השת"פ בין ההנדסה וחיל האוויר נוסק לגבהים חדשים

מה משותף לכלי פריצת מכשולים הנדסיים ולמסוקי סער? לוחמי גדוד 605 וטייסי הינשוף מטייסת 123 התאחדו לתרגיל מרהיב, הכול בליווי המעטפת של חטמ"ר יהודה. לרקע רעשי המסוק והכוחות העולים ויורדים ממנו במהירות ובמיומנות, תפסנו לשיחה את אחד מהמפקדים שדאגו לתרגיל מציל חיים

20.09.22
ליעם אדיב, מערכת את"צ

בשבוע שעבר הופרה הדממה בשמי החטיבה המרחבית יהודה. כשתושבי האזור הביטו מעלה, הם יכלו להבחין במסוקי "ינשוף" חגים מעליהם, בדרכם לאסוף ולהנחית כוח נוסף. אחרי שהמסוקים חלפו והמשיכו הלאה, חזרו התושבים לשגרה. אבל עבור לוחמי גדוד ההנדסה 605 מחטיבה 188 - מדובר רק בתחילתו של תרגיל יוצא דופן.

"מדובר באחד התרגילים המרשימים שנראו כאן לאחרונה", מצהיר סגן רועי גרינפלד, קצין האג"ם של הגדוד, "במשך השבוע דימינו ותפעלנו מספר תרחישים שדרשו פינוי כוח לוחם משטח הררי, וזאת במסגרת מתאר לבנוני".

האימון נערך כחלק מהתע"ם של הגדוד על קו התפר בחטיבת יהודה. "לוחמי ההנדסה הקרבית עמלים על בניית מכשול חדש בדרום הר חברון ומדבר יהודה", מסביר סגן גרינפלד, "ומבינים את המטרה העיקרית שלנו בקו הזה - לסכל חדירת מסתננים לתוך שטח ישראל".

"זה לגמרי אחד השיאים של הקו", הוא ממשיך, "מדובר בשיתוף פעולה חשוב והדוק בין כוחות ההנדסה שלנו, מסוקי הסער (מסע"ר) של חיל האוויר, וכן המעטפת האג"מית והלוגיסטית שסיפקה חטיבת יהודה". ואכן - לוחמי הגדוד חברו לאנשי טייסת 123 ודימו פינוי פצועים והכוונת מסק"רים בעומק שטח האויב.

החשיבות של תרגיל כזה היא גדולה מאוד - וזה ברור היטב ללוחמים, וכן לקצין האג"ם: "אנחנו רוצים תמיד להיות מוכנים לתרחיש כזה. פינוי מוסק יכול לסייע בכל שלב בלחימה, בייחוד כשהכוח צריך עזרה מנקודה מרוחקת. במקרה של חייל פצוע, ההגעה לבית חולים עלולה לקחת זמן, ולכן זו יכולת קריטית לדעת איך לפנות אותו, לטפל בו ולהטיס אותו להמשך טיפול".

בגדוד מגדירים לעצמם מטרות ברורות - ומכריזים כי בכוונתם להכשיר את הלוחמים, כך שמרגע נחיתת מסוק הפינוי ועד להמראה למרכז רפואי - תעבור פחות מדקה.

האימון הזה מתרחש במקביל לפעילויות הלוחמים ב"שובר גלים", במסגרתו פועל צה"ל ומבצע מעצרים מידי לילה ברחבי איו"ש. "למרות שבמבצע לוקחים חלק כוחות רבים, הגדוד מביא יכולות איסוף וייצור עצמי של מודיעין, שייחודיות לו. היום אנחנו רואים שבזכות פעילות עיקשת וחוזרת בכל לילה, ובזכות עמידה על המשמר בגבולות התפר, המסתננים שמנסים לעבור נתקלים במחסום. זו גאווה גדולה לדעת שזה הרבה בזכותנו".

התרגיל, כאמור, הוא רק חלק מהפעילות הענפה של הכוחות בקו - שמפטרלים בשטח, ממשיכים בבניית המכשול ומסיירים עם כלי פריצה הנדסיים כדי לסייע בהכשרת צירים ובשמירה על מרחב דינאמי שיקשה על האויב ללמוד אותו.

"כל הפעולות שלנו נועדו לחזק את ההרתעה, ותמיד להזכיר לאויב שיש מי שעומד בינו לבין חדירה לשטחי מדינת ישראל", מסכם סגן גרינפלד, "אנחנו משבשים ומסכלים ניסיונות לחבל בשגרה התקינה שלנו ומייצרים עליו לחץ באמצעות תרגילים שעוד יבואו. כמו שאומרים - זו רק ההתחלה".