הם יצאו לאיתור עם טיפ - וחזרו עם כדורי צלפים, עצור ו-15,000 ש"ח במזומן

שישה חודשים עברו מאז שהחלה בניית המכשול בתפר של אוגדת יהודה ושומרון, ומה שפעם היה מעבר פרוץ והיווה קרקע להברחות אמל"ח בחטמ"ר יהודה - עכשיו, כבר לא נראה אותו הדבר. חברנו ללוחמי גדוד 605 וראינו מקרוב איך נראה לילה של פעילות מבצעית בדרום הגזרה

05.01.23
מיה צדוק, מערכת את"צ

שעות אחרי שהשמש שקעה על אזורי הספר של חטמ"ר יהודה - במוצב 'מצודת יהודה', לוחמי ההנדסה הקרבית של גדוד 605 כבר מתכוננים לעוד פעילות. על פניו, לא היה בלילה הזה שום דבר יוצא דופן - מעצר וסריקת אמל"ח בפאתי נפת חברון.

היעד היה בכפר יטא הקרוב לציר מרכזי בחטמ"ר - שבחודשים האחרונים חלה עלייה משמעותית במספר הניסיונות לפיגועי ירי לעברו.

ההפללה הייתה פשוטה: פלסטיני שככל הנראה סוחר בנשק ומבריח אותו מחוץ לגבולות הגזרה, על פי ההערכה - לנגב. מקום מגוריו, יטא, מזוהה עם חמאס בצורה לא מובהקת, ובין הפח"עי - יש גם הרבה פלילי.

כשלכל אמל"ח כאן יש פוטנציאל להפוך לחלק מהפיגוע הבא - סריקות אמל"ח הן עניין שבשגרה, ובאזור כמו דרום יהודה, שצמוד לקו התפר - מתבצעות בעצימות גבוהה אפילו יותר.

לחשוד הייתה היסטוריה של עיסוק באמל"ח, ושבוע קודם לכן רכש עשרות 'ברוסים', ושבוע לפני - נשמעו באזור יריות מ-M16. בארבע לפנות בוקר, יצאנו אל עבר האיתור, בידיעה שרק אם יימצא אמל"ח המקשר את החשוד לפעילות פח"עית או פלילית - נוכל לבצע את המעצר.

כשנכנסנו לשם עוד היה חשוך. כל צעד שלנו לכיוון היעד היה מחושב וחלונות של מבנים סביבנו נפתחו ונסגרו - כנראה מתוך סקרנות למתרחש.

"מצד אחד, זה מרחב ששנים לא פעלנו בו בעצימות שאנחנו פועלים עכשיו", מספר גורם מחטמ"ר יהודה, "ומצד שני, הגענו למצב שפועלים בכל הכפרים באופן יום-יומי בשביל לשמר את היכולות והנוכחות שלנו - כדי שהמקומות האלה לא יהפכו ל'קיני טרור'".

עד לא מזמן, ציר ההברחות מאיו"ש היה שוקק חיים, כלפי חוץ ולהפך - מכוניות, כלי מטבח, מקררים, כסף ואפילו אמל"ח - היו מטיילים מחוץ לגזרה ואף חזור פנימה. עכשיו, כחצי שנה אחרי חיזוק קו התפר והקמת מכשול "לוט" בפרט - הציר הזה הצטמצם באופן משמעותי.

כשהגענו לנקודת היעד, היא הייתה מוקפת בעשרות 'משטובות' - מכוניות, חלקן בעלות לוחית רישוי ישראלית, שעוברות פירוק בשטחי יהודה ושומרון ומורכבות מחדש בתצורה שונה, זולה ומסוכנת.

אחרי סריקת בית החשוד - בו נמצא ווסט צבאי, הכוח החל לסרוק משטובה אחר משטובה - כלי רכב אחר כלי רכב. הם התפצלו וכל אחד בדק אזור אחר, ולא עבר זמן רב עד שנשמעה קריאת 'מצאתי'. עטוי כפפה, אחד הלוחמים הניף שקית כחולה גדושה ב-2 קופסאות של כדורי צלפים, קופסת 5.56 ומחסנית.

כשהם מצאו גם מעטפה עם 15,000 שקלים באחת המכוניות - היה להם מספיק בשביל להפליל את המבוקש ולקשור אותו לפעילות.

"באזור הזה יש ניסיון לסחר", מדגיש הגורם מהחטיבה, "אנחנו מכירים קשרים צמודים בין חמולות שגרות ביטא לכל מיני משפחות בדרום".

עכשיו, כשציר ההברחות הצטמצם בצורה משמעותית - בחטמ"ר יהודה ממשיכים בכל הכוח בעבודה פנימית לצמצום האמל"ח בגזרה ולמניעת זליגה החוצה: "אנחנו עושים פעילויות מיפוי בשביל להבין מה המאפיין של כל כפר, בנוסף לפעילות של החרמת רכבים לא חוקיים, תפיסה של מבריחי שב"חים וסריקות אמל"ח".

בתום לילה אינטנסיבי, שבו הלוחמים למוצב עם ממצאים חשובים - זה היה, כך הם מעידים, אחד המעצרים הגדולים שנעשו בתקופה האחרונה באזור הזה. וגם בימים הבאים, כשתזרח השמש על אזורי הספר של יהודה, היא תשקע על ציר ההברחות - והם ימשיכו לפעול על מנת לסכל אותו.