איך מתפעלים התרסקות מטוס עם מאות נוסעים בזמן אמת?

אחת מיכולותיו הבולטות של פיקוד העורף היא תפעול מצבי חירום אזרחיים מורכבים באמצעות כוחות צה"ל. חיילי מחוז דן של הפיקוד הוכיחו זאת שוב, בתרגיל "ניצוץ אנושי" שדימה התרסקות מטוס נוסעים בנתב"ג. כתבתנו הצטרפה ולמדה שגם באירועים המסוכנים ביותר - יש על מי לסמוך

27.05.18
תומי שטוקמן, מערכת את"צ

נמל התעופה בן גוריון הוא אחד מנכסיה הלאומיים של ישראל - דרכו יוצאות ונכנסות טיסות בינלאומיות, עם תנועה של יותר ממיליון וחצי נוסעים בחודש. אך מה קורה כשנשקפת סכנה למוקד אסטרטגי מרכזי כזה?

על מנת להתכונן לאחד התרחישים הקיצוניים שעלולים להתרחש בנתב"ג, יצא לפועל בתחילת החודש התרגיל "ניצוץ אנושי", בו עבדו בשיתוף פעולה צמוד כוחות פיקוד העורף, אנשי רשות שדות התעופה, משטרת ישראל וגופים אזרחיים נוספים, במטרה לדמות התמודדות עם התרסקות מטוס נוסעים.

"מדובר בהדמיה של אירוע רב נפגעים לכל דבר", מציינת מפקדת מחוז דן, אל"ם לירון דונל, והאחראית מטעם פיקוד העורף לתרגיל. "התרחיש הזה הוא חלק מפקודת הביטחון השוטף. ממדי האסון אותו מתרגלים, משתנים בהתאם לגודל המטוס ולמספר הנוסעים, אך המטרות של פיקוד העורף נשארות זהות - הצלת חיים ותיאום בין כוחות צה"ל הנוכחים באירוע".

זירת התרגיל מתחלקת לשני חלקים - שטח התרסקות המטוס במסלול הנחיתה, והחפ"ק, חדר הערכת המצב בו יושבים נציגי כל הכוחות האזרחיים בנוסף לכוחות מחוז דן, מפקדת הרפואה המחוזית וראשי ענף בה, שמנהלים את פעולות הגורמים הצבאיים ומסייעים באירוע.

התרחיש, כפי שמתארת אל"ם דונל, מדמה את המצב עד לרמה המדויקת ביותר: "מטוס שמנסה לנחות, ובשל תקלה אחד מגלגליו מתקפל וגורם לו להחליק לשול הימני של המסלול. מתוך 350 נוסעים, 179 נדרשים לקבל טיפול מיידי".

"הסיוע שהענקנו באירוע כנציגי פיקוד העורף, התמקד בעיקר בפינוי הפצועים, מתן מענה אנושי, ושליחת הכוחות המטפלים המתאימים מתוך צה"ל", מסבירה מפקדת המחוז. "מקצינות אוכלוסייה לשעת חירום, שהגיעו למרכזי המשפחות המדומים וטיפלו באלו שרוצים לבדוק את מצב יקיריהם, ועד להוצאת צוות חילוץ, צוות כלבנים של עוקץ ומסוק לפינוי נפגעים".

את תמונת המצב המורכבת, עם מאות "פצועים" המפונים במהירות וצוותי כבאות שניסו לכבות את המטוס ה"בוער", ניהלו נציגי פיקוד העורף מאחורי הקלעים, בשילוב עם רשות שדות התעופה. "במצב אמת, אנחנו יודעים שמחלקת הרפואה שלנו תחבור למד"א בפינוי וטיפול בפצועים בזירה, בשעה שנסייע בהשגת כל הנתונים על הנוסעים ועדכון בני המשפחות", אומרת אל"ם דונל.

"צריך להבין ששמי ישראל ייסגרו ברגע שמצב כזה יקרה, וזו הסיבה שאנחנו מתרגלים תרחישים רבים בנתב"ג, כמו חטיפת מטוס ותרחישי מלחמה נוספים", מסבירה המח"זית.

"היתרון היחסי שאנחנו יכולים לתת כפיקוד העורף הוא הדאגה לאזרחים בשעה שאסון כזה קורה, ויצירת נוהל בו שאר הצבא נרתם למטרה הזו גם", היא מסכמת. "צריך לזכור שחייהם של 350 אנשים, ומצבו של אחד הנכסים האסטרטגיים החשובים בישראל, עשויים להיות מונחים בידינו, ולכן נשמור