בניין נפל בעיר העתיקה של עכו. הנה מה שקרה שם

התרגיל שגרם למפקדים לעשות סוויץ' במחשבה - במשך יום שלם, העיר עכו שימשה כאתר לאחד התרגילים של פיקוד העורף, מחילוץ בגובה ועד טיפול באוכלוסייה אזרחית והשלמת תמונת 'מודיעין חילוץ'. קיבלנו הצצה לפעילות תחת חירום וירי טילים

25.05.22
מיה צדוק, מערכת את"צ

אם בשבוע שעבר יצאתם לטיול בשוק של עכו, בוודאי הייתם עדים למראה קצת מוזר: הבניין בן ארבע הקומות בין הרחובות הצרים וחוף הים, שהיה בעבר כפר הנופש 'בית החייל עכו' - הפך לאתר הרס מלא בלובשי מדים באמצע העיר. הסיבה: תרגיל חילוץ מיוחד שקיימו בפיקוד העורף.

"תרגלנו נפילת טילים בלב העיר ופגיעה במבנה באירוע מלחמתי", מסביר סא"ל עוז ג'ינו, מפקד בא"פ העורף.
התרגיל, שתוכנן במסגרת חודש המלחמה, בחן מתן טיפול לאוכלוסיה בזמן חירום והתקיים תוך שיתוף פעולה עם המרחב האזרחי, הרשויות, ארגוני החירום ותחום טג"ח (טיפוס, גלישה וחילוץ) של הלוט"ר בעקבות המורכבות של חילוץ בגובה.

אל המקום הוקפץ גדוד החילוץ 959, שיושב תחת נפת 'נפתלי' - המורכבת מגדודי הצלה של אנשי מילואים ותפקידה לתת מענה לאוכלוסיה אזרחית במרחבה.

גדוד המילואים, שבשגרה אמון על העיר צפת ומכיר את העיר כמו את כף ידו: מהעיר העתיקה, דרך העליות הדרסטיות ועד כל רחוב צר, נזרק בתרגיל הזה למגרש משחקים חדש לחלוטין.

"הרעיון הוא לתת להם משימות בגזרה הלא אופרטיבית", מספר אל"ם (במיל') ליאור אטיאס, מפקד נפת נפתלי. "הטכניקה לא משתנה עם שינוי האזור - אבל להגיע למקום חדש עם סביבה שונה מאלץ את המפקדים לעשות סוויץ' במחשבה".

לשם כך הוקם מאפס אתר הרס, במיוחד לתרגיל. ברגע שהגיעו הכוחות לאתר, הם בחנו את האתגרים שהוא מביא איתו - והתחילו לפעול. "אחד האתגרים הוא מבנים שקורסים בכל מיני צורות", מוסיף סא"ל ג'ינו, "באמצע הבניין, יכולים ליפול עליך חלקים קריטיים ממנו - מה שמייצר חללים ושיפועים. שלא לציין את שאר המכשולים שמבנה עירוני מציב בפנינו - גרמי מדרגות, קורות, וריהוט".

מאחורי כל חילוץ יש פאזל שצריך לפתור - כמה אנשים היו במבנה? אנשי הגדוד קיבלו את הפרטים מהרשות והחלו לבנות את התמונה. הם גילו שהטיל פגע בשעת ארוחת הערב, כך שרוב האנשים היו בחדרי האוכל ולא בחדרי השינה.

בזכות השלמת תמונת 'מודיעין החילוץ', הם ידעו מי נמצא במבנה, אילו אוכלוסיות גרות שם ואיפה צריך לחפש את 20 האנשים שהיו לכודים, וחולצו עוד באותו היום.

"האירועים האלה מאתגרים", מציין סא"ל ג'ינו, אבל ברגע שיש שותפות גורל על האתר - מה שמנחה אותך זה הרצון להחזיק את העורף ולסייע לו".