סימולטור הערים מגיע לראשונה ליישוב בדואי

סימולטור הערים הוא כלי מהותי בידי פיקוד העורף בעניין מוכנות האוכלוסייה לחירום. הפעם, התאימו הצוות את התרגיל לאוכלוסייה הבדואית, ובפרט לעירייה מיוחדת אחת - עיריית רהט שבנגב. קיבלנו הצצה לשיתוף פעולה מיוחד במינו

22.05.18
תומי שטוקמן, מערכת את"צ

בקומה הראשונה של בניין הסימולטור בבסיס פיקוד העורף ברמלה, מתחוללת "מלחמה" שלמה. בחדר אחד, מתעדכנות חיילת ועובדת עירייה במספר הפצועים שפונו מאתר בנייה בו נפל טיל לפני דקות ספורות, ובחדר הסמוך מתראיין ראש העירייה לתקשורת ומסביר על המצב, כשמאחוריו תמונות של בתים הרוסים בשכונות העיר השונות.

מבחוץ, ניתן לחשוב שמדובר במצב חירום אמיתי, אך כל המצבים הללו הם למעשה חלק מהדמיה שעברו נציגי עיריית רהט בסימולטור הערים המיוחד של פיקוד העורף. התוכנית, שנבנית בהתאמה לכל עירייה או מועצה אזורית המשתתפת בה, מתרגלת בקרב הסגל התנהלות נכונה במצבי חירום מתפרצים.

"עיריית רהט היא הראשונה מהמגזר הבדואי שהגיעה לעבור את הסימולציה", מספרת סגן נועה אמסלם, קצינת הרשויות של נפת אילת והמגזר הבדואי, "חשוב לנו להתאים לאוכלוסייה חליפה אישית של התגוננות לחירום, לנצל את היתרונות שלה, ולאתגר אותה במקומות החלשים".

"התרחיש שאנחנו מתרגלים הוא מצב מלחמה - נפילת טילים על רהט, שגרמה נזק לתושבים ולמבנים", ממשיכה סגן אמסלם, "בכל חדר בבניין יושבים חברי העירייה הממונים על תחומים שונים בעיר - בתי הספר ומוסדות החינוך, כוח האדם, הלוגיסטיקה - ומפעילים את ההליכים המתאימים לחירום, כדי ששגרת חיי התושבים תיפגע כמה שפחות".

ייחודיות בולטת בתרגול המשותף עם עיריית רהט, היא השתתפות גדוד המילואים הבדואי במחוז הדרום. "הגדוד נותן מענה תמידי למגזר בשגרה ובחירום מכל סוג", מעידה סגן אמסלם, "לכן הם נמצאים כאן בתרגיל, ומלווים את תפעול החירום בצורה הצמודה והמותאמת ביותר למשתתפים".

זו הפעם הראשונה בה הוסיפו לסימולטור תרחישים המושפעים ממנהגים ומסורות המאפיינים את האוכלוסייה המתרגלת. "למדנו את האוכלוסייה הבדואית בעיר, והשתמשנו בפרויקטים קהילתיים למטרות סיוע בחירום", משתף מפקד מחוז דרום, אל"ם יוסי כהן, "למשל, 'משפחה מארחת משפחה' הוא פרויקט שנולד ברהט, בו משפחות שלא נפגעו במצב חירום דואגות למשפחות שכן נפגעו. השתמשנו בתרחיש הזה בתרגיל, וכך חסכנו משאבים רבים וכוח אדם".

"בנוסף", ממשיך אל"ם כהן, "הבנו בשיתוף עם העירייה, שה'מוכתרים' ומכובדי העיר נתפסים כדמויות שסומכים עליהן, כך שאם נוצרת בשעת חירום התקהלות באתר הרס, הם יכולים לסייע בתפעול האירוע - מבחינת פנייה ודברור האירוע לאוכלוסייה". 

"כשראש העיר נכנס לחדר הסימולציות, וראה את שכונה 3 בעיר מכוסה בנפגעים ובבתים שקרסו, הוא הצטמרר לחלוטין", מספר מפקד המחוז, "אני חושב שיש הבנה בקרב העם כולו שחירום לא מבדיל בין דת או גזע. כולי תקווה שהרשויות בכל המגזרים ילכו בעקבות תחושת ההצלחה בעיריית רהט, ויקדמו את נושא המוכנות במדינה כולה".