מי הם הילדים שמסתובבים במדים במחוז פיקוד העורף?

בימי חמישי, כל שבוע מחדש, מופיעה קבוצה מפתיעה בש.ג מחוז הדרום של פיקוד העורף באורים. ילדים וילדות מ"בית אקשטיין", בית ספר לילדים עם לקויות או קשיים רגשיים, לובשים מדים ומשתלבים במשימות המוכרות בצה"ל למשך יום שלם. הצצנו לפרויקט המרגש והבנו שהפיקוד שדואג לעורף בשגרה ובחירום - דואג גם לטפח את אזרחי המחר

08.11.18
תומי שטוקמן, מערכת את"צ

בבסיס מחוז הדרום של פיקוד העורף יודעים כבר מזמן שאם תיכנס למטבח או לשלישות בחמישי בבוקר, יש סיכוי גדול שתגלה תמונה מעט משונה. ילדים וילדות במדים, נראים כמו חיילים, מסתובבים בקבוצות ועוזרים לאנשי הבסיס במשימותיהם היומיומיות.

מדובר בקבוצה מ"בית אקשטיין", בית ספר לילדים בעלי לקויות שונות או קשיים רגשיים, שמגיעה בכל שבוע להתנדב במחוז, וטועמת קצת, על קצה המזלג - מה זה צבא. "אני ממש זוכר את הרגע הראשון", משחזר סגן מפקד המחוז, סא"ל אהרוני לוי, "נכנסתי למפגש עם הקבוצה של אחת הכיתות, סיפרתי להם שהם הולכים להגיע לבסיס צבאי, ופתאום נחת עליי מטר של שאלות כמו - 'אפשר לירות בנשק?' 'צריך ללבוש מדים?', הבנתי פתאום כמה מעט הם יודעים על הצבא שלנו וחיכינו להראות להם איך זה נראה מבפנים".

הפרויקט, אותו יזמו מפקדי המחוז לפני ארבע שנים, נקרא "מרחיבים אופקים", על שם העיר בה ממוקם בית הספר, ומשלב בתוכו דרך משמעותית שבה חיילי הבסיס והילדים עוברים יד ביד. "אני מרגיש שה"אורחים" שלנו עוברים תהליך", מעיד הסמח"ז, "מהרגע שהם נכנסים אלינו, הם מבינים מה זה צבא, מה זו משמעת, מה מותר ומה אסור, וזה מקנה הרבה פרופורציה דווקא בגלל הרקע שלהם. בטקס הסיום של כל מחזור אני רואה ילדים שהתבגרו באמת".

ובבסיס בו המציאות השגרתית מתחלפת פעם בשבוע, גם החיילים מושפעים מהחוויה לא פחות. "ברגע אחד השירות הסטנדרטי של החיילים שלי הופך למיוחד, משהו מעבר, הם נתקלים באופן קבוע בדמויות שהם לא רגילים אליהן וצריכים ללוות אותן בכל רגע", מסביר סא"ל לוי. "הם לומדים איך להתמודד עם הילדים ברגישות, איך לדבר בגובה העיניים, ואפילו איך לעמוד איתם בתור לחדר האוכל. זו מציאות שדורשת התמודדות עם קונפליקטים, אבל גם מלמדת המון".

זר לא יבחין שילדי "בית אקשטיין" הם לא חלק קבוע משאר החיילים במחוז. מרגע כניסתם לבסיס הם מקבלים את כל הדרוש כדי להפוך לחיילים מן המניין - מדים, דיסקיות וחוגרים עם שמם. "היום בו הילדים מגיעים אלינו מתנהל כמו יומם של הרבה חיילים המשרתים במחוז, בדגש על קיום מסגרת ותמיכה קבועה מהאנשים שעוטפים אותם", מדגיש הסמח"ז. "הם מתחילים במסדר דגל עם המחלקות בהן הם משובצים, ואז מתפזרים כדי לעזור בשלל התפקידים במחוז - מהמטבח ועד לקשר והתקשוב. החיילים שצמודים אליהם הם גם האנשים שאיתם נוצר את הקשר המשמעותי הכי חשוב בהתנדבות".

 

"המחלקות נקבעות בהתייעצות עם הסגל החינוכי ועל פי התאמה לסוג העבודה, על מנת שהילדים יוכלו להתחבר למשימה שלהם באמת ולהפיק גם סיפוק ותחושת מסוגלות מההימצאות שלהם כאן איתנו", הוא מוסיף.

ואיך לא, כשמפגישים חיילים מכל הארץ עם נוער, כמובן שיווצרו שיתופי פעולה מעניינים. "במחזור המתנדב השנה יש תלמיד שמתמחה בסַפָּרוּת", צוחק סא"ל לוי ומתגאה, "ברור לנו שהוא הולך לפתוח כאן מספרה לחיילים כחלק מההתנדבות שלו, ובסוף כולנו נעמוד בתור כדי להתחדש אצלו!".

בנוסף לכך, המפקדים והחיילים מנצלים את החגים והמועדים כהזדמנות לחזק את הקשר הקולקטיבי בין הבסיס לבין בית הספר. "בט"ו בשבט בשנה שעברה הלכנו לבית הספר לנטיעות, ולאחר מכן בפורים הם באו לפורימון שלנו ופתחו עמדת איפור פנים, אלו אירועים שהפכו להיות יותר ויותר משמעותיים עם השנים, והיום הם כבר ידועים בבסיס" מספר סא"ל לוי.

"ייעודו של פיקוד העורף, בין היתר, הוא הכנת האוכלוסיה לכל תרחיש, ואני טוען שהפרויקט הזה מכין אוכלוסיה גם הוא - פשוט מזווית אחרת", מסכם סא"ל לוי, "אנחנו מכינים את חיילינו ואת הילדים להכיר אנשים מקצוות שונים של החברה ולעזור זה לזה. זו המסורת שלנו, והדאגה הזו לחברה חשובה לנו כמו העשייה הבטחונית השוטפת".