שיתוף פעולה רשמי ראשון של חטיבת החילוץ והחטיבות המתמרנות

עכשיו זה רשמי - בכל תרגיל חטיבתי בשנת 2018 יתקיים שיתוף פעולה בין חטיבות החי"ר והשריון לחטיבת החילוץ. באימון רחב ההיקף של הצנחנים השתתפו כוחות חילוץ בתרחיש קריסת מבנה מירי נ"ט, והתבצע שיתוף פעולה רשמי ראשון שמהווה את יריית הפתיחה. "זהו כוח שיודע להתייצב בכל נקודה, בכל איום, לבצע חילוץ כמה שיותר מהר ולהוציא נפגעים החוצה בכוחות עצמו"

04.02.18
נגה ברנדר, מערכת את"צ

בתרגיל הגדול של הצנחנים שהתקיים בשבוע שעבר, נחשף לראשונה שיתוף פעולה רשמי בין חטיבת החילוץ לבין החטיבות המתמרנות - חטיבות חי"ר ושריון הפועלות בכל הגזרות. הפעילות שביצעו כוחות מגדוד קדם של חטיבת החילוץ יחד עם הצנחנים הייתה פתיחה לסדרת שיתופי פעולה שיתקיימו מעתה בכל תרח"ט של חטיבות מתמרנות בשנת 2018.

במסגרת הפעילות שתורגלה ב"עזה הקטנה" בבסיס צאלים, התקיימה חבירה אופרטיבית של לוחמי ולוחמות החילוץ אל לוחמי הצנחנים, והתקדמות אל עבר זירת קריסת בניין מדומה.

חטיבת החילוץ של פיקוד העורף היא הכוח היחידי בצה"ל שיודע להיכנס למרחב לחימה ולבצע פעולות חילוץ והצלה. מדובר בלוחמים שעברו הכשרה ייעודית לחילוץ ומטרתם לספק מענה לאירועי קריסה שדורשים חילוץ ופינוי לכודים בכל אירוע אליו הם נקראים.

"הלוחמים והלוחמות מהגדוד הגיעו במסגרת התרחיש ככוח כוננות", מספר סא"ל שרון איטח, מפקד גדוד קדם של חטיבת החילוץ, "הם 'נכנסו פנימה' למתחם מאל"א כדי לתת מענה לאירוע קריסה של מבנה על לוחמים", הוא מסביר וממשיך: "הכוח שנכנס קיבל אבטחה מרחבית מהכוח שמחזיק את הגזרה, במקרה הזה הצנחנים, וביצע חילוץ ופינוי של הלכודים מהמבנה. מעבר לאבטחה המרחבית, ככוח המורכב מחוליות לוחמים הוא יודע לאבטח את עצמו במהלך התנועה, בזמן עבודת החילוץ ובמהלך הפינוי שלאחריה".

התרגיל המקיף הזה, כמו אלו שיבואו בעקבותיו, הם חלק מהתרגול התמידי למלחמה. הכוחות בשטח מסבירים שכאשר יש תרגילים גדולים, השאיפה היא שהכוח יתרגל ויתאמן עם כל הכוחות אליהם הוא יכול לחבור בעת חירום - וחטיבת החילוץ היא כוח כזה.

"היכולות שלנו לאחרונה מתפתחות בצורה משמעותית יותר מבעבר, לכן הוחלט לאמן אותנו בתרגילים חטיבתיים", מסביר סא"ל איטח, "אנחנו מקבלים כשירות ליכולות חילוץ ייחודיות ומתקדמות וחשוב לנו לתרגל אותם בשטח - כמו שחשוב לחטיבות מתמרנות לתרגל איתנו".

לדברי סא"ל איטח, האינטרס של כל חטיבה מתמרנת הוא להכיר את היכולות של הכוחות החוברים אליה, ולהכניס אותם תחת עץ המבנה שלה בחירום. "כיום, חטיבת הצנחנים יודעת שיש לה כוח חילוץ לסמוך עליו במקרה חירום", קובע המג"ד, "ולא סתם, זהו כוח שיודע להתייצב בכל