המסלול החדש לחילוץ האולטימטיבי. כך זה נראה בפעולה

לוחמי חטיבת החילוץ של פיקוד העורף נכונים תמיד להגיע לכל זירת הרס, בעורף ובחזית, כשבראשם מטרה אחת - הצלת חיים. אך מה קורה כשהאתרים מורכבים והחילוץ מאתגר במיוחד? אל דאגה, גם לכך נמצא פתרון. לראשונה: מחלקות ייעודיות לכל שיטת חילוץ

13.05.18
 תומי שטוקמן, מערכת את"צ

דמיינו לכם תמונה כזו: הלוחמים של אחד מגדודי חטיבת החילוץ בפיקוד העורף מוקפצים לאירוע קריסת בניין. כשיגיעו לזירה, הם יגלו ערימה של שברי בטון וחלקי מתכת, תחתם עשרות לכודים שמחכים לסיוע ולחילוץ.

בעבר, הפתרון המתבקש היה להיכנס אל תוך ההריסות, לנבור ביניהן ולשבור אותן, אך זהו תהליך לא פשוט, שדורש זמן יקר. מסיבה זו, ותוך הפקת לקחים חשובים מאירועים קודמים, מצאה חטיבת החילוץ דרך חדשנית ויעילה לתת את המענה הטוב ביותר למקרים מסוג זה.

"פעם כל הלוחמים היו מתנסים בכל כלי החילוץ שהיו ברשותנו", משתף בתהליך רס"ן עוז ג'ינו, קצין האג"ם של חטיבת החילוץ, "אך הבנו שיש צורך למקד את הניסיון, ולכן הכשרנו קבוצות קטנות של חיילים דרך התמקצעות באותם כלים".

גם דרך זו לא הייתה ממוקדת מספיק, והוחלט על תוכנית עבודה חדשה בחטיבה - מחלקות ייעודיות עבור כל שיטת חילוץ. "הסתכלנו קדימה ובחנו איך נראים האיומים הבאים שאיתם אנו עשויים להתמודד", מסביר רס"ן ג'ינו.

מעתה והלאה, הפלוגות בכל גדודי החטיבה מחולקות בזמן תקופת האימון, כך שכל מחלקה מתמקצעת באחד מחמישה תחומים מרכזיים: חילוץ בשיפוע, חילוץ מרק"ם, פריצה, איתור מתקדם ומנהור. המטרה? בזמן אירועי חילוץ מורכבים - יוכלו המחלקות לפעול בהרמוניה ובסדר על מנת להשלים זו את זו ולתפעל את האירוע בצורה המיטבית. 

 

מחלקת האיתור מתמקצעת במציאת לכודים בתוך אתר הרס. "זה לקח שנלמד מאירוע קריסת החניון ברמת החייל", מספר קצין האג"ם החטיבתי, "איתור לכודים מצריך אמצעים מתקדמים יותר כמו רחפנים, וזו יכולת שהמחלקה הייעודית מחדדת".

מחלקת המנהור משלימה את עבודת האיתור. "המחלקה משפרת את יכולת הכניסה לחללים העמוקים ביותר בהם נמצאים הלכודים", מתאר רס"ן ג'ינו, "ברגע שמגיעים לנקודה בעומק ההריסות יש ברשותנו אלמנטים לתפקוד בתוך הנקודות האלה, שפעם לא היינו מסוגלים להגיע אליהן כלל".

בנוסף לשיטת המנהור, שיטת החילוץ בשיפוע, אותה מתרגלת המחלקה הייעודית לה, מאפשרת גם היא לחלץ בתנאי שטח קשים. "המחלקה הזו מלמדת את הלוחמים להתאים את עצמם לאתר לא שגרתי" מעיד רס"ן ג'ינו, "הם לומדים לאבטח את עצמם כדי שיוכלו להוציא לכודים, אלונקות, ואלמנטים נוספים מתוך חללים משופעים ומסוכנים".

לצד אלה אפשר למצוא גם את מחלקת חילוץ מרק"ם, שהוקמה כלקח מאירועי התהפכות כלי רק"מ שונים: "חילוץ מכלי רק"מ כמו נגמ"ש או רכב צבאי הוא מאתגר משום שהכלי ממוגן מלכתחילה וחזק מאוד, הכלים האלה בשימוש גם בעורף וגם בחזית ועל כן המחלקה הזו מתרגלת חילוץ מסוג זה בשני המצבים - בשגרה ובחירום", הוא מדגיש.

המחלקה האחרונה שעתידה להיכנס לפעולה מרוכזת בזמן הקרוב, על מנת להיות המשמעותית ביותר לחילוץ בעורף, היא מחלקת הפריצה: "כשמבנה קורס, המ"מדים בו נשארים שלמים, ולכן עולה הצורך לחלץ לכודים חיים ממרחב מוגן. בחזון שלנו - מחלקה זו תסלול לנו את הדרך לחילוץ יעיל מתוך האזורים הממוגנים ביותר".

"המטרה שלנו בראש ובראשונה היא להפוך לנקודתיים ומקצועיים הרבה יותר", מדגיש רס"ן ג'ינו, "בסופו של דבר, כשכל המחלקות מתרגלות יחד, רואים תוצאות בשטח".

"כשאנחנו מגיעים לשטח כפלוגה - אנחנו מרגישים שאנחנו יכולים לעשות הכל", הוא מוסיף, "הבסיס הוא אותו בסיס - הצורך לחלץ בכל מקום בשטח מדינת ישראל, תוך יכולת לתת מענה ללוחמים שנמצאים מקדימה בחזית".

"אמצעי החילוץ שלנו מתאימים ויתאימו עצמם תמיד למציאות, לטכנולוגיה ולשוק", אומר רס"ן ג'ינו במבט קדימה. "כרגע השגנו את יתרון הזמן, ונוכל לחלץ לכודים במהירות רבה יותר, וככל שנצבור ניסיון רב יותר, כך נוכל להמשיך ולצעוד קדימה על מנת לעמוד במשימה המרכזית - להציל חיים, בכל מקום, בכל זמן, בכל שעה".