החיילים שמאגדים את כל הכלים במלחמה נגד הקורונה

הם מפוזרים בכל הארץ - מצפון ועד דרום, פועלים כמעט בכל יום, כל היום, ועברו בהם כבר אלפי אזרחים. אם גם לכם יצא לבצע בדיקת קורונה באחד ממתחמי הדיגום, אולי שמתם לב לחיילים המסורים שמתרוצצים באזור ומתפעלים אותו - הכירו את חיילי יחידת אגד לאו"ם של פיקוד העורף, שעושים את זה מכול הלב

01.03.21
גל רביבו, מערכת אתר צה"ל

יחידת "אגד לאו"ם (המרכז לגיוס אמצעים)" רגילה לפעול באינטנסיביות במצבי חירום ביום-יום, אבל  כשהיא נקראה לעזור במלחמה בקורונה, כמו כולנו - היא לא ציפתה שמדובר במצב חירום שיימשך כבר קרוב לשנה. 

"ה'שגרה' שלנו היא לעבוד בחירום", מסביר לנו אל"ם במיל' חיים רוגטקה, מפקד היחידה, ומפרט: "התפקיד שלנו הוא לגייס אמצעים בזמן חירום לשירות הצבא. כמו שהצבא מגייס אנשי מילואים, אנחנו מגייסים ציוד אזרחי, והופכים אותו ל'צבאי'". 

לדוגמה, בצוק איתן עזרנו לכוחות בפעילות המבצעית. כשיש הסלמה בדרום, אנחנו מביאים מקדחים גדולים לרצועה, כלי צמ"ה (ציוד מכאני הנדסי), מובילי טנקים ורכבים. אבל לא רק למלחמה! אנחנו פועלים בכל מצב חירום שיש בו פעילות צבאית - אסונות טבע, או אפילו חלוקות מזון".

מאז שהתגייסה למאמץ הלאומי נגד הנגיף, פועלת היחידה תחת מרכז הדיגום והשינוע של מפקדת אלון - ובשנה האחרונה המשרתים בה מגייסים אמצעים וחיילים למתחמי בדיקות הקורונה של פיקוד העורף. "התחלנו עם מתחמי הדרייב-אין", נזכר אל"ם רוגטקה, "התבססנו על ידע וניסיון קודם, והתחלנו להקים את המתחמים על פי הצורך, כשבכל אחד מהם שטח קליטה לאזרח, אזור הסברתי, אזור לרישום ותא סטרילי לדיגום האזרחים".

המתחמים פרוסים ממג'דל א-שמס בצפון, עד האיים הירוקים בדרום, ועדיין היה צורך בעוד, בעיקר במרכז הארץ. ודווקא באותם אזורים אורבניים צפופים, בין שכונות מגורים וכבישים צרים, נולד מתחם ה"ווק-אין" - מתחם דיגום בדיקות קורונה להולכי רגל. 

"פתאום הגענו למרכז של שכונות חרדיות, בסמוך לישיבות ואפילו לכיכר רבין בתל-אביב", הוא מספר, "ברגע שעבדנו פנים מול פנים עם אזרחים - היינו צריכים להיזהר אפילו יותר כדי למנוע הדבקה. פיתחנו צורה חדשה לגמרי של קפסולות, כדי שנוכל לשמור גם על החיילים שלנו וגם על האזרחים שמגיעים אלינו".

וכמובן, שהם לא עשו זאת לבד. "לרשויות המקומיות ולמפקדת אלון יש אומנם חלק גדול בהקמת המתחמים, אבל אנחנו מביאים את ה'פוש' הנוסף שצריך - וצריך", מסביר מפקד היחידה.

"הבדיקות עצמן מתבצעות על ידי גורמים מקצועיים כמו מד"א וחברות אזרחיות. אנחנו אחראים לתפעול המנהלי של כל האירוע, שמירת הסדר והארגון, פתיחת צווארי הבקבוק, הסברה ותקשורת מול האזרחים שמגיעים להיבדק. וזה לא פשוט כמו שזה נשמע".

"זה תפקיד הרבה יותר הסברתי והומאני מתפעולי", מדגיש אל"ם רוגטקה, ובצדק. מה אתם הייתם עושה כשמגיע רכב מלא ילדים שלא מסוגלים לשבת ולהמתין? כשאישה בהיריון מתקשה לחכות בתור? או כשילד קטן צריך לשירותים ואסור לו לצאת מהרכב? אלו סיטואציות שהחיילים ביחידה מתמודדים איתן בכל יום, וברגישות גדולה. 

ואיך לא, עם אינטראקציה רבה כל כך אפשר לומר שחיילי היחידה הופכים לשגרירים של הצבא בציבור. "זה מדהים לראות את הקשר שנוצר בין אוכלוסיות שונות במדינה, בהן המילה 'צה"ל' לא תמיד מגיעה בהקשר חיובי, עם חיילים שירותיים ונחמדים", מתגאה מפקד היחידה, "זאת בנייה מחדש של המרקם הישראלי. ולהיות עד לזה, מחמם את הלב".

משימה נוספת שהיחידה עוסקת בה היא שינוע הדגימות ממתחמי הבדיקה ברחבי בארץ אל מעבדות הפענוח - גם זה בשיתוף הרשויות המקומיות וגורמים אזרחיים. "כאן זה אתגר שונה לחלוטין - מרוץ נגד הזמן", מסביר האל"ם, "אנחנו יודעים שככל שנשנע את הבדיקות מהר ויעיל יותר - האזרח בקצה יקבל את תוצאות הבדיקה שלו מהר יותר. דבר קריטי ביותר כשמדובר בקטיעת שרשראות ההדבקה".

ומאחורי כל העבודה הזו עומדים אנשים - חיילי סדיר, אנשי קבע ומילואים, שעובדים ביחד, כתף אל כתף, כבר יותר משבעה חודשים. "זו גאווה אדירה עבורי לפקד על החבר'ה הצעירים האלה", מודה אל"ם רוגטקה, "הם ראויים להמון הערכה. הם מלאים בנחישות, דבקות במטרה ואיכות ביצוע מופתית - שרק נותר להוריד בפניהם את הכובע".

"יש אצלנו אנשי מילואים שפוטרו מעבודתם או נמצאים בחל"ת, וזו התעסוקה שלהם עכשיו. ואם היחידה שלי יכולה לסייע אפילו רק לאדם אחד להתפרנס בכבוד, עם תחושת ערך - אני רואה בזה זכות גדולה".

"אלו משרתים עם משפחות וילדים, שעובדים מסביב לשעון, וגם כלפיהם צריך לגלות גמישות", הוא מבהיר, "אנחנו יודעים שהחוסן המנטלי של המשפחות של האנשים שלנו, משפיע על הקשב והעבודה שלהם. ולכן פיתחנו מנגנונים שמאפשרים לנו לשחרר לחצים ולאזן".

כשמאחורי היחידה עומדת עשייה כה רבה, וכשלפניה משימה גדולה אפילו יותר - להילחם בנגיף ולאפשר למשק לחזור לחיים, אל"ם במיל' חיים רוגטקה מסכם את השיחה במשפט אחד: "בזכות החיילים והחיילות האלה אני יכול להגיד שהוכחנו שלצבא יש מפקדה משימתית שיודעת לעשות יש מאין, לתת גב לעורף ומוכנה לעשות כל משימה - ובהצטיינות!"