"היערכות לתרחישי קיצון כאלו מכינה אותנו ליום-יום בצורה טובה יותר"

פיגועי התאבדות, ירי מרכב חולף, הפגנות ענק אלימות - בחטמ"ר יהודה כבר מבינים שאי אפשר לתרגל את כל אחד מהאירועים האלה בנפרד. הצטרפנו לאחד התרח"טים העצימים שהיו בגזרת יהודה ושומרון בשנים האחרונות כדי לראות איך נראית "היערכות מוגברת" מקרוב

01.03.22
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

בשבע וחצי בבוקר נורית יריית הפתיחה בתרגיל החטיבתי של חטמ"ר יהודה, תרתי משמע, כשמתקבל דיווח על פיגוע ירי מרכב חולף לעבר אחד מהפילבוקסים בגזרה. החטיבה קופצת ברגע, החמ"לים מתחילים באיסוף ועיבוד מידע רב והכוחות כבר מגיעים לשטח. 

"ביהודה ושומרון אין את הפריווילגיה לעשות נוהל קרב לפני הסלמה", מסביר מג"ד תבור, סא"ל שחר בן סמיאן, את חשיבות התרגיל שתוכנן בעקבות היערכות מוגברת בגזרה. "חיכוכים בירושלים או בעזה יכולים לגרום לשטח לבעור ברגע - ואנחנו צריכים להיות מוכנים לאירועים תמיד". 

הכוחות מתחילים להתחקות אחר דרכיו של המפגע ברכב, וכבר מקבלים דיווח נוסף על מחבל מתאבד שמפוצץ מטען קטלני באיזור הומה אדם. בזמן שכל זה קורה - באוגדה גם דואגים "ללכלך את הקשר" בדיווחי שווא על אירועים בגזרה: "מטרה מרכזית אצלנו היא לחדד את פיצול הקשב של הלוחמים. עוד לא הספקת לסיים אירוע - וכבר מגיע עוד אחד".

למרות שתופעת המחבלים המתאבדים שכיחה פחות, מספר לי גורם בחטיבה, עדיין מתבצעים ניסיונות המחייבים אותם להיות מוכנים כל הזמן, לכל תרחיש. רק לאחרונה, הוא אומר, כחלק מתשתית של ארגון הטרור חמאס ברחבי איו"ש, מערכת הביטחון הצליחה לתפוס חגורת נפץ רבת עוצמה: "גם במבצע 'שומר החומות', לאחר ניסיון פיגוע משולב של ירי ומטענים, נמצאו מספר רב של מטענים שנועדו לפגוע באזרחים וחיילים רבים". 

כבר קרוב ל-20 שנה שלא יצא לפועל פיגוע בסדר גודל כזה, ולמי שלא חווה את תקופת הפיגועים בתחילת שנות ה-2000 קשה לדמיין את ההשלכות. בדיוק בגלל זה מג"ד תבור מתעקש לחבר את הלוחמים למציאות שהייתה: "המפקדים הבכירים זוכרים היטב את התקופה ההיא, ולכן זאת אחריות שלנו לתווך אותה לחיילים שלנו". 

בינתיים, ברשת הקשר הדיווחים לא עוצרים לרגע, ותרחישי קיצון מזניקים את הכוחות בין נקודות ברחבי הגזרה. בעשר שעות בלבד, הם מספיקים לתפעל הפגנות ענק עם יריות מתוך ההמון וחדירות מחבלים דרך הגדר, ניסינות פיגוע של מחבלים מתאבדים וירי מרכב חולף.

כוח משמעותי שקופץ לאירועים הוא צוות בקאסיות רב מימדיות, צוות ייעודי שנכנס ליהודה לפני חצי שנה - ומספק מענה ייחודי באירועים מורכבים. "אנחנו מכפיל כוח ללוחמים בשטח", מצהירה מ"פ איסוף ב636, סרן בהט לוזון, "הבקא״סיות שלי פורקות יחד איתם, ובעזרת רחפנים בעלי יכולות טכנולוגיות גבוהות הן מצליחות לייצר תמונת מצב אויב מזוויות נוספות ולסגור מעגל עם הלוחמים והתצפיות הנייחות״. 

התפקיד של סרן לוזון הוא לתכלל את כלל אמצעי האיסוף - רחפנים, תצפיות ניידות ונייחות, ולהעביר בזמן אמת מידע למפקדים בשטח. אחד האירועים המורכבים בתרח"ט הוא הפרת סדר אלימה, במהלכה אחד המפגינים מנסה לירות לעבר הצבא מתוך ההמון: "הטסנו רחפן והצלחנו לזהות אותם תוך כמה רגעים". 

בארבעת ימי התרח"ט, מדגיש גורם בחטיבה, חודדו כל המערכות המבצעיות: "מנסים אותנו במציאות המבצעית בכל יום, והיערכות לתרחישי קיצון כאלו מכינה אותנו ליום-יום בצורה טובה יותר". 

"בעזרת אימונים אינטנסיביים כאלו", אומר מח"ט יהודה, אל״ם אביחי זפרני, "מודיעין מדויק, אמצעי איסוף, שיתוף פעולה בין גורמי הביטחון השונים והלוחם שבקצה, אנו שומרים על הביטחון בגזרה ומסכלים כל ניסיון של הטרור להרים את ראשו מדי יום ולילה".