יצאנו לראות איך עובדים רחפני ה-3 D הראשונים בפיקוד העורף

בפיקוד העורף יודעים היטב שבכל הנוגע להצלת חיים - כל דקה חשובה. לכן, הם דואגים להשתמש בטכנולוגיה החדישה ביותר כדי לאתר פצועים באתרי הרס. לאחרונה, כללי המשחק השתנו כשפיקוד התחילו להשתמש ברחפן חדש, שמאפשר בפעם הראשונה מיפוי שטח גם בתלת מימד. כך זה נראה

, מערכת אתר צה"ל | 24.04.2018

24.04.18
ליאור נוישטיין, מערכת את"צ

 

כבר קרוב לשנתיים שבפיקוד העורף ובחטיבת החילוץ משתמשים ברחפנים. למביט מהצד, הם עשויים להיראות כמשחק ילדים. אך מאחורי הלהבים המסתובבים, עומדת היכולת לסרוק זירות שלמות, לנתח אותן ולספק תמונה מצב עדכנית מהשטח בזמן אמת. לאחרונה התחדש הפיקוד בדגם משודרג של הרחפנים, עם טוויסט קטן בעל השפעה גדולה - יכולת תלת מימד.  

ההגעה ללכודים בתוך אתר הרס אינה פעולה פשוטה. לאחר פגיעה של מבנה מרעידת אדמה או מטיל, עלולות לעבור שעות ארוכות עד שיאותרו הלכודים תחת ההריסות. הרחפן החדש מאפשר לכוחות ההצלה להבין את היקף הפגיעה, ותוך דקות ספורות להצליח למפות את השטח ולאתר את הנקודות בהן נמצאים האנשים. 

"אם תהיה פגיעת רקטה, סביר להניח שהלכודים יימצאו באזור הממ"ד", מספר קצין האג"ם של גדוד שחר בחטיבה, רס"ן עומר בנג'ו. "הרחפן סורק את השטח, מדמה  איך לפי ההערכה נראה המבנה לפני הקריסה, וכך חוסך לכוחות החילוץ זמן יקר שיכול להציל חיים".

אחת מנקודות החוזקה הברורות של הרחפן היא השיפור באיכות הצילום. "ברחפנים החדשים יש אופציה לשלוט בכמות האור אליה נחשפת התמונה, כך שאיכות הצילום בתאורה מוגבלת משתפרת משמעותית", מסביר רס"ן בנג'ו. "פעם, רק מי שהטיס יכול היה לראות את השטח דרך עיני הרחפן, והיום אפשר לעשות "לייב" בפייסבוק או להקרין על מסכים, על מנת לשתף את הנתונים עם האנשים שלא נמצאים בשטח".

אז איך זה עובד? "אנחנו מרימים את הרחפן ומצלמים וידאו או תמונות סטילס", מציין רס"ן בנג'ו, "את כל התוצרים אנחנו מעבירים באמצעות מחשב נייד, דיסק-און-קי או טלפון, כדי לנתח את החומרים. לאחר מכן ניתן לשרטט דרכי פעולה והסקת מסקנות על גבי הוויזואליה עצמה".

השליטה בפעולות הרחפן מתבצעת על ידי חיילים שעברו הכשרה ייעודית להפעלתו. תפקידם הוא לוודא שהמשימות של הרחפן אכן מתבצעות - ועל הצד הטוב ביותר. מדובר במשימה מורכבת, שדורשת יכולות גבוהות ואחריות רבה. "אני יכול לקבוע לרחפן מסלולי טיסה ומשימות ספציפיות, אבל כדי שהתוצר יהיה מדויק אנחנו זקוקים גם לבקרה האנושית", מבהיר רס"ן בנג'ו. 

זמזומם השקט של הרחפנים החדשים רק עכשיו התחיל להישמע באוזני לוחמי פיקוד העורף, אבל הם כמובן כבר חושבים על הצעד הבא. "אנחנו בודקים ומפתחים את הרחפנים כל הזמן", מדגיש רס"ן בנג'ו. "היום זה תלת מימד, ומחר כבר משהו חדש. אין לי ספק שנראה אותם עוד הרבה בנוף הצה"לי".