גדוד "תבור" בתרגיל אינטנסיבי מסביב לשעון

חילוץ ממבנה שקרס, פינוי יישובים ותמרון תחת אש - אלו רק חלק מהאתגרים מולם עמדו לוחמי גדוד "תבור" של חטיבת החילוץ בפיקוד העורף באימון האחרון. התרגיל הגדודי האינטנסיבי ביותר שידעו ב"תבור", עסק בלא מעט משימות מבצעיות, ועזר להם להגיע למערכה הבאה פחות מופתעים והרבה יותר מוכנים

30.05.19
מירב בראל, מערכת את"צ

התרג"ד האחרון ממש לא היה שגרתי עבור לוחמי גדוד "תבור" של חטיבת החילוץ וההצלה. במשך שבוע שלם, הם תרגלו את כל מנעד התוכניות האופרטיביות שלהם, התאמנו בשלל תרחישי חילוץ וכל זאת ללא הפסקה, כשהם מסיימים משימה אחת וכבר עוברים לבאה.

"זו בעצם הפעם הראשונה שאנחנו מקיימים תרגיל גדודי רצוף לגמרי שפרוס על מספר רב כל כך של ימים", מסביר מג"ד "תבור", סא"ל דניאל נהרי, "השבוע הזה דימה לגדוד מצבי אמת משתנים ועסק ברובו בשינויי המשימות ובגמישות של הגדוד בזמן ההתמודדות שלו איתם".

כמו בכל תרג"ד של החטיבה, הגדוד היה צריך לתפעל אירועי חילוץ קלאסיים שעלולים לקרות בשגרה, כמו מבנה שקורס בעורף הישראלי והצבאי. אך היו בו גם כמה תרחישים שהכינו אותם דווקא לחירום. "תרגלנו חילוץ תחת אש בשטח אויב", מגלה סא"ל נהרי, "הכוחות שלנו נכנסו לאזור המאוים עם ציוד לחימה כבד בנוסף לציוד החילוץ שלהם, וזאת על מנת לסייע לגדודים המתמרנים, שנלכדו תחת מבנה שקרס. כל זה כמובן בזמן שהם חשופים לאש נגדית כבדה".

לדברי סא"ל נהרי, הגדוד שבדרך כלל תופס קו בגזרת איו"ש, יצא מאזור הנוחות שלו, והתמודד גם עם תרחישים שונים במנעד הצפוני: "התאמנו בין היתר על פינוי יישובים בצפון הארץ והרחקת תושבים מקו העימות במקרה הצורך בעת מלחמה".

כל האתגרים הללו, מספר המג"ד, הם חדשים ושונים במורכבותם מאלו שכבר פגשו הלוחמים. "המטרה בסופו של דבר היא להכין את הגדוד ללחימה", קובע סא"ל נהרי, "רק אם נביא את הכוחות שלנו אל קצה גבול היכולת המנטלית והמבצעית שלהם, ונציג להם את מצבי האמת בצורה גמישה ומשתנה, כך הם יגיעו מוכנים ולא מופתעים למערכה הבאה".

את דבריו, בוחר המג"ד לסיים במשפט "רוח הלחימה היא זו שתקבע את התוצאה". זו לא סיסמה ריקה מתוכן שזורקים לחלל האוויר, הוא מציין, אלא עיקרון על פיו הוא מחנך את מפקדיו וחייליו, כדי שיזכרו שמי שקובע אם יעמדו במשימה בהצלחה מלאה - זה הם בעצמם.