מה חיפשו מקסיקנים, אמריקאים וגרמנים בעכו? צפו

את בליל השפות שנשמע באזור חופי עכו בשבוע שעבר - לא היה אפשר לפספס. במטרה ליצור למידה הדדית בין כוחות החילוץ הישראליים ליחידות מקבילות בינלאומיות, הגיעו ארצה 6 משלחות מרחבי העולם - מפנמה ועד מקסיקו, מארצות הברית ועד גרמניה. בעזרת התרגיל הנרחב הבנו איך ולמה שיתוף פעולה הוא המפתח, מה הקשר לאסון במיאמי - ומה זה בכלל מודיעין אוכלוסייה?

15.12.22
עלמה סברוב, מערכת את"צ

אל אתר ההרס בעכו, מול חופי העיר, הגיעו בשבוע שעבר 6 יחידות חילוץ מיוחדות משש מדינות שונות ברחבי העולם. הם עלו על מטוס לישראל, כל הדרך מפנמה, מקסיקו, ארצות הברית והאיחוד האירופי - במטרה ללמד וללמוד מכוחות החילוץ שלנו את סודות המקצוע.

 
עריכת וידאו: רועי גנון, עריכת תוכן: יובל טל, קריינות: עדי קלר

כ-400 אנשי מילואים של יחידת החילוץ הארצית ומאות מחלצים נוספים התגייסו למשימה, שכן במקרי חירום כמו רעידת אדמה או פגיעת טיל - אתר ההרס המדומה עלול להפוך למציאות. 

ואכן, על מנת לוודא את מוכנות הכוחות לכל תרחיש, הוגדרה הפעילות כתרגיל דגל של פיקוד העורף. במשך שלושה ימים עבדו הכוחות במרץ, מבוקר ועד לילה, בעזרת כלים מתקדמים וטכניקות ייחודיות כשלנגד עיניהם מטרה אחת - לחלץ כ-140 לכודים מבין ההריסות. 

"אנחנו מתרחשים אירוע של קריסת מבנה, שנגרם בעקבות כשל טכני כזה או אחר. מדובר בבניין משרדים, עם חנויות למטה", מסביר קצין האג"ם של היחצ"א, אל"ם סמי יחזקאל, "התרגול נועד כדי שנגיע כמה שיותר מהר ללכודים ברגע האמת - דרך הבנת מודיעין האוכלוסייה".

אבל מה זה בכלל מודיעין אוכלוסייה? כדי להבין את תוואי השטח, ואת סיפורו של אתר ההרס, קציני מודיעין וקציני התנהגות אוכלוסייה של היחצ"א נכנסים לתמונה: בעזרת טכנולוגיות מתקדמות הם מחברים שם לפניו של כל לכוד, ומתאימים לו מיקום מדויק - כמו בפאזל עצום.

"אני משרתת ביחצ"א כבר 14 שנים", מספרת קצינת האוכלוסייה של פלוגה א', קא"ב טל לוי דיאמנטשטיין, "חוויתי כבר כמה וכמה תרגילים, ואני חושבת שזה כנראה התרגיל הטוב ביותר - השתתפתי במיאמי לפני שנה וחצי, ומבחינתי הדגש החשוב ביותר היה לא על איך מאתרים מודיעין ומצליבים נתונים, אלא איך מתמודדים עם אוכלוסייה, וגורמים למחלצים באתר להבין את הסיפור".

"תמיד היו לנו יחסים טובים עם צה"ל", מעיד יוסף לניאדו, מחלץ בארגון קדנה המקסיקני, "אנחנו עובדים ביחד כבר כמה שנים, באתרי הרס שונים ומגוונים - לדוגמה באסון במיאמי או ברעידת האדמה המאסיבית במקסיקו". 

"הרבה פעמים אנשים שואלים איך יכול להיות שארצות הברית הגדולה בכלל קראה לישראל הקטנה - ואני חושבת שזה סוד הסיפור", ממשיכה אותו קא"ב לוי דיאמנטשטיין, "יש לנו הרבה מה ללמוד מהרבה אנשים וצבאות אחרים, אבל בסיפור הזה של הבנת אוכלוסייה אנחנו באמת מחזיקים משהו סופר מיוחד, סופר אפקטיבי". 

"ככלל, התהליך הבין-לאומי הזה מביא אותנו, המחלצים הישראלים, למצב של קבלת ידע והעברת ידע", מוסיף אל"ם יחזקאל, "הדבר נותן לנו קודם כל מוכנות יותר טובה לכל האירועים בארץ ובחו"ל,  ומאפשר מתן מענה מיטבי במקרה של הרס אצלנו או חס וחלילה במקומות אחרים".

הכוחות נפרדו לשלום והתרגיל הוגדר כהצלחה. שיתוף הפעולה הנרחב הורגש לכל אורך הדרך, ומה שבטוח - הוא לא עומד להיות האחרון. "אם נשתף פעולה, נוכל לעזור לכמה שיותר אנשים", מסכם יוסף, "אנחנו כאן בראש ובראשונה בשביל להציל חיים  - אם נעבוד ביחד, ונשקיע את כל הידע והמאמצים, אני מקווה שבאמת נצליח".