2,500 שנים של קהילה יהודית הגיעו לסיומן - זה מה ששרד את הרעידה

במשך 48 שעות, עבדו המחלצים הישראלים לאיתור וחילוץ גופותיהם של ראשי הקהילה היהודית של העיר העתיקה אנטקיה. בסיום המשימה, קיבלו אנשי פקע"ר ספרי תורה ומגילות עתיקות בנות 400 שנה. הם העבירו את הממצאים העתיקים לקהילת יהדות איסטנבול, והיו עדים לאקורד הסיום של קהילה יהודית בת 2,500 שנה

12.02.23
עלמה סברוב, מערכת את"צ

שבעה ימים עברו מאז רעידת האדמה הקטלנית שפקדה את טורקיה וסוריה -אלפי בניינים ומבנים קרסו ובניהם גם ביתם של ראשי הקהילה היהודית של העיר אנטקיה שבדרום מזרח טורקיה - שאול ופורטונה גונדי.

עם קבלת הדיווח על ראשי הקהילה היהודית, שהוגדרו אז כנעדרים, כוח חילוץ מיוחד המורכב מחיילי פיקוד העורף ומתנדבי זק"א (זיהוי קורבנות אסון) יצא מיד לנקודה. הם עבדו שם במשך ארבעה ימים אינטנסיבים על מנת לחלץ אותם מבין ההריסות.

"הדרך, שהייתה אמורה לקחת שלוש שעות, נמשכה בסוף יותר מעשר - ההרס גדול, וכל הכבישים חסומים", נזכר סגן (מיל') יובל קליין, קצין האוכלוסייה, "ברגע שהגענו התחלנו לעבוד, הכוח פרץ לביתם דרך הבית הסמוך שהיה חזק ולא קרס. הקמנו מפקדה, והרחקנו את המשפחה מהמקום". 

"בעשר בבוקר מצאנו את האמא, שכובה במיטתה. מצאנו גם טבעת שלה, והבאנו אותה לכלתה, שהבטיחה שתשמור עליה ותעביר אותה מדור לדור. זה היה מאוד מרגש", ממשיך, "בעבודה אינטנסיבית ניסינו למצוא את האבא - אבל במשך שעות ארוכות לא הצלחנו. לא נזניח אף אחד אבל יהודים לא מפקירים יהודים - זה השבט שלנו, זה העם שלנו ולכן כשמצאנו אותו, השתחררה אנחת רווחה גדולה".

אומנם מבני הקהילה נהרסו, אבל המורשת והסיפורים עדיין נשארו. אנשי פקע"ר, שחילצו את ראשי הקהילה, קיבלו ספרי תורה ומגילות בהן כתבים עתיקים בנות 400 שנים. את חלקם הוציאו אנשי הקהילה כשבית הכנסת שלהם הוגדר בסכנת קריסה, ואת הנותרים חילצה המשלחת הישראלית בליווי אחיו של ראש הקהילה - עזרא, שביקש להעביר את הממצאים העתיקים לקהילה היהודית באיסטנבול.

הקהילה היהודית של אנטקיה נחשבת לאחת מהעתיקות ביותר בטורקיה - היא החלה את דרכה כשהעיר נבנתה בשנת 300 לפני הספירה ובמהרה נעשתה מרכז יהודי חשוב בתקופה שקדמה לחורבן הבית השני ואחריו. 


אחיו של ראש הקהילה - עזרא

בעקבות גל של דיכוי אלים נגד מיעוטים, שהתרחש במהלך שנות ה-70, ברחו עשרות אלפי יהודים אל מחוץ לטורקיה, הקהילה לא התאוששה מההגירה הזאת וכיום נותרו בה 20-12 יהודים, כולם מבוגרים. הם, לא ישובו לאנטקיה בסיום המשבר הנורא: כל מי שנשאר חי עבר לאיסטנבול לאחר רעידת האדמה. וכך, ברגע אחד - קהילה היסטורית שלמה סיימה את דרכה. 

"רק בסיום המשימה הבנו מה עברנו", הוסיף סגן (מיל') קליין, "בחור אחד אמר שהוא מאמין, וכשלא מצאנו את האבא הוא התחיל להתפלל בכל הכוח. אחר שישב לידו אמר שהוא לא מאמין - וברגעים הקשים הוא חיפש עמוק בלב שלו תקווה למצוא את ראש הקהילה. שניהם מצאו את הכוח שגרם לנו בסוף לחלץ אותו - זו תמצית הישראליות בעיניי. סגרנו מעגל והבאנו קהילה למנוחת עולמים ביחד, לא היינו מצליחים לעשות את זה אחרת".