כך פועם הלב המבצעי החדש של חטמ"ר עציון

אין אירוע בגזרה שלא מתנקז ישר אל החדר הזה - ירי על מוצבים, זריקות אבנים והמבצעים הכי מסובכים במחנות הפליטים. מלפני 3 שבועות, כל החמ"לים בחטמ"ר עציון עברו דירה לבניין שיהיה הלב המבצעי החדש של הגזרה

30.01.23
מיה צדוק, מערכת את"צ

בשלישי לפני שלושה שבועות, כשנשמעו הדי פיצוצים ליד הכפר חלחול שבחטמ"ר עציון, ובקשר דווח על ירי לעבר כוחותינו - חדר שלם עמד על הרגליים. ההתרעה הראשונה על 'פטיש חם' התקבלה ב-11:02 ומאז הטלפונים לא הפסיקו לזרום - מדיווחים אג"מים, בין זיהוי תצפיות, תפעול הגמ"רי (דיבור עם האזרחים) ועד הקפצת הכוחות בשטח. 

תוך כמה דקות התמונה הייתה ברורה. יומיים קודם לכן - אירע פיגוע ירי לעבר אוטובוס, גם כן ליד חלחול. איש לא נפגע, וכל הגזרה עברה לכוננות גבוהה וביצעה סריקות אחר החשוד שנמלט.

ביום שלישי, כשמחבל התחיל לירות על כוחות צה"ל בפטרול, זיהו, לאחר נטרול מהיר ללא נפגעים לכוחותינו - שמדובר באותו מחבל. 

בתוך דקה, כל אחת עם חמישה טלפונים ביד - הסמב"ציות בחמ"ל תכללו את האירוע מתחילתו ועד סופו, עם קביעת מותו של המפגע.  

אם אותו הירי היה קורה השבוע - הוא היה מתנהל באופן שונה לחלוטין. אחרי עבודה של מספר חודשים, נפתח בחטמ"ר עציון חמ"ל חדש שיאחד את כל האגפים והתצפיות של הגזרה למתחם אחד. 

התצפיתניות בחטמ"ר עציון, שעד כה פעלו מחמ"לים ומוצבים שונים מכל הגזרות בחטיבה, עברו לאותו החמ"ל. 

"זאת מעין חוות חמ"לים", מסבירה סמל נעמה רוס, סמב"צית בחמ"ל אג"ם. "כולם באותו בניין וכל דבר שצריך מאגף אחר - אפשר פשוט לפתוח חלון ולראות את החמ"לים האחרים. כל פעם שיש אירוע בגזרה זה ייעל את העבודה כי מתאפשרת החלפת מידע במהירות גבוהה יותר". 

ומעבר יתרונות איחוד החמ"לים, המתחם החדש הוא חוד טכנולוגי, ובין החטיבות הראשונות באיו"ש שקלטו את מערכת צי"ד 750 - מערכת שליטה ובקרה מהמתקדמות שקיימות. 

"זה תהליך שנעשה כחלק משדרוג הטכנולוגיה בצבא", מספר רס"ר יוסי מנשה,  רת"ח שו"ב בחטיבה, "בנינו הכול מאפס, כאשר כל הציוד חדש ויש חמ"ל לכל אגף: רפואה, תקשוב, תצפיות ומודיעין". 

"התאמנו את החמ"ל לטובת המערכת", הוא ממשיך, "כך שיהיה נוח לסמב"צים ולכוחות בקצה, ובין היתר הכנו תשתיות למערכות עתידיות שצפויות להיקלט". 

"בסוף, החמ"ל הזה יעניק לנו את היכולת לעבוד ברמה הכי גבוהה", מסכם הרת"ח, "יש יחידות מיוחדות שמגיעות לבצע פעילויות רגישות, ואנחנו רוצים ליצור את סביבת הפעולה המבצעית הכי טובה שתביא לתוצאות יעילות ומהירות נגד הטרור".