחבלים שרצחה את יהודה דימנטמן ז"ל בצומת חומש. בליל יום ראשון לוחמי צה"ל הגיעו כדי להרוס את בית המחבל היורה

15.02.22
ינון שלום יתח, ניצן בהר ונדב קגן, מערכת אתר צה"ל

צילום: עומרי שחם, עדו זיו ואורי הכט

את השבת המתוחה שהייתה בדצמבר האחרון, בה אירע פיגוע רצחני סמוך ליישוב חומש - כולם באיו"ש זוכרים היטב. אתמול לפנות בוקר, סוף-סוף הגיעו כוחות צה"ל לסגור את המעגל, והרסו את הבית אליו שלושת המחבלים נמלטו לאחר שפתחו באש. 

20 הקליעים שנורו, הצליחו לחדור את השמשה הקדמית ולפגוע ביושבי הרכב. יהודה דימנטמן ז"ל נהרג במקום ושני תלמידי ישיבה נוספים נפצעו. מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, הגיע למקום זמן קצר לאחר האירוע והצהיר: "אנחנו אחראים פה על ההגנה, ונעשה כל שביכולתינו - גם לספק הגנה לתושבים כאן וגם לתפוס את המחבלים והרוצחים שביצעו את הפיגוע הזה".

לאחר הפיגוע, בסריקות מקיפות ובעבודת מודיעין מדויקת - כוחות צה"ל, המשטרה והשב"כ עלו על מקומות המסתור של המחבלים בכפר, וקרוב ל-48 שעות לאחר הירי - נעצרו השלושה. בחמישי האחרון, הוגש נגדם כתב אישום. במקביל, החליט בג"ץ להיעתר לבקשה להרוס את הבית - והמבצע של חטמ"ר מנשה יצא לדרך במהרה. 

"המבצע הזה מגיע אחרי רצף של עשייה", סיפר קצין ההנדסה האוגדתי, סא"ל גלעד מזור, מבית המחבל, "מהמרדף, דרך תפיסת המחבלים וחקירתם, ועד להוצאת צווי הריסה ואישורי בג"ץ. במקביל, אנחנו עושים מאמץ הנדסי למיפוי האזור, מאמץ מודיעיני לאיתור ולמעטפת, ועכשיו אנחנו ביום המבצע עם מעטפת משטרה, שב"כ, ימ"ס, מודיעין, כוחות נוספים".

יחד עם ההכנות למבצע, החלה סיירת יעל ביהל"ם למפות את תשתיות הבית, כדי להרוס את הקומה המדויקת שבה גר המחבל מוחמד ג'ראדאת - מבלי לפגוע בבתים מסביב. "אנחנו מבצעים פעולת חבלה מדויקת, שתוקפת את עמודי התמך של המבנה", הסביר מ"פ סיירת יעל, רס"ן ג', "בנוסף, אנחנו מחלישים את הקירות החיצוניים, ובאמצעות פעולת חבלה מדויקת אנחנו מוודאים שרק המבנה שאותו אנחנו רוצים להשמיד מושמד מבלי נזק לסביבה".

לוחמי סיירת גבעתי, יהל"ם ועוקץ, בשיתוף מג"ב והמשטרה, נכנסו והחלו לעבוד כדי להשלים את המלאכה. במהלך העבודות, נפצע נגד צה"ל באורח בינוני ופונה בהכרה מלאה לבית החולים. באותו הזמן, בפאתי הכפר, הכוחות התמודדו עם הפרות סדר אלימות ממאות מתפרעים שהגיעו מג'נין הסמוכה.

"הלילה אנחנו נסגור חשבון עם אותו מחבל", סיכם קהנ"א, "וככל שיתאפשר לנו, נסגור חשבון גם עם השאר על מנת להרתיע ולמנוע הישנות מקרים כאלה בהמשך". בסמוך לשעה 6:00, עם אור ראשון, נשמע בקולות הקשר הדיווח שכולם ציפו לו. הוא סגר את המעגל - בספירה לאחור לפני הפיצוץ.

סילת' אל חרית'יה

הבית בו הסתתרו המחבלים וכוחות צה"ל הרסו אתמול

צומת חומש

הצומת בה אירע הפיגוע

קרדיט: גוגל מפות