מה צריך לעשות וממה להימנע במקרה של רעידת אדמה

בעקבות רעידת האדמה החזקה שהתרחשה בגבול איראן-עיראק והובילה לאלפי נפגעים, אספנו בשבילכם את ההמלצות החשובות להתנהגות בזמן רעידת אדמה. "מאירועי עבר בארץ ובעולם אנחנו יודעים שמעקב אחרי ההנחיות - מציל חיים"

13.11.17
נגה ברנדר, מערכת את"צ

רעידת האדמה החזקה שהתרחשה בגבול איראן ועיראק אתמול (ד') הביאה למאות הרוגים, אלפי פצועים ונזק רב למבנים. הרעש הורגש גם בישראל בעוצמה נמוכה, אך לא נפגעו תושבים או ניזוקו מבנים.

"רעידת האדמה הקלה שהורגשה ברחבי הארץ היא תזכורת לכך שאנחנו ממוקמים באזור עם סיכוי גבוה לתרחיש מסוג זה", אומרת סא"ל שרית גרשקוביץ, ראש ענף הסברה בפיקוד העורף. "מאירועי עבר בארץ ובעולם אנחנו יודעים שהכנה והיערכות מקדימה, וכן מעקב אחרי ההנחיות בעת רעידת אדמה - מצילה חיים".

משפט המפתח להתנהגות נכונה בעת רעידת אדמה הוא "שטח פתוח - הכי בטוח". זאת אומרת שמעבר לכך שזה מיקום בטוח להימצא בו בעת רעידת אדמה, כדאי לכוון ליציאה במהירות ממבנים לשטח פתוח.

אם לא ניתן לצאת מהמבנה בו אתם נמצאים, היכנסו לממ"ד והשאירו את הדלת פתוחה. אם אין ממ"ד, צאו אל חדר המדרגות והמשיכו להתקדם אל עבר היציאה מהבניין. רק אם אף אחת מאפשרויות ההתגוננות לא אפשרית, תפסו מחסה תחת רהיט כבד, או שבו על הרצפה צמודים לקיר פנימי.

בנוסף לכך, ישנן הנחיות נוספות שכדאי להכיר בזמן רעידת אדמה:

  • במידה ואתם נמצאים בשטח פתוח, כדאי להתרחק ממבנים, גשרים ועמודי חשמל.
  • במידה ואתם נמצאים ברכב, יש להישאר בתוכו, לדומם מנוע, ולעצור הרחק מגשרים ומחלפים.
  • אם אתם נמצאים בחוף הים בעת רעידת אדמה, התרחקו לפחות קילומטר מן החוף או עלו לפחות לקומה רביעית של בניין קרוב.
  • במידת האפשר, נסו לנתק את מפסקי החשמל והגז.
  • אל תעמדו תחת משקופים.
  • חשוב שתשמרו על קור רוח ותגיבו במהירות לכל אורך הזמן.