כך ממשיכים בתי החולים להעניק טיפול - גם מתחת לפני האדמה

איך ממשיכים בשגרת טיפול סדירה גם תחת אזעקות? לטובת המשימה המורכבת, הוחלט בפיקוד העורף להקים גדודי מילואים, שבתוך ימים ספורים עזרו להעתיק את כל המחלקות למרחבים ממוגנים מתחת לפני האדמה. שמענו מהם איך זה עובד

30.09.24
רז רופא אופיר, מערכת את"צ

כחלק מהתהליך למיגון הצפון בצורה הטובה ביותר, העביר פיקוד העורף בשבוע שעבר את מערכות בתי החולים בגזרה, לאזורים ממוגנים בתת קרקע. לטובת האתגר גויסו גדודים ייעודיים המורכבים מאנשי מילואים, שיחד עם הצוותים הרפואיים, פעלו מסביב לשעון. 

רוצים להתעדכן בזמן אמת? הצטרפו לטלגרם של צה"ל

מאילת ועד חיפה, בכל מחוזות פקע"ר, הוקם גדוד שמיקודו השלמת משימת הבזק. כל אחד מהם מורכב משתי פלוגות - האחת אמונה על חילוץ ורפואה, והשנייה אחראית על תהליך המיגון והעברת כלל מתקני הרפואה אל החניונים הממוגנים מתחת לפני האדמה.

יחידות הסיוע הצבאיות, אשר מפוזרות בבתי החולים השונים, מסייעות לצוותים הרפואיים בעומס החולים בימי הלחימה. הן גויסו כיומיים לפני תחילת מבצע "חיצי הצפון", ותוך ימים אחדים הספיקו להוריד את כל המחלקות במחוז הצפון אל התת קרקע. 

"מרגע שכל המטופלים נמצאים במרחבים המוגנים - אנחנו ממשיכים לסייע בתפעול המוסדות", מסביר מפקד הגדוד במחוז צפון, רס"ן (במיל') זוהר, "ולוקחים חלק במאמץ להבטחת רציפות התפקוד והצלת החיים".

המטרה העליונה שלנו היא לאפשר מרחב נשימה לצוותים הרפואיים בעת חירום

השמירה על חיי היום-יום, כשבית החולים כולו ״יורד קומה״, היא משימה מורכבת: ״צוותי הטיפול מבינים את חשיבות המעבר לתת״ק, ואנו מנסים להתגבר ולצמצם ככל האפשר פגיעה זמנית ביכולות הרפואיות״.

כתף אל כתף עם חיילי וחיילות המילואים, תמצאו גם אזרחים מתנדבים תחת פיקוד העורף. המטרה היא למקסם את יכולות המיגון שניתנות לבית החולים. ״היופי בפיקוד, הוא שאנחנו עובדים בצמוד, ויחד עם האזרח״, מציין המג"ד, ״אנחנו מתורגלים בשיתוף פעולה איתם, ולכן מתואמים גם במקרי חירום״.

"אנחנו לא שאננים לרגע", הוא מבהיר, "המטרה העליונה שלנו היא לאפשר מרחב נשימה לצוותים הרפואיים בעת חירום, תוך מיגון מרבי ומתן מענה רפואי מספק".