טקס חניכת חורשת המפקדים

02.02.20
מערכת אתר צה"ל

 

כבר ביולי האחרון עם כניסתו לתפקיד, ידע מפקד מחוז דן בפיקוד העורף, אל"ם אריאל בליץ, כי הוא רוצה להקדיש פינה מיוחדת לשימור מורשת המחוז.

ביום חמישי האחרון, לאחר חודשים של עבודה רבה, המחנה התמלא במפקדי המחוז לדורותיהם עם משפחותיהם, מפקד פיקוד העורף, אלוף תמיר ידעי, ורמ"ט הפיקוד, תא"ל איציק בר, שהגיעו לערב מורשת מחוזית וחניכת חורשת המפקדים.

בחורשה, עומדים 21 עצי זית – עץ על שם כל מפקד ששירת כמפקד מחוז דן לאורך 68 שנות פעילות הגזרה בגלגוליה השונים. ליד העצים, עומדת פינת הנצחה לזכר מפקד פיקוד העורף השני, אלוף שמואל (שמוליק) ארד ז"ל.

"ערכי המורשת וההיסטוריה הם ערכים מובילים וחשובים עבורי", מספר מפקד המחוז וממשיך, "בבית הספר מכינים עבודת שורשים על המשפחה, חוקרים אותם לעומק כדי ללמוד על המקורות שלנו. מחוז דן הוא גם כן משפחה, ולכן עלינו לחקור את שורשיו, ולדגול בהנצחת מפקדי העבר ומורשת המחוז".

חלק משמירה על המורשת, הוא שימור הידע והניסיון שנצבר במהלך השנים בגזרת המחוז. האיום על העורף השתנה, ומרגישים את זה בשיח בין המפקדים לדורותיהם ובהתמודדויות שלהם, החל מהאינתיפאדה הראשונה והשנייה, מלחמת המפרץ, הירי על מושב משמרת, ועד לא מזמן במבצע "חגורה שחורה", בו נפגשו התושבים עם ירי טילים כבר ביממת הלחימה הראשונה.

"כיום, השיח באשר לגזרת מחוז דן אינו שיח סביב כמה רקטות יפלו כאן", מפקד המחוז הדגיש, "השיח הוא סביב המשמעות, סביב ההשפעה של פגיעה בגזרה זו על התודעה ועל החוסן הלאומי", על כן המחוז פועל ללא הפסקה לחזק את חוסן תושבי הגזרה.

על גדר החורשה כתובה ברכת משה רבינו לשבט דן: " וּלְדָן אָמַר, דָּן גּוּר אַרְיֵה; יְזַנֵּק, מִן-הַבָּשָׁן" (דברים ל"ג פסוק כ"ב). "דימויו של דן לגור אריה המזנק על טרפו יכול לבטא הערכה לגבורתו של שבט זה, ולהדגיש כי המאסף לשבטים אינו נופל בעוצמתו מההולך בראשם" אומר מפקד המחוז. "דבר שמאוד מתחבר לצורך השמירה על חוסן התושבים באזור, שפחות רגילים להתמודד עם מצבי חירום מאשר תושבי הצפון והדרום, ולכן במערכה הבאה יידרשו להפגין חוסן וגבורה".

בסיום הטקס, ובסימן נטיעת העצים ברך מפקד הפיקוד את המחוז: "תודה על השורשים שכל אחד נטע בקרקע הזאת שנקראת מחוז דן".