"ברגע שפתחנו את התיק - הבנו בדיוק מה מנענו כאן"

לוחמי דוכיפת ותצפיתניות מגדוד 636 מנעו חדירה במרחב התפר של מסתננים עם נשק חם. מהזיהוי הראשוני, דרך מציאת מקום המחבוא ועד לתפיסת האמל"ח - שמענו מהם על שיתוף הפעולה המוצלח

28.09.22
ליעם אדיב, מערכת את"צ

בראשון שעבר, ניסו שלושה מסתננים לחצות את קו התפר אל שטח ישראל (חטיבת מנשה). תוך זמן קצר הם זוהו, ובתום מרדף עיקש - נתפסו על ידי לוחמי גדוד דוכיפת מחטיבת כפיר, שביצעו פטרולים באזור. בתיק של אחד מהם נמצא נשק מסוג "קרלו", שככל הנראה היה מיועד לפיגוע נגד אזרחים ישראלים.

"הכול קרה תוך רגעים בודדים", משחזר רב"ט אריאל אוחנה, אחד הלוחמים שהביאו למעצר החשודים. "בערך בשעה 16:30, בזמן שסיירנו ברכב הפטרול, זיהיתי ליד הגדר שני גברים שמנסים לחצות אותה. באותה שנייה, התחלנו במרדף אחריהם".

בשלב הזה פנו המסתננים אל מטע זיתים סמוך, במטרה להסתתר בו. אך הניסיון הזה סוכל, כי באותו הרגע תפעלו את האירוע התצפיתניות מיחידת 636, שידעו בדיוק מה עליהן לעשות. "מתוך היכרות עמוקה עם הגזרה, וניסיונות חדירה כושלים מהעבר, אני יודעת לומר לאן המחבלים כנראה יתקדמו ומה יהיה המשך המסלול שלהם", מספרת סמל לירון, תצפיתנית בגדוד, "אני מכווינה את הכוחות אל הנקודה. לא עוברות כמה דקות - וכבר מודיעים לי שהם נתפסו".

זמן קצר לאחר מכן גם החשוד השלישי היה בידי הכוחות - והמעגל נסגר. "ברגע שפתחנו את התיק וגילינו בתוכו נשק עם מחסנית ב'הכנס', הבנו בדיוק מה מנענו כאן", אומר רב"ט אוחנה, "אין ספק שהערנות ויכולת התגובה המהירה שלנו מנעו אירוע שעלול היה לסכן את ביטחונם של אזרחים רבים". 

סיכול החדירה הזה הוא רק אחד מתוך פעולות רבות שנעשות מדי יום ולילה ברחבי יהודה ושומרון, כחלק ממבצע "שובר גלים". "בסוף אנחנו נמצאים כאן על התפר כדי לעצור בזמן את האיומים שעלולים להפר את השקט והסדר במדינה", מדגיש רב"ט אוחנה.

מנקודות המבט של שניהם על האירוע, מעידים לירון התצפיתנית ואריאל הלוחם על תחושות דומות: "אחרי המקרה הזה אין לנו טיפת ספק כמה משמעותיים העבודה שלנו ושיתוף הפעולה בינינו. ככה בדיוק לומדים להעריך עוד יותר את התפקיד ואת החשיבות שלו. החתירה למגע והחשיבה ההחלטית הם אלו שהצילו חיי אדם. עם כל האדרנלין והגאווה, אנחנו ממשיכים לעמוד על הגדר, לבחון את התצפיות, לחפש בערנות, לפטרל, ולפקוח עיניים - כדי שנהיה פה לסכל גם את הניסיון הבא".