תפיסת ההגנה של חטמ"ר יהודה משנה את הגזרה

אחיזה בגזרה, אמל"ח משוכלל ומודיעין איכותי. 20 שנים מאז הפיגוע שמהווה אירוע מכונן בגזרה, נמצאת חטיבת יהודה בלב הפעילות המבצעית - וממשיכה לעשות הכול כדי לסכל את המקרה הבא

08.12.22
מיה צדוק, מערכת את"צ

20 שנה חלפו מאז פיגוע 'ציר המתפללים' בחברון, בחטמ"ר יהודה. בסמטה צרה מדרום לציר, הרגה חוליית מחבלים 12 אנשי ביטחון - בהם שוטרי מג"ב, לוחמי צה"ל, חברי כיתת כוננות ומפקד חטמ"ר יהודה דאז, אל"ם דרור ויינברג ז"ל, אשר קפץ לנקודה.

"בדיעבד, אנחנו יודעים שהמטרה בפיגוע הייתה לחדור לקריית ארבע", מסביר אל"ם ישי רוזיליו, מח"ט יהודה, "אבל הכוח הצליח להסית את הקרב ממרכז החיתוך עצמו, בזכות מאמץ מקביל בעומק ובמרחב האבטחה". מאז, כפי שהוא מספר, שינתה הגזרה את פניה, וגם את תפיסת ההגנה שלה. 

'ציר המתפללים' זכה לשמו בגלל מאות ואלפי המתפללים העוברים דרכו בכל ערב שבת - מקריית ארבע ועד למערת המכפלה. "בכל יום שישי מגיעה פלוגה שתגן על הציר", מספר אל"ם ישי רוזיליו, מח"ט יהודה, "מעין שרוול של אבטחה - כדי שאזרחים יוכלו ללכת להתפלל גם בערב שבת וגם בשבת עצמה". 

לדברי המח"ט, בהסתכלות 20 שנה אחורה - המציאות בגזרה שונה, אך המורכבות דומה. תפיסת ההגנה בחטמ"ר משלבת הגנה 'מהקרקע', ממרחב האבטחה, אבל גם הגנה מעומק הגזרה - בין השכונות הנפיצות.

"אנחנו משקיעים הרבה כוחות בכל רחבי הגזרה", הוא מדגיש, "המטרה היא שהלוחמים יסכלו צליפה, יפטרלו ויציבו מארבים - ולכן אנחנו מציבים כוח בנקודות מסוימות לאורך הציר".

בשונה מלפני 20 שנה, האחיזה בגזרה יציבה יותר. מה גם שהאמצעים השתכללו באופן משמעותי - לדוגמה, אז הגיע כוח העתודה לנקודה על גבי נגמ"שים, מה שלא קיים בגזרה כיום. 

להבדיל משאר יהודה ושומרון, חברון היא העיר היחידה שבה גרים גם יהודים וגם פלסטינים - לכן עובדים עם מודיעין מדויק, בשביל לסכל מבלי לפגוע בבלתי מעורבים. "מדובר בעיר מאוד כלכלית", מרחיב המח"ט, "היא מייצרת 40% מהתוצר המקומי של כלל איו"ש, לכן אנחנו רוצים שיהיו פה חיים נורמליים".

ביום עיון בהובלת החטיבה לתלמידים, מפקדים, חיילים ואנשי התיישבות שכלל הרצאות וסיורים בעיר, ציינו בשבוע שעבר 20 שנה לפיגוע, כשברקע התהליכים הפנימיים והפעילות המבצעית השוטפת בגזרה. 

"הפקנו לקחים מהאירוע", מסכם אל"ם רוזיליו, "אנחנו עובדים בקשר הדוק עם התצפיות, עורכים תרגילים, עובדים עם מודיעין איכותי יותר - במטרה להמשיך לפעול בשביל למנוע ולסכל את הפיגוע הבא".