לראשונה - ועדת מוכנות העורף למלחמה הבאה

בפעם הראשונה, ועדה מיוחדת תעסוק בסוגיות הכי דחופות של העורף הישראלי - מירי טילים ועד מוכנות האוכלוסייה לאסונות טבע ואירועי חירום. במסגרת הכנס יסיקו מסקנות מאירועים כמו מגפת הקורונה ו'שומר החומות', יענו על מגוון שאלות וילמדו כיצד נוכל להגיע מוכנים למלחמה הבאה

09.06.22
מיה צדוק, מערכת את"צ

מה יעשו אם יתרחש אירוע סב"ר באמצע מלחמה? אם תתפתח מערכה בכמה גזרות? איך נתמגן בזמן רעידת אדמה וכיצד נגיב לאירוע של חומרים מסוכנים? על כל השאלות האלו יענו בוועידת העורף הראשונה בישראל. 

מדובר בכנס ראשון מסוגו, שמאורגן על ידי המכללה הלאומית לאיתנות ישראלית - גוף שהוקם בשנה האחרונה ואמון על ההכנה והאימון של המדינה, גופי ורשויות החירום. 

"זה מעין סיכום של שנתיים בהן הפיקוד היה בליבת העשייה של ישראל", מספר מפקד המכללה הלאומית לאיתנות ישראלית, אל"ם אמיר בן דוד, "מאירועי הקורונה למבצע שומר החומות, ממיגון להסברה -  אנחנו לומדים מלקחי העבר ומנסים להבין איך תראה המלחמה הבאה ואיך ניקח בה חלק". 

הוועדה, שתתקיים בראשון הקרוב, מחולקת לכמה חלקים - הראשון מביניהם עוסק ב'יום שבו תרעד האדמה'. אל"ם בן דוד הוסיף: "אם נכין את המדינה והמפקדות לרעידת אדמה, יש סיכוי גבוהה שנהיה מוכנים לכל אירוע שנפגוש במלחמה". 

לפי הסטטיסטיקה, רעידת אדמה גדולה מתרחשת כל מאה שנים, ואנחנו נמצאים בדיוק בתקופה הזו - לכן בנושא הזה הם ידונו באתגרים שרעידת האדמה תביא איתה, במוכנות האזרחים, בנושא המיגון וגם ירחיבו על מערכת 'תרועה' - שתתן התראה של כמה שניות לפני רעידת אדמה. 

החלק השני של הוועידה יהיה סביב האזרח, שם ידונו בנושאי קידום המוכנות בקהילה למצבי חירום, ויאמנו את משרדי הממשלה לאירועי '360' שמכינים את הרשויות והאזרחים למגוון תרחישים. "אחת המטרות של הכנס זה לעשות תיאום ציפיות שלנו מול האזרח ומשרדי ממשלה לגבי מה מצופה מהם בחירום", הרחיב אל"ם בן דוד. 

"נעסוק רבות בלקחים משומר החומות", הוא הבהיר, "בין אם זה מה שהיה בערים המוערבות, ירי בצפון ובדרום, או איך הכוחות שלנו מתמודדים עם מספר זירות של נפילת טילים. הבנו שכל ארגון חירום נדרש לקיים את משימתו, כשהמטרה המרכזית - הצלת חיים". 

מה שיחתום את הכנס היא השאלה - 'איך תיראה המלחמה הבאה?', "אנחנו נערכים לתרחישי קיצון בשביל להבטיח את המוכנות הישראלית", מדגיש אל"ם בן דוד. "רוצים לייצר תיאום ציפיות עם הארגונים לכיוון שבו יש את כל התרחישים בו זמנית". 

"בוועדה יהיו כל ראשי הארגונים", הוא מספר, "שיתוף הפעולה של הפיקוד עם הרשויות ומשרדי הממשלה הוא מאוד משמעותי. זה המסר העיקרי - רק יחד אפשר לנצח".