הניסוי שייצור פתרונות מיגון חדישים

04.01.18
מערכת את"צ

בשבוע האחרון, בבסיס אי שם בדרום הארץ, התרחש ניסוי פיצוץ אדיר של מחלקת המיגון של פיקוד העורף.

מחלקת מיגון היא הסמכות המקצועית הלאומית בתחום המיגון. במסגרת תפקידה, פועלת המחלקה במספר תחומים לשיפור ביטחון האזרח ולשמירה על רציפות המשק החיוני בישראל. כל זאת, לטובת שיפור החוסן הלאומי ולשיפור יכולת קיום שגרת חיים בשעת חירום. 

"בכל ניסוי פיצוץ אנו בודקים פיתוח אחר, הפעם בחנו בניסוי דלתות חדשות לממ"ד, שהן פיתוח של המחלקה", מספר מפקד הניסוי, רס"ן אביעז כהן, רמ"ד מחקר ופיתוח במחלקת מיגון. "המטרה של הניסוי הייתה לבחון את עמידותה של הדלת החדשה, שהיא דלת ידידותית יותר לאזרח".

הדלת החדשה שנבחנה לא תצריך את קיר המגן הקיים כיום בבתים במדינת ישראל, מסבירים גורמים במחלקה: "יצרנו דלת יותר חזקה ועם זאת קלה בצורה משמעותית מהדלת שקיימת כיום. היא תחסוך את העלויות בבניית קיר מגן ובנוסף תגדיל את השטח השימושי בדירה. החשיבה על הדלת וביטול קיר המגן עלתה מתוך צורך האזרחים, יש הרבה פניות של אזרחים המבקשים לבנות במיקום בו נדרש הצבה של קיר מגן, ולכן הדלת המיוחדת היא הפתרון לבעיה".

לפני ואחרי הפיצוץ

סוגי הדלתות אשר נבחנו בניסוי היו דלת צירית ודלת הזזה. הדלת הצירית היא דלת בעלת מנגנון נעילה מיוחד, חזק יותר ויעיל יותר. על הדלת מוצבות שתי ידיות: אחת רגילה לשימוש יומיומי, והשנייה משמשת לשעת חירום. הדלת השנייה היא דלת ההזזה, והיא נגררת אל תוך קיר הבטון, ובכך "נעלמת" כאשר אין בה צורך.

"תהליך הייצור של הדלתות היה ארוך," נזכר רס"ן כהן, "בהתחלה חשבנו על אילו נושאים נדרשים למחקר בפיתוח, על התקנות וההנחיות. לאחר מכן, התחלנו בתכנון הנדסי ולוגיסטי שלוקח מספר רב של חודשים. שיאו של התהליך הגיע עם ניסוי הפיצוץ, והמטרה הייתה לעבור אותו בהצלחה. בכך אנו יודעים כי כל העבודה הקשה השתלמה".

"זהו לא ניסוי הפיצוץ הראשון שערכנו. ניסוי הפיצוץ נערך אחת לשנה או שנתיים, ואורך מספר שבועות בהתאם לפיתוח הנבדק. הפעם, התמקדות הניסוי הייתה בדלתות החדשות שפיתחנו, ובפעמים הקודמות נבחנו שני תהליכים אחרים: חלונות ממוגנים ושיפורי מיגון. יש גם מבנים ישנים, שבשל צורת הבנייה שלהם לא ניתן לבנות בהם מרחב מוגן, ולכן מרכיבים בהם שיפורי מיגון", מסביר רס"ן כהן.

"המטרה שלנו היא לשרת את האוכלוסייה בצורה הטובה ביותר", מדגיש רס"ן כהן. "לספק לה את הפיתוחים החדישים בתחום המיגון שיגנו עליה בצורה מיטבית, תוך כדי שאנו מביאים פתרונות נגישים לכלל אזרחי מדינת ישראל".