אספנו 30 שנה עם היחידה שאורבת לכל איום

מלבנון דרך חומת מגן ועד המבצע האחרון בג'נין - יחידת האיסוף 636 חוגגת 30 שנות פעילות. שמענו ממפקד "ניצן" על היכולות החדשות, האמל"ח המתקדם והמאמץ הבלתי פוסק לסכל את האיום הבא

16.08.23
מיה צדוק, מערכת את"צ

הלילה, יומיים בלבד אחרי עצרת חגיגות 30 שנות פעילות יחידת "ניצן", לוחמי 636 שהיו בפעילות יזומה ברחבי אוגדת איו"ש, ניטרלו מחבלים שביצעו ירי מרכב לעבר עמדה צבאית סמוך לעיר שכם שבמרחב חטיבת שומרון. הם עצרו את אחד המפגעים החמושים שנפצעו והחרימו את נשקו מסוג M-16 שאיתו ירה ואת המכונית ממנה בוצע הירי.

היחידה התחילה את דרכה בלבנון - כיחמ"ם (יחידת מודיעין מטרות) שתפקידה לאתר ולזהות חוליות חיזבאללה. "ובמבצע האחרון בג'נין זה בדיוק מה שעשינו", מתאר מפקד יחידה 636, סא"ל ג', "לקחנו את הייעוד המקורי שלנו ויישמנו אותו עם אמצעים מתקדמים בהרבה". 

ב"חומת מגן" הכול השתנה - היחידה הוסבה במהרה לצרכים של איו"ש ונשארה בגזרה שבעתיד תשמש לה בית. "כל התכלית במבצע הזה הייתה תצפיות, לדעת לזהות אויב ולתת עליו אינדקציות", מוסיף סא"ל ג', "ואז הבנו שאנחנו צריכים להתאים את עצמנו כדי לתת מענה מדויק יותר". 

היום, יחידת ניצן מורכבת מעשרות תצפיתניות ובקא"סיות, שבע פלגות, אחת לכל חטמ"ר באוגדה ושלוש פלגות עם תחומי התמחות שונים: 'חנית', האמונים על הרחפנים, 'נץ', שמתמקדים באיסוף ותקיפה, ו'זיקית'  - המחזיקים אמצעים מיוחדים. 

בשביל להתאים את עצמם לגזרה, הם לא מפסיקים לקלוט פיתוחים חדשים: "איו"ש זו גזרה דינמית שלא מפסיקה לשנות את פניה, ואנחנו חייבים להיערך -  אם נישאר על אותה משבצת, לא נצליח במשימה". 

אחד מאותם אמצעים חדשים הוא המר"ס, מערכת רבת סנסורים לזהות ולהקפיץ לתצפיתניות באופן אוטומטי לחלוטין התרעות על התרחשויות בגדר. המערכת התחילה את תהליך הקליטה לפני שנתיים ועתידה לסיים אותו בשנה הקרובה ברחבי חטמ"רים השונים. 

בין שלל האירועים, קיימו ב-636 בשבוע האחרון עצרת לציון 30 שנה להקמת היחידה, בראשות מפקד אוגדת איו״ש תא״ל אבי בלוט, מפקד חיל הגנת הגבולות, תא״ל עמית ימין, וכלל לוחמי היחידה - בעבר ובהווה. 

"אנו זוכים להוכיח כי אין מקום שהוא רחוק מידי", מסכם סא"ל ג', "אני מאחל לנו כיחידה להמשיך להתפתח ולגדול, ולזכור את האחריות הגדולה שיש לנו על הכתפיים - מהלוחם ועד התצפיתנית".