הריאה הירוקה שתחסוך לנו 60 מיליון שקל

החזון של סגן מאו"ג איו"ש הופך בימים אלו למציאות. עד כה, הצליחו באוגדה העסוקה לחסוך מיליוני שקלים מעיסוק בנושא שלא תמיד עומד בראש סדר העדיפויות - ואפילו לנצל אותם לטקטיקה מבצעית משמעותית

19.09.22
ינון שלום יתח, מערכת את"צ

בשלל הגופים השונים בצבא, השגרה השוטפת היא עומס - משמירת כוננות, דרך פעילויות מבצעיות ועד לבניית כוח משמעותי ואסטרטגי לקראת מערכה עתידית. על אחת כמה וכמה, כשמדובר באוגדת יהודה ושומרון.  

אבל איך שהוא, דווקא בימים כאלו, כשהעומס בגזרה הפועלת ללא הפסקה במסגרת "שובר גלים", ממלא את לוחות הזמנים (ולפעמים מוסיף שעות נוספות ליממה), מופיעה משבצת מפתיעה בלו"ז של סגן מפקד האוגדה, אל"ם מקס נודלמן ושל קצין התקציבים באוגדה, סגן מארק חזנוב - "הסטטוס הירוק" של האוגדה.

למעשה, לאל"ם נודלמן יש חזון. הוא רוצה להפוך את אוגדת איו"ש לאוגדה הירוקה הראשונה בצה"ל: "זו צריכה להיות מהפכה של ממש. אני מבין ששיח על איכות הסביבה וקיימות יכול להשתמע כאירוע 'לא סקסי' ו'שולי' - אבל זה העתיד שלנו ושל הילדים שלנו".

לדבריו, כל שינוי קטן בהרגלי הצבא עלול להשפיע על כולנו דרמטית. "מדובר פה בחברה הגדולה ביותר במדינה, שחיה ומתקיימת לפי תקנות וחוקים מסוימים - אפילו אם אוביל מהלך להחליף את כוסות המים החד-פעמיות לאלתר, יהיו לזה משמעויות קריטיות".

ואולי בזכות התשוקה שלו לנושא, דווקא באוגדה הזו - אחד המרחבים המורכבים בצה"ל, עם מוצבים לאורך כל הגזרה, וצרכים לוגיסטיים ייחודיים - מצליחים להניב תוצאות מרשימות.

למשל, מוצבים שרגילים לקבל מים במשאיות - חוברו בחודשים האחרונים לקווי מים זורמים. שינוי נוסף הוא במוצבים רחוקים ובעמדות "פילבוקס" רבות על הצירים בגזרה, שבמשך שנים ארוכות השתמשו בגנרטורים להפקת חשמל. אחד הצעדים הראשונים שנעשו במסגרת הפרויקט הוא לחבר אותם למקור חשמל יציב. 

במקומות שאי אפשר לחבר לחשמל, החליטו באוגדה לרכוש גנרטורים היברידיים, שמעבר להשפעה הסביבתית הגדולה והזיהום שנמנע - מצליחים גם לחסוך המון כסף. 

כמה? בחודשים האחרונים רכשה האוגדה 6 גנרטורים "ירוקים" מהסוג הזה - וחסכה 4 מיליון שקלים. בעקבות פוטנציאל החיסכון הגבוה הם מתכוונים להרחיב את הפרויקט ולקנות עוד רבים.

על השולחן עומד אוסף פרויקטים מסקרנים, שמצליחים לחולל שינוי סביבתי אדיר, ומתגלים כחסכוניים במיוחד. עד לכתיבת הכתבה, כך לפי נתוני האוגדה, נחסכו 19 מיליון שקלים. עד 2025, לפי ההערכות, יגיע המספר לכ-60 מיליון שקלים - והאוגדה תהפוך ל"ריאה הירוקה של הצבא".

"אנחנו הראשונים שעושים את זה בצבא", מגלה אל"ם נודלמן, "אבל התוצאות שאנחנו מביאים מעוררות גלים אצל אוגדות אחרות, וכשהן יירתמו - נצליח לחסוך מאות מיליונים בשנה".

"המנורות שהחלפנו בכל הגזרה יעזרו ללוחמים בפעם הבאה שייכנסו לג'נין"

בחזרה לההתחממות באיו"ש - בכל לילה נכנסים לוחמים וכוחות מיוחדים למעוזי הטרור הסבוכים של הגזרה, ועוצרים מבוקשים רבים. שיטה מיוחדת שעלתה לכותרות היא "סיר הלחץ": הכוחות מגיעים אל בית המבוקש, ומפעילים עליו לחץ על מנת שייצא. הלחץ המדובר משתנה בהתאם לצורך, ויכול לכלול כריזה, ירי מקלעים, ירי טילי לאו על הבית ועוד (לאו דווקא לפי הסדר).

כעת, בעקבות הצורך להוציא מבצעי "סיר לחץ" נוספים בעתיד - יצאו באוגדה לתהליך של מחקר ופיתוח, לטובת בניית פק"ל מיוחד ללוחמים עם כל מה שצריך עבור מהלך הקרב.

פק"ל "סיר לחץ"

את עלות המחקר, הציוד היקר, והערכות המלאות עבור הלוחמים, מצליחים לממן במלואה באמצעות הכסף שנחסך בפרויקט "האוגדה הירוקה". הפיילוט הראשוני כבר בוצע עם כוח של סיירת גולני והוגדר כהצלחה. כעת, הם מחכים לאישור סופי ולאחריו - ערכות "סיר הלחץ" ייכנסו לכלל הגדודים באיו"ש.

"זו בשורה גדולה", מצהיר אל"ם נודלמן, "אנחנו מצליחים לתמוך פעילות מבצעית חדשנית בעזרת שמירה על הסביבה. המנורות שהחלפנו בכל הגזרה לנורות לד חסכוניות, יעזרו ללוחמים בפעם הבאה שייכנסו לג'נין".