כשפיקוד העורף נכנס לחדר המיון

ליטרים של דם מלאכותי, בובות תרגול וחיילים בכיסאות גלגלים: כל אלו היו השבוע בביה"ח "כרמל", בתרגיל אירוע רב נפגעים. רס"ן שרית אברהם-עשור, מי שעמדה מאחורי בניית התרחישים, הכניסה אותנו לאחורי הקלעים והסבירה לנו מה בדיוק היה שם

13.08.17
נעמה זלצמן, מערכת את"צ

בשבוע שעבר שיתפו פעולה פיקוד העורף וביה"ח "כרמל" בחיפה במסגרת תרגול אירוע רב-נפגעים. במשך שעתיים זרמו לחדר המיון מאות וחיילים שדימו פצועים בדרגות שונות, כשבמקביל נעשה שימוש בבובות תרגול מיוחדות, המגיבות לטיפול בטראומה.

"התרגיל נפתח כשאנחנו מודיעים לבית החולים על פיצוץ בקניון הסמוך", מספרת רס"ן שרית אברהם-עשור, רמ"ד תכנון והיערכות בתי חולים בצפון לשעת חירום.

"הצוות הרפואי", היא מדגישה, "נדרש להתנהל כפי שהיה מתנהל במצב אמת, כולל להפעיל חדרי ניתוח, מכשירי רנטגן ולערוך בדיקות".

את התרגיל תכננו בפיקוד העורף במשך ארבעה חודשים. לפני שיצא לפועל הגיעו אנשי הפיקוד לבית החולים כדי לערוך סימולציות והכנות, שנועדו למנוע אי-טיפול בחולים האמיתיים, וכדי לעבור על נהלי החירום.

כל "פצוע" שהגיע במהלך היום למיון צויד בדף בו נכתבו פרטי הפגיעה, המדדים שלו ותוצאות בדיקות נוספות שעבר, כמו בדיקות דם. "איתן הגיע אלינו שוכב, בהכרה מלאה, עם רסיסים מרובים בפנים ובראש", מקריאה רס"ן אברהם-עשור מהדף שתלוי על צווארו של אחד החיילים. "על פי הכרטיס שלו", היא ממשיכה, "ידענו שהוא בן 20 ועם דופק נמוך יחסית. הרופא הפנה אותו לבדיקת סי-טי ולאחר חמש דקות קיבל את תוצאות הבדיקה".

הנפגעים המדומים אופרו בצורה כל כך מדויקת עד שקשה היה להאמין כי הפצעים אינם אמיתיים. הם הובלו אל חדר המיון בכיסאות גלגלים, כשאחיות ורופאים מתרוצצים בין המיטות ומעניקים טיפול רפואי לכולם. חיילת שביקשה ללכת לשתות כוס מים קיבלה מדבקת אינפוזיה, כי האחיות חשבו שזה חלק מהתרחיש.

בסוף היום, אחרי שנבדקו כל הפצועים ששכבו במיטות, נשמע קול בכריזה שהודיע כי התרגיל נגמר. "אירועים מסוג זה עלולים להתרחש בשגרה, ועל כן, כלל בתי החולים נדרשים להיות ערוכים תמיד לכל תרחיש", מסכמת רס"ן אברה-עשור. "אנו נמשיך לפעול להכנת כלל גופי הרפואה ונהיה להם לעזר - בשגרה ובחירום".