כך לומדים תלמידי תיכון לסייע בהצלת חיים בזמן חירום

בתי הספר ברחבי הארץ הצטרפו בשנה האחרונה לפרויקט של פיקוד העורף, שילמד את תלמידי כיתות י' מרחבי הארץ חילוץ קל ופינוי פצועים בשעת חירום. כתבתנו ליוותה אותם וקיבלה שיעור בהצלה

03.01.18
נגה ברנדר, מערכת את"צ

"יאללה, בואו נשבור אבנים!" צועק אחד התלמידים, "בואו נסיים עם זה כבר ונלך הביתה", ממלמלת תלמידה אחרת. אלו הם הקולות שנשמעים מפי תלמידי כיתות י' במעלה אדומים כשהם מתקבצים מול אתר ההרס שנבנה במיוחד בשבילם, ומחכים להסבר של המדריך. זה אומנם נשמע כמו התחלה לא מבטיחה, אבל מהר מאוד משתנה גישת התלמידים, שלוקחים היום חלק בפרויקט החדש של פיקוד העורף ללימוד חילוץ קל ופינוי פצועים בעת חירום.

ההדרכות נותנות לתלמידים ברחבי הארץ את הכלים הנחוצים על מנת להעניק סיוע חילוץ ראשוני בעת חירום, עד רגע הגעת כוחות חילוץ לזירה. "באירועי חירום גדולים ברחבי העולם, זיהינו שהראשונים לסייע הם עוברי האורח ותושבי המקום הנמצאים באזור האסון", מסבירה סרן רעות שיינגורטן, קצינת נפה ראשית בפיקוד העורף.

"בפרויקט הזה אנו רוצים להעביר לתלמידים את הידע הבסיסי, ובכך להגדיל את מספר האזרחים שיוכלו לסייע בעת חירום, אם יצטרכו" היא מוסיפה. הפרויקט יצא לדרך באפריל האחרון בהובלת חברה אזרחית המתחמה בהכשרות מסוג זה, והשאיפה היא להגיע לכ-150 אלף תלמידים המוסמכים למתן סיוע מכלל המגזרים.

התלמידים מקבלים הצצה מהכשרת סיוע עצמי ראשוני ונכללים ביחידות הסיוע של הרשות המקומית במקום מגוריהם. לא מצופה מהם "לקפוץ לזירת האסון", אלא לאפשר להם להיות כוח מחלץ בסיסי לסביבה שלהם, אם יבחרו להשתמש ביכולות שלמדו במהלך ההכשרה.

בסוף ההכשרה התלמידים מקבלים תעודה, ואומנם זה שיעור שהם חייבים לקבל בו "עובר", אך הם מבינים שהם יכולים להפיק מההדרכה הרבה מעבר. "כמה דקות לאחר תחילת השיעור הראשון שעברנו, הבנו שמדובר במשהו יוצא דופן והקשבנו כי זה חשוב, לא כי זה חומר שאנחנו צריכים למבחן", מתארת מאי, תלמידה בתיכון דקל וילנאי במעלה אדומים, שעברה את ההכשרה השבוע. "הציגו לנו אירועי אסון מרחבי העולם, הראו לנו שאפשר להתמודד איתם ושאנחנו יכולים להשפיע. נתנו לנו אחריות".

מהשיעורים העיוניים עוברים להדרכה בשטח, בה התלמידים מחולקים לקבוצות ועוברים בין תחנות, מתנסים בפעולות שונות ולומדים לבצע אותן הכי נכון שאפשר.  

בהכשרה משתמשים בכלים כבדים ומסוכנים, אבל כאלו שיכולים להימצא בכל בית - פטיש חמישה קילו, לום או מסור, שדורשים מהם קשב וריכוז. ההדרכות לא מסבירות רק באילו כלים עדיף להשתמש, אלא גם איך להשתמש בהם מבלי להתעייף כשמבצעים פעולות שונות של חילוץ לכודים. התחנות - שבירת בטון, חיתוך עץ, הרמת הריסות ופינוי פצועים על אלונקה.

"מאוד התגאיתי בהצלחה של הקבוצה שלי בתרגול המעשי, שיתפתי את כל המשפחה וגם סיפרתי בבית", מגלה מאי. השאיפה בפיקוד העורף היא שתלמידים שעוברים את ההכשרה יחזרו הביתה, ישתפו את ההורים והחברים במסגרות אחרות ויפיצו את הדברים שלמדו.

התלמידים מספרים שהייחודיות של ההכשרה היא שעוררה אצלם את הרצון לשתף. "גם אני סיפרתי למשפחה שלי על התחנות שהתנסינו בהן", מספר התלמיד עדי, "שמחתי על היכולות החדשות שלימדו אותנו, אמרתי להורים שלי שאני מרגיש שעכשיו אני יכול לסייע בהצלת חיים".

המטרה שלנו, אומרים בפיקוד העורף, היא בראש ובראשונה הצלת חיים, ולצד הביטחון שאנו מספקים, הדרך להגשים זאת היא לתת לאזרח את הכלים להתמודדות. "זה מאוד חשוב", מדגישה סרן שיינגורטן, "הפרויקט אולי נראה מהצד כמו תרגול קצר בחיתוך עץ או הרמה, אבל אלו שיעורים שנשארים איתם, ובעת חירום הם יודעים שזה יעמוד לרשותם".