18 קומות הרוסות ו-31 שעות לוודא שאין אף אחד קבור בפנים

לילה רביעי של לחימה, רקטה פוגעת בבניין בן 18 קומות - המקום מתמלא בעשן, צרחות ופצועים מדומים מכל עבר. האם תהיתם איך נראית זירת חילוץ בוערת ברגעים הקריטיים - מאיסוף הנתונים ועד מציאת הלכודים? הצטרפנו לתרגיל של פיקוד העורף בלילה לבן מיוחד

12.01.22
אודם כץ,

"איפה הילדים שלי?", נשמעות צרחות מבעד לעשן הסמיך, "אני לא מצליחה לצאת, עזרה!", מפלח קול צעיר ומפוחד מצדו השני של המבנה ההרוס שפעם היה בניין. האוויר חנוק, והעיניים לא מצליחות להחליט על מה להתביית - על הלהבות החמות מהרכב השרוף, או על שיירת האלונקות שמחלצי פיקוד העורף סוחבים בריצה. 

נשמע לכם כמו זירת מלחמה? כך נראים הרגעים של לוחמי פיקוד העורף שנשלחים למשימת חילוץ. וכך, הכי קרוב למציאות שאפשר - נראה התרגיל החטיבתי שערכו בשבוע שעבר. 

בשעות הערב, בבסיס שהפך לאתר הריסות, יצא לדרך תרגיל ענק של חטיבת החילוץ שנמשך 31 שעות. זה היה אימון שסיכם את חמשת השבועות האינטנסיביים של קורס הקצינים במילואים, שנערך לראשונה במתכונתו החדשה - ולכן נרתמו כולם למטרה ותרגלו יחד. 

באותו לילה ארוך, לא הרגשנו בעוד תרגיל שגרתי, אלא היינו בעיצומה של מלחמה - בבניין בן 18 קומות עם 348 דיירים, שנפגע מטיל שנורה מעזה ביומה הרביעי של המערכה. 

בין המשתתפים היו מדריכות אב״כ שדימו לכודים בתוך הבניין. למבנה, נכנסו לוחמי ולוחמות חילוץ והצלה בקורס מ״כים ועקבו אחרי הזעקות. מיד אחריהם הגיעה סיירת אלון עם כלבים אוטונומיים, שברגע האמת יישלחו גם הם פנימה לאיתור הפצועים בדרך המהירה ביותר. 

לצידם חילצו ופינו פצועים צוערי החטיבה, וכמובן, אלו שעבורם התרגיל היה הגראנד פינאלה - מסיימי קורס קצינים במילואים. 

ממש כמו ביום הדין, בזירה פעלו יחד גופים נוספים - במקביל לצוותי מד"א ומשטרה, כוחות כיבוי והצלה של עיריית פתח תקווה כיבו שריפות וטיפלו בפצועים, וכוחות מג״ב יצרו שטח סטרילי לחילוץ שנתן מענה לנפגעים גלויים. 

כשהלוחמים הכתומים מגיעים אל זירת האירוע, נערכת ישיבת ״העברת מקל״. הנוכחים מבצעים הערכת מצב, ממפים את אתר ההרס, מעריכים את מספר הלכודים על פי רישומים של העירייה ומתמטיקה פשוטה. 

"בחילוץ יש עיקרון שנקרא משולש הזהב, שמכיל את שלושת הדברים ההכרחיים לכל פעולת חילוץ - מהנדס שיידע להעריך מה אפשר להזיז ואיך, בלי לגרום לעוד נזק, רופא שיידע לתת מענה רפואי לפצועים, ומחלץ שייפנה ויוציא את הלכודים מנקודת ההרס", מסביר סא"ל יהונתן (ג׳ון) רז, מפקד קורס קצינים במילואים. 

"מאתרים פצועים, נותנים מענה רפואי, ומתחילים לחלץ", מתאר סא״ל רז את שלבי הפעולה מהגעתם לזירה. מרגע שהתמקמו, כל הכוחות עובדים בשיתוף פעולה, ואת זה מדגיש מפקד פיקוד העורף, אלוף אורי גורדין, שהגיע בעיצומה של השיחה: "החוזקה של האימון הזה באה לידי ביטוי בשילוביות של כלל ארגוני החירום והרשויות המקומיות. העשייה הזו מהווה קרש מקפצה גדול בלמידה שלנו לעבוד יחד ומביאה לאפקטיביות המירבית בזמן אמת".

כמו ברגע האמת - התחיל טקס העברת המקל, שבו ישבו קצינים רבים ונציגים מהכוחות בשטח וסקרו יחד את תמונת המצב. ״מדובר באתר הרס כבד״, כך נפתחת השיחה. "נפלה רקטה כבדת משקל - ביצענו סיור ראשוני בגזרה, פונו כ-50 נפגעים ואנחנו מעריכים שיש עוד כ-100 לכודים", ממשיכים לתאר את הסיטואציה המורכבת.  

"התכלית היא בסוף לדעת שאין אף אחד קבור בפנים", מפרט מפקד בית הספר למקצועות החילוץ, סא״ל עידן פרקין, וזוהי המחשבה שליוותה את הכוחות הרבים בזירה לאורך הלילה גדוש ההתרחשויות. ככל שהזמן לסיום התרגיל פחת, כך גם רשימת הזקוקים לחילוץ, וכשהגיחה השמש, כבר לא היה לכוד אחד.