איך בונים תמונת מצב מודיעינית בזמן רעידת אדמה?

עבודת שטח, דיווחים בזמן אמת ושימוש בלוויינים וברחפנים. מפקד מחוז חיפה בפיקוד העורף מספר לנו על התרגיל המיוחד שנועד לבנות תמונת מצב משותפת בעת רעידת אדמה ולסייע להציל חיים

15.06.17
מערכת את"צ

"זה כמו לקחת 100,000 חלקים ולהרכיב אותם לפאזל אחד שלם", כך מתאר מפקד מחוז חיפה בפיקוד העורף, אל”ם צביקה צורן, את תהליך גיבוש תמונת המצב בזמן אמת בעת רעידת אדמה.

מדובר באחד התרחישים אותם דימו אנשי פיקוד העורף במהלך התרגיל הארצי הנרחב שנערך השבוע במטרה להכין את האוכלוסייה להתמודדות עם רעידת אדמה בישראל.

"השבוע הזה משמעותי מאוד", מדגיש אל"ם צורן. "מ-2012 לא תרגלנו רעידת אדמה בכל רחבי הארץ, ולכן מדובר בתרגיל חשוב ביותר. לראשונה, בצורה תקדימית, לקחנו את כלל יכולות צה"ל ותרגמנו אותן הלכה למעשה כדי לראות כיצד יפעלו יחד בתרחיש מסוג זה".

במסגרת התרגיל שיתף פיקוד העורף פעולה באופן הדוק בין השאר עם חיל האוויר, אגף המודיעין, המשטרה, רשות החירום הלאומית, גופי ההצלה והחירום, הרשויות המקומיות, חברת החשמל ועוד.  

"בנינו למעשה", מתאר מפקד המחוז, "תרגיל מרמת הלוויין ועד החייל בשטח כדי להבין את תמונת המצב האחודה. זו התקדמות משמעותית בגיבוש התפיסה".

"פעלנו בשני צירים שסייעו לנו במיפוי", הוא ממשיך ומפרט: "ציר האיסוף, שאומר לנו מה יש לנו בשטח, כמה מרחבי אסון קיימים והיכן. הציר השני הוא מודיעין אוכלוסייה. לדוגמה, אם נפגע בית ספר – תפקידם לבדוק כמה תלמידים היו בו ואיפה, האם הם היו בהפסקה וכו'. מדובר בעבודת נמלים".

במהלך התרגיל נעשה שימוש ביכולות צה"ליות, אזרחיות, טכנולוגיות ורשתיות. "מדובר ביכולות שלא היו לנו בעבר ולמעשה יש כאן תפיסה שלמה", מדגיש מפקד המחוז. "השתמשנו בכלים מתקדמים של רחפנים, של "רוכב שמיים", של תמונות לוויין ובכלי טיס של חיל האוויר: "זה מדהים. כך היינו יכולים לקבל גם תמונה אונליין, גם מפה של אתר ההרס, ואפילו לראות איך המקום היה נראה לפני הפגיעה. יחד עם הדיווחים והמידע מהחיילים בשטח הכול זורם  לחפ"ק אחד שמבצע הערכת מצב אחודה של ההרס הסביבתי ומאפשר להנפיק עזרים כוחות לשטח במהירות".

לצד העבודה הקשה, זכה אל"ם צורן גם לרגע של נחת: "במהלך התרגיל קיבלנו צוות של לוחמי "רוכב שמיים", ואחד החיילים היה הבן שלי. זה היה מפגש מרגש. התמלאתי גאווה לראות אותו".

"למדנו כאן המון, פיתחנו ידע וגילינו גם במה עוד אנחנו צריכים לטפל ולהשתפר", הוא מסכם. "התרגיל הזה חיזק את ההבנה שבאירוע מסוג זה צה"ל הוא הארגון הגדול והחזק במדינה, שיחד עם רשויות החירום וארגוני ההצלה ידע להתמודד עם המצב".