בתוך פחות מ-12 שעות - המעגל של רס"ן בר פלח ז"ל נסגר

ארבעה חודשים עברו מאז שנפל רס"ן בר פלח, סמג"ד סיירת נח"ל, בהיתקלות עם מחבלים. מאותו רגע עבדו כוחות צה"ל מסביב לשעון למפות ולתכנן את הריסת בתי המחבלים, ובראשון האחרון - המעגל נסגר והמשימה בוצעה. מבט פנימה אל התכנונים והשעות המותחות לפני הפיצוץ

04.01.23
מיה צדוק, ענבר דקל כהן ורועי גנון, מערכת את"צ

בשעה 06:36 היה הפיצוץ הראשון, ועננת עפר עלתה בשמי כפר דאן. שמונה שעות לפני כן, עשרות לוחמי סיירת חרוב, סיירת יעל של יהל"ם ומג"ב נכנסו לחטמ"ר מנשה - בשביל לסגור מעגל אחרון.  

 

עריכת תוכן: ענבר דקל כהן. צילום: מיקה היכל ויואב גינסבורג. סאונד: שגיא יוסף. עריכת וידאו: רועי גנון.

כדי להבין על מה מדובר נחזור קצת אחורה, ל-14 בספטמבר. תצפיות צה"ל מזהות שני חשודים סמוך למעבר ג'למה - וכוחות מוקפצים לנקודה. החשודים יורים לכיוון הלוחמים, ובמקום מתחילים חילופי אש, במהלכם נהרג מי שעמד בראש לוחמיו - סמג"ד סיירת נח"ל, רב-סרן בר פלח ז"ל. 

כבר באותו יום, לוחמי סיירת נח"ל יצאו למיפוי בתי המחבלים. ובראשון האחרון, ארבעה חודשים אחרי נפילתו של רס"ן פלח ז"ל - הסתיים התהליך עם הריסת בתי המחבלים עבד אלרחמאן עאבד ואחמד אימן עאבד.

מדובר בפעילות מבצעית הנדסית מורכבת שבשביל לבצע אותה נדרשה עבודה מקדימה של כארבעה חודשים, ושבע שעות נוספות בליל ההריסה עצמו. העבודה הקשה, המדידות והסריקות עליהם עמלו הכוחות, התנקזו לרגע אחד - הפיצוץ. 

בשביל לבצע את הפעולה באופן מדויק, הלוחמים צריכים להכיר את המבנה בצורה הטובה ביותר - מעמודי התווך ועד עובי הקירות. "אנחנו מחשבים את כמות האמצעים וחומרי הנפץ הדרושים, ובודקים האם יש לפוצץ את בתי המחבלים בחבלה חמה או קרה, וכמה זמן יידרש למשימה", מסביר רס"ן רון סלהו, קצין ההנדסה של חטמ"ר מנשה, "בעזרת הנתונים אנחנו מגיעים לרמת פיצוץ מבוקרת ללא נזק לחפים מפשע". 

לוחמי סיירת יעל קדחו בקירות, הטמינו את החבלה וניתקו מגע עד לרגע הלחיצה על הכפתור. במקביל אליהם, בשביל לאפשר לכוחות בתוך המבנה לעשות את עבודתם בשקט ובמקצועיות, כוחות של סיירת חרוב פעלו באזור החיצוני של הבית.

ללוחמי סיירת חרוב, שהגיעו ראשונים לכפר, הייתה משימה ברורה באותו ערב, כפי שמפרט סרן רועי ברגמן, מפל"ג חשיפה תקיפה: "השלב הראשון היה לאבטח את השטח - אין כניסות או יציאות מיותרות. רק כשהשטח מבודד, הכוחות יכולים להיכנס פנימה. השלב האחרון היה לשמור ולבודד את הקרקע - פעולה שלקחה בין שבע לשמונה שעות". 

הם אבטחו את השטח במשך 12 שעות, וברובן היו תחת ירי כבד, יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה, צמיגים בוערים וזריקת מטענים - אך לא נרתעו: "זה משהו שהתכוננו אליו וצפינו אותו - זה לא חדש בגזרת מנשה".

במהלך הפעילות התפתחו הפרות סדר אלימות שכללו יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה, צמיגים בוערים, זריקת מטענים וירי מסיבי לעבר הלוחמים. הלוחמים הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות וירו לעבר מספר חמושים שירו לעברם. זוהו פגיעות.

"בפעולה ארוכה ומעייפת שכזו ישנם אתגרים רבים",מציין סרן ברגמן, "הלוחמים צריכים להישאר ערניים ושקולים, ולקחת החלטות מדויקות - והם עמדו בזה בגבורה". 

"סגרנו מעגל אל מול המחבלים שביצעו את הפיגוע הרצחני - וזוהי משימה חשובה", מסכם סא"ל גלעד מזור, קצין ההנדסה של אוגדת איו"ש,"נמשיך לפעול לסגירת מעגלים מול כל איום".