הצטרפנו לאימון הרפואה הגדול בתרגיל הגיס הצפוני

עזרה ראשונה לבני ערובה וגם טיפול בשטח בהלומי קרב. כתבנו פגש את חיילי המילואים של ירפ"ם (יחידת רפואה מרחבית) הגליל שמתאמנים בתרגיל הגיס הצפוני, וראה מקרוב איך מתכוננים לכל תרחיש אפשרי

11.09.17
אלעד רוטבאום, מערכת אתר צה"ל

"בזמן מלחמה אנחנו למעשה מתפקדים בשביל הכוחות בשטח כמד"א", מסביר רס"ן רועי לאוטרבך, מפקד הפלוגה המרחבית קריית שמונה, את פעילות גדוד המילואים ירפ"ם (יחידת רפואה מרחבית) גליל. "ברגע שמגיע חייל פצוע מאזור האש בלבנון אנחנו קולטים אותו בגבול, מאבחנים אותו, ובודקים אם צריך להזניק מסוק או להסיע אותו באמבולנס".

גדוד ירפ"ם גליל מתאמן גם הוא כחלק מתרגיל הגיס הצפוני, התרגיל הגדול ביותר בצה"ל ב-19 השנים האחרונות, שתפקידו להכין את כוחות הצבא לתרחישים שונים מאזור לבנון. רופאים מומחים, פאראמדיקים, חובשים קרביים ואנשי לוגיסטיקה הם האנשים שמשרתים בגדוד, ומהווים את השילוב שיעניק לכל פצוע טיפול מא' עד ת'.

במהלך תרגיל הגיס קיבלה כל אחת מהפלוגות תרחישי פתע שונים המדמים מצב אמת. "אחת מהן הייתה על פגיעה בכוח ששהה בשטח הכינוס שלידנו", מספר רס"ן לאוטרבך. "כיוון שהמקום היה קרוב אלינו רצנו לנקודה, קירבנו את האמבולנסים לאזור והתחלנו לסרוק את כל המרחב, כדי לחפש פצועים שנפגעו מההדף". במקביל, המשיכו הכוחות לטפל בפצועים, ופינו אותם באמבולנסים ובמסוק לפי הצורך.  

בתרחיש אחר שילבה פלוגתו של רס"ן לאוטרבך פעולה עם כוחות ימ"מ ועוקץ: "הכוחות המיוחדים דימו מצב של בני ערובה בחדר אוכל בקיבוץ. הם החלו במשא ומתן עם המחבלים ובמקביל הכינו תכנית פריצה". במקרים של בני ערובה, מציין רס"ן לאוטרבך, יש צפי לפצועים וזוהי הנקודה בה הם נכנסים לתמונה, ומעניקים טיפול רפואי עד הפצוע האחרון.

כוחות הגדוד תרגלו גם טיפול בבריאות הנפש - ולא רק בפגיעות פיזיות. הם התמודדו עם תרחיש נוסף, בו חזרו משטחי הלחימה חיילים הלומי קרב, אותם הם פינו לבונקר, שם המתין להם צוות של קב"נים.

כדי לשרת בירפ"ם גליל צריך חוסן נפשי מיוחד. הפצועים שחוזרים מהלחימה, המראות הקשים ואפילו הריחות - כל אלו נחלתם של כוחות הרפואה. "זה בכלל לא מובן מאליו מה שהגדוד הזה עושה", מחזק את דבריו רס"ן לאוטרבך, "המילואימניקים בפלוגות השונות מוכנים לסכן את חייהם בשביל לעזור לחיילים ולתת את המענה הכי טוב בזמן חירום. אני סומך עליהם בעיניים עצומות".