המכשולים שימנעו מחיזבאללה לממש את איומיו

גם בימי שקט לאורך גבול הצפון, ממשיכים כוחות הנדסה לבצר ולהגן על התושבים מפני איומים מצד ארגוני הטרור. קצין בחטיבה 300 מספר על המצוקים שנבנים בימים אלה על מנת לבלום את האויב: "עבודת המיגון תהיה גורם מרתיע ושובר שוויון"

23.12.16
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

אחד הנדבכים החשובים בהגנה על היישובים  ועל כוחותינו, הם מכשולים מיוחדים שמטרתם לבלום ולהקשות על האויב לחדור לשטחה הריבוני של מדינת ישראל.

המכשולים בנויים כמצוקים, בגובה של עד עשרה מטרים משני עברי הגדר. ייעודם למנוע מלוחמי אויב לחדור בצורה רכובה ולהקשות על מעבר בצורה רגלית, שכן מעבר מסוג זה ידרוש טיפוס ארוך ומאתגר על המצוקים החדים ויפעיל את מערכת ההתרעה, דבר שיביא להקפצת הלוחמים בגבול וסיכול האויב.

"המצוקים מקשים ומעכבים כל ניסיון לחציית הגבול והם מאפשרים לכוחותינו נקודות תצפית ואחיזה טובה יותר בשטח", מסביר קצין ההנדסה בחטיבה 300, רס"ן אליהו גבאי, "המכשולים משפרים את יכולות לוחמי ההנדסה שנדרשים להקים אותם. העובדה שהם נדרשים להשתמש באמצעים מבצעיים רבים על מנת להקים את המכשולים, ואף לבחון את אמינותם משפרת את היכולת המבצעית שלהם".

המכשול הראשון הוקם באפריל 2015 וכונה בשם "קטעיה". לאחר שהוכח על ידי לוחמי ההנדסה שמדובר בצורך חשוב ויעיל, הוחלט להסיט לפרויקט אמצעים רבים והצלחת הפרויקט תביא לבניית מכשולים נוספים.

"בסופו של יום, מטרת לוחמי ההנדסה היא לפרוץ את מכשולי האויב ולפתוח את הדרך ללוחמי צה"ל", מבהיר רס"ן גבאי, "לכן, קיים אמון מלא מהפיקוד ועד לדרגות הגבוהות ביותר כי הלוחמים שבונים את המכשולים יבנו אותם בצורה כזאת שהם יקשו אף עליהם ויתאימו לסוג הלחימה בגבול הלבנוני ומול ארגון חיזבאללה".

בצה"ל משוכנעים שהמכשולים הפזורים בגזרה יצליחו לנטרל ולהקשות על חיילי האויב לכבוש שטחים בגליל כפי שהם דואגים להצהיר, "עבודתנו למיגון גבול הצפון תהיה גורם מרתיע ושובר שוויון שיחזיק מעמד גם בשנים הבאות", סיכם רס"ן גבאי.