בפיקוד המרכז מדווחים "לבן בעיניים". כך זה נראה

כשהטמפרטורות יורדות אל מתחת לאפס והמתח לקראת השלג כבר מורגש באוויר, בצה"ל כבר מתכוננים גם לאפשרות של מוצבים מנותקים, יישובים חסרי אספקה ולוחמים שלא עוצרים את השגרה המבצעית שלהם לרגע

26.01.22
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה״ל

כוחות צה״ל נערכו בימים האחרונים לקראת הסופה ׳אלפיס׳ שהתקרבה לאזור מדינת ישראל. הכוחות הכינו מבעוד מועד כלי צמ״ה (ציוד מכני הנדסי) על מנת לסייע בפינוי השלגים, וכן חולק ציוד חימום רב ללוחמים בעמדות ובסיורים על מנת להבטיח את המשך תפקודם באופן המיטבי בהתאם לתנאי מזג האוויר.

במהלך השעות האחרונות מסייעים כוחות צה״ל בעזרת כלי הנדסה כבדים בפינוי השלג במספר חטיבות מרחביות באוגדת איו״ש.

״נערכנו מספר ימים לסופה הזו", מספר סא"ל גלעד מזור, קצין ההנדסה של אוגדת איו"ש, "ברגע שהתקבלה הפקודה ׳פתיתים לבנים׳ הגבירו הכוחות את הכוננות ובמהלך השעות האחרונות אנו מבצעים פינויי שלגים במספר כבישים מרכזיים וצירים צבאיים ברחבי יהודה ושומרון, כחלק מהמאמץ המשותף עם נתיבי ישראל ומשטרת ישראל. מעבר לשימוש האזרחי, ישנה חשיבות מבצעית בשמירה על צירי תנועה פתוחים. נמשיך לסייע ככל שנידרש על מנת להבטיח לאזרחים חורף בטוח ושקט״.

מפלסות השלג מכבישי איו"ש

תושבי ירושלים היו צמודים במשך כמה שעות לחלונות הבתים. הידיעות על השלג המיוחל הן לא אירוע שגרתי בבירה - ופעם בכמה שנים, זוכים בבירה לימים לבנים ומושלגים ולמהדורות חדשות שנפתחות בתחזית. אך לצד התקוות האופטימיות - מגיעות ההיערכויות הגדולות.

"אנחנו מעדיפים לתפוס את השלג לפני שהוא יתפוס אותנו", מצהיר סא"ל גיא יצחק, רע"ן האספקה של פיקוד המרכז, "הבנו שאמורה להגיע מערכת שלג משמעותית והתחלנו להיערך בכל הכוח - כדי לא להשאיר אף חייל וחיילת בקור".

השלג בחטמ"ר בנימין

בפיקוד המרכז עשרות בסיסים ומוצבים העומדים להתכסות בלבן. הם מתחילים בגבולותיה הדרומיים של חטמ"ר יהודה שליד באר שבע, ונפרסים מאות קילומטרים צפונה - מה שהופך את ההיערכויות לאתגר משמעותי עבור כוחות הלוגיסטיקה, שמכינים את עצמם במרץ לימים מושלגים בתוך המוצבים, ואף למצב של הסתגרות בבסיסים ונתק מוחלט מהעולם שבחוץ.

"חווינו את זה בסופה הגדולה ב-2013", נזכר רע"ן האספקה, "אז נותקו מאספקה עשרות מוצבים - הפעם אנחנו לא ניתן לזה לקרות". לכן, מוקדם יותר השבוע, כלל הבסיסים הגבוהים קלטו אספקות גדולות של אוכל, דלק, ואמצעים שישמשו אותם גם בימים ארוכים של שלג נדיר. יחד עם ההנדסה הפיקודית, הסבו מספר נכבד של כלי צמ"ה בארבעת החטמ"רים להתמודד עם כמויות השלג על הכבישים.

יותר מ-30,000 שקיות חימום חולקו ללוחמים בעמדות, 400 מכשירי חימום חשמליים הוצבו ברחבי הגזרות הקרות - הן בבסיסים והן בפילבוקסים השונים, ובחטיבות הרלוונטיות כבר נערכים עם יותר מ-8 טון מלח לפיזור על הצירים המרכזיים.

"אנחנו לא עוצרים לרגע את השגרה המבצעית״, מבהיר סא"ל יצחק, ״יש לנו אחריות כלפי האזרחים וגם על גלגלי כלי הרכב הלבשנו שרשראות לנסיעה בשלג". בפיקוד למדים מניסיונות העבר והכינו תוכניות ואספקה למקרה ויישובים בגזרה ייתקעו ללא מזון - וקנו אפילו אוכל לתינוקות לשעת חירום.

את ההיערכות סיימו כאן כבר בשעות הצהריים המוקדמות, ונותר להם רק לקוות שסופת ה"אלפיס" תעבור בשלום גם על חיילים וגם על תושבי האזור, שיצליחו ליהנות מקצת שלג ירושלמי נדיר. "בצהריים חתמנו את החלוקה ועכשיו מחכים לראות שהכול יהיה בסדר, כיף להתעסק באירועים משמחים כאלה" מסכם סא״ל יצחק.