הסיירת הסגולה נכנסה ל'גוב האריות' - ומסכמת תע"ם בשומרון

מעצרים בשעות הלילה, מאבק בטרור עממי וחיסול התארגנויות של חוליות הטרור. אחרי חצי שנה של תעסוקה מבצעית במיוחד בחטמ"ר שומרון, סיירת גבעתי נותנת לכם הצצה

22.12.22
מיה צדוק, מערכת את"צ

כשסיירת גבעתי עלתה לקו בחטמ"ר שומרון לפני שישה חודשים, בתחילת מבצע "שובר גלים" - ספק שלוחמיה האמינו שככה הוא יראה. פעילויות מידי לילה, מעצרים בסמטאות של שכם וחיכוך ראשוני עם 'גוב האריות' - הם צפו בגזרה משנה את פניה והתאימו את עצמם בכל פעילות.

"אנחנו יוצאים למבצעים כמעט בכל לילה", מספר סא"ל אריאל גונן, מפקד הסיירת, "יש לנו שתי מטרות - למנוע מפיגועים לצאת החוצה מהגזרה, ובמקביל לפעול בתוכה ולמגר את הטרור בכל מקום אליו נגיע - מהקסבה של שכם למחנות הפליטים".

בחצי השנה האחרונה פעלה הסיירת במנעד רחב - מהחרמת אמל"ח ומחרטות ועד סיכול מפגעים שתכננו להוציא פעילות טרור.

פעילויות סיכול
166
תפיסות רשד"ג
45
עצורים
92
כספי טרור בשקלים
299997

ככל שמספר המעצרים עלה, הבינו אנשי הסיירת שהטרור המאורגן שהכירו הפך לטרור עממי. אחת הדוגמאות הבולטות לכך היא חוליית הטרור שקמה בקיץ האחרון - 'גוב האריות'. עם מאות אלפי עוקבים בטלגרם ובטיקטוק, תפסה החולייה תאוצה בקרב האוכלוסייה הפלסטינית, אך זו גם הייתה הסיבה לנפילתה.

"בשלב די מוקדם אנחנו מבינים מי הם", אומר סא״ל גונן, "גם בגלל המודיעין האיכותי, אבל גם בגלל שהם ניסו להיות דמויות בולטות ברשתות החברתיות. מהר מאוד הצטברו שמות ותמונות שלהם, והם לא דאגו להסתיר את עצמם".

אחד הסממנים הבולטים שלהם היה הרצון לצאת מהעיר שכם לצירים ולצמתים, לנסות לבצע פיגועים ואז לברוח חזרה אליה. "בסוף אלה נערים שרוב הפיגועים שביצעו היו בעיקר 'פיגועים תקשורתיים'", הוא מדגיש, "הם פרסמו פעולות שלהם והציגו אותן באופן שונה מהמציאות".

אחד מאירועי השיא בתע"ם היה החיסול של איברהים אל נבולסי, אחד מבכירי ו'כוכבי' הטיקטוק של 'גוב האריות'. להבדיל מפעילויות רגילות, הפעם נכנסו הלוחמים בשש בבוקר לשכם, אחרי זריחת השמש, כשהעיר כבר התעוררה.

בלב שכם, כשסביבם הפרות סדר והשלכות מטענים - הם בודדו את האיתור, עליו קיבלו מודיעין כמה ימים קודם לכן. בהתחלה סירב אל נבולסי לצאת מהבית ופתח באש על הכוחות שנכחו. כשעשה זאת, הלוחמים פתחו באש בהתאם לנוהל הנדרש וחיסלו אותו.

"גם בתנאים מורכבים של שטח אזרחי - רק הוא וחבריו לדירה סוכלו", משחזר מפקד הסיירת, "זה מראה על רמת הדיוק של הלוחמים. ברגע שיצאנו משכם האוויר חזר לריאות - וקלטנו מה עשינו שם".

במהלך התע"ם, חוותה הסיירת אובדן קשה של אחד מלוחמיה, סמ"ר עידו ברוך ז"ל. "המוות שלו היה אירוע עצוב מאוד ליחידה", סא"ל גונן משתף, "אבל הבנו שאנחנו צריכים להרים את הראש ולזכור שיש לנו אחריות על הגזרה. יש הרבה עצב וכאב אבל אנחנו לא נפסיק לתת את המאה אחוז שלנו עד הדקה התשעים".

בשבוע שעבר ירדה הסיירת הסגולה מהתעסוקה המבצעית, וכעת פניה מועדות לכיוון לבנת אימון במתווה דרומי בצאלים וצפוני ברמת הגולן. אחריה - הם יחזרו לעוד קו אינטנסיבי באיו"ש.

"זו הזדמנות שלי כמפקד היחידה להביע את הערכתי ללוחמים ולמפקדים. בסוף הם אלו שמביאים את הכול לידי ביצוע בשטח", הוא מסכם, "הייתה עשייה מצויינת של החיילים במשך תקופה ארוכה ומאתגרת ואני חושב שתחושת הביטחון השתפרה בצורה משמעותית בזכותם".