8 חודשים ל"שובר גלים". כך זה נראה מאחורי הקלעים

3,000 מעצרים, תפיסה של 250 כלי נשק בלתי חוקיים והחרמה של מעל ל-2,700,000 ש"ח של כספי טרור - הם רק חלק מהעבודה הנרחבת של פיקוד המרכז במבצע "שובר גלים". במקביל לעבודות בגדר התפר, ומעקב אחר תופעות חדשות בגזרה, הנה חלק מהאמצעים הנוספים בהם נעזרים כדי למגר טרור

28.11.22
מיה צדוק, מערכת את"צ

כבר תקופה שבכל בוקר אנחנו קמים עם התראה בטלפון - עוד מבצע מעצרים באוגדת יהודה ושומרון. מפורטים בה מספר האנשים שנעצרו, כמה כלי נשק הוחרמו ועל אילו כפרים צה"ל פשט באותו לילה. מאחורי כל הודעה ניצבים עשרות, אם לא מאות לוחמים, שפועלים בשביל למנוע טרור.

 

בשמונת החודשים שעברו מאז החל מבצע "שובר גלים", אין ספק שהגזרה השתנתה. בשנת 2022 בוצעו עד כה כ-3,000 מעצרים, בנוסף לסריקות אמל"ח על בסיס שבועי - הכול בשביל לגדוע את המשולש החדש שמתפתח באיו"ש: נשק, כסף והשתלבות הדור הצעיר בטרור החדש.

מעצרים שבוצעו
3000
מעצרים מיוחדים שבוצעו
550
חשודים שאותרו
2500
פיגועים שסוכלו (ע"פ הערכות)
500

משכיל, מובטל ומתוסכל - כך מתואר דור ה-Z שגדל בשטחי הרשות הפלסטינית. הם בעלי גישה קלה לפורומים מלאי הסתה ברשתות החברתיות, ולהתארגנויות טרור אזוריות שדואגות לטפח פיגועי בודדים. מה זה אומר? הטרור, שהיה מוכר כארגונים ממוסדים וממומנים כמו הגא"פ או החמאס, עבר שינוי והפך ל'טרור פרילנסרים' בו ארגונים משלמים ל'נוער בעל יכולת' לפגע, כשהדרישות הן - כמות עדיפה על איכות.

 

אותו טרור חדש מייצר קרקע יציבה לתנועות כמו 'גוב האריות', התארגנות עממית בבסיסו - לקום וליפול. כבר ניתן לראות ניצנים של התופעה פורחים ברחבי איו"ש, ובזכות מודיעין מדויק ופעילות נכונה בגזרה סוכלו, על פי הערכות, יותר מ-500 פיגועים.

אך הטרור הישן לא נמחק מן העולם. אם מסתכלים על מחנה הפליטים ג'נין, לדוגמה - הוא מורכב מאוכלוסייה ש-25% ממנה מזוהה עם הגא"פ ו-20% עם החמאס. הארגונים מנסים להבעיר את הגדה המערבית ורואים בג'נין אדמה פורה לפעילות זו.

 

מלבד מעצרים, יש אמצעים נוספים למיגור הטרור. למשל, בניית מכשול קו התפר - חומה וגדר הפרוסים על 100 ק"מ, ומיועדים למניעת מעבר של שב"חים. בשבוע הראשון של חודש מרץ, לפני תחילת "שובר גלים", תצפיות זיהו 34,085 מסתננים. בשבוע האחרון, לעומת זאת - רק 475.

חומרי ארכיון מבניית המכשול. קרדיט: משרד הביטחון


בנוסף לבניית המכשול, מרחב איו"ש מתוגבר ב-11 גדודים, הוקם מפח"ט משימתי חדש - 'מכבים', שקיבל אחריות על חלק ממרחב התפר, ואם כל זה לא מספיק - בשבוע הקרוב יתגייסו לראשונה לוחמים ולוחמות לגדוד 'פנתר' החדש, שעתיד להיות גדוד מרחבי בחטמ"ר אפרים.

התגבור לא נגמר בהגדלת הסד"כ, אלא כולל גם התעצמות ביכולות האיסוף: אמצעים חדשים כמו 'בלון אילן' ורחפן תרמי, פיזור מכ"מים ומערכות אחיזת שטח המתפרסות לאורך הגדר.

ומצידה השני של הגזרה, פעילות מונעת אחרת: בשנה האחרונה ישנה עלייה במספר סיכולי הברחות האמל"ח, בעיקר בגבול המזרחי - 26 הברחות בהן נתפסו כ-450 כלי נשק, כש-M16 יכול להגיע למחיר של 90 אלף שקלים, ואקדח גלוק ל-60 אלף שקלים. מעבר לכספים שיכלו להגיע להתארגנויות טרור, האמל"ח שנתפס היה משמש, ככל הנראה, לפיגוע או אירוע פח"עי.

אבל המאמצים לא מפסיקים - גם מחר בבוקר נקום לאותה התראה בטלפון, עם נתונים על מעצרים ותפיסות, שיעבירו לקוראים את הפעולה הנרחבת שצה"ל עושה. אבל בסוף, כל ההודעות מתנקזות ללוחמים וללוחמות בקצה, שמבצעים פעולות מורכבות מדי לילה - אז מה זה בשבילי להתעורר מוקדם מהתראה בבוקר?