מה קורה בחדר לידה בזמן רעידת אדמה?

בפיקוד העורף קיימו תרגיל המדמה רעידת אדמה במרכז הרפואי "סורוקה", שכלל פינוי מחלקות וטיפול בנפגעים מדומים. רמ"ד תכנון והיערכות בתי חולים דרום לשעת חירום סיפרה לכתבתנו על השלבים העיקריים בהתמודדות עם מצבי הקיצון שעלולים להפתיע את הרופאים והחולים: "ככל שנתרגל את הצוותים הרפואיים כך יהיו מוכנים יותר להתמודד עם אירועי חירום בזמן אמת"

18.07.17
נגה ברנדר, מערכת את"צ

זה מתחיל ברעידת אדמה חזקה, שגורמת לנזק רב ופגיעה באלפי מבנים באזור הדרום. ההערכה היא כי ישנם אלפי פצועים קל ומאות רבות של פצועים בינוני וקשה. תושבים רבים נשארו ללא קורת גג, וככל הנראה ישנם מאות לכודים. זו הייתה נקודת הפתיחה של התרגיל שהתרחש בבית החולים "סורוקה", ביום חמישי האחרון.

"המטרה בבניית תרגיל לבדיקת מוכנות של בית חולים היא ליצור את תרחיש הקיצון, שיוודא את המוכנות של בית החולים להתמודד עם כל הקשיים", מסבירה רס"ן ליבנת קוסקס, רמ"ד תכנון והיערכות בתי חולים דרום לשעת חירום.

רעידת האדמה יכולה לתפוס את צוות בית החולים בכל סיטואציה, ועלולה להפוך הליך שגרתי לתרחיש קיצון, לדוגמה תוך כדי ניתוח או לידה. גם לאירוע מסוג זה בתי החולים נערכים.

"ההוראה הראשונה בכל המחלקות, במקרה של רעידת אדמה, היא כמובן להתגונן באופן אישי", מסבירה רס"ן קוסקס, "בשלב הבא, צריך ליצור תמונת מצב של התשתיות, הנפגעים ובטיחות המבנה, בהתאם ליכולת בשטח. מכאן והלאה,יש בית החולים יפעל כדי לחזור לתפקוד - טיפול בחולים ופינוי מהמבנה בעת הצורך".

במסגרת התרגיל, פונו מחלקות מהבניין וצוות בית החולים פרש את המיון מחוץ למבנה. בתרחיש אמת, פעולה זו תאפשר הקמת חדרי לידה המעניקים טיפול חיוני ביותר ליולדות הנזקקות לכך.

ומה בנוגע לרעידת אדמה בזמן ניתוח? "ההערכה בתרחישי חירום היא שאם יש פגיעה קריטית בתשתיות, כתוצאה מכך ייפגעו גם חולים", מסבירה רס"ן קוסקס, "כלומר, יש ליצור גיבוי למקרה חירום, לדוגמה גנרטורים כדי להתמודד עם ניתוק חשמל, וזהו תחום נוסף בו נבדקה המוכנות של בית החולים".

תרגול המרכז הרפואי לתרחיש רעידת האדמה התקיים כחלק מתכנית האימונים לבתי החולים ברחבי הארץ, עליה אחראי ענף היערכות בתי חולים של מחלקת רפואה בפיקוד העורף. במסגרת התרגיל התמודד הצוות ב"סורוקה" עם נפגעים מדומים שנפגעו בתוך המרכז הרפואי, וכן קלט נפגעים מאזור האסון.  

"חזרה לתפקוד במקרה חירום היא תהליך", מחדדת רמ"ד ההיערכות והתכנון, "אפשר היה לראות בתרגיל איך מנהלת בית החולים השתלטה על חוסר הסדר ככל שהתקדם הזמן".

"אנחנו מסייעים לבתי החולים להתכונן לחירום", מדגישה רס"ן קוסקס, "כי זה חלק מרכזי במטרת הצלת החיים, שהיא לב ליבה של העשייה בבית החולים". בעיניה, התרגול הוא חלק משמעותי ביצירת מוכנות: "ככל שנתרגל את הצוותים הרפואיים, נדע שהם מסוגלים להתמודד עם כל מקרה חירום שיגיע, בתקווה שלא יגיע".