"הטיפול בפצוע, לא משנה מאיזה צד הוא מגיע, עומד מעל הכל"


כבר יותר מ-4 שנים שהם רואים מקרוב את האירועים שמטלטלים את העולם, ומטפלים במסירות בפצועים שנקלעו למלחמת האזרחים העקובה מדם בסוריה. כשזה מגיע לטיפול בנפגעים - לצוותי הרפואה באוגדה 210 שברמת הגולן אין גבולות: "זו חובתנו כאנשי חיל הרפואה - בין אם אויב ובין אם אוהב"

04.06.17
מערכת אתר צה"ל

״אל מול הזוועות המתרחשות בסוריה, ואירועי הימים האחרונים המטלטלים את העולם, ממשיכים כוחות צה״ל להעניק כבר יותר מ-4 שנים טיפול רפואי לפצועים סורים״, אומר סא״ל ד״ר תומר קולר, קצין הרפואה של אוגדה 210 ברמת הגולן.

״הטיפול מתבצע כמעט על בסיס יומי״, הוא ממשיך ומדגיש: ״זו חובתנו כאנשי חיל הרפואה - בין אם אויב ובין אם אוהב. כשהם מגיעים לגדר אין לנו מושג מי הם ומה דעותיהם, וזה לא משנה. עבורנו הם פצועים שזקוקים לעזרה״.

״זה התחיל בפצוע שהגיע לגדר, לפני ארבע שנים, וביקש סיוע רפואי", נזכר סא"ל קולר. "בזמנו, עוד לא היה מדובר במדיניות, אלא בהחלטה מקומית של מפקד שעבר באזור והחליט לא לעמוד מנגד ולטפל בפצוע״.

מאז ועד היום, נכנסו לישראל כ-2800 פצועים סורים לקבלת טיפול רפואי. רק בשנת 2016, מספר קצין הרפואה, טופלו בבתי החולים בישראל יותר מ-600 פצועים סורים: ״המספרים מעידים על כמויות של פצועים אבל בסופו של יום, כל פצוע מספר סיפור".


בתמונה: סא"ל ד"ר תומר קולר, קצין הרפואה של אוגדה 210

על מנת להבין ממקור ראשון איך נראה ונשמע הסיוע, פנינו לסמל אביה דנינו, המשרתת כחובשת בחטיבת בגולן, האחראית על הגבול עם סוריה. ״זה מתחיל בקבלת קריאה, לרוב בשעות החשיכה, על פצועים הנמצאים בדרכם לגדר״, היא מספרת וממשיכה: ״משם, בנסיעה לנקודה סמוך לגדר, אנו מתכוננים לטיפול ומנסים להעריך מה מחכה לנו ולקראת מה עלינו להתכונן״.

מקרה אחד זכור לסמל דנינו במיוחד. ״אני והצוות שלי נקראנו לטפל בילד סורי בן 10 שנפצע קשה בפיצוץ מצידו השני של הגבול״, היא משחזרת. ״פגשנו אותו כשעיניו מלאות דמעות והוא בהלם מהמתרחש סביבו - פצוע ומבולבל. הענקנו לו את הטיפול הראשוני הנדרש והכנו אותו לקראת פינוי מהיר לבית חולים בארץ״.

את מה שקרה בסיום הטיפול, היא לעולם לא תשכח: "הילד הביט מעלה אלינו וחייך חיוך קטן ומבויש. באותו רגע הבנתי - יכול להיות שהצלנו את חייו של הילד, ולא פחות חשוב מכך: יצרנו גשר בין שני העולמות. זה היופי שבעבודה של אנשי הרפואה בחטיבה״.


בתמונה: סמל אביה דנינו, חובשת בחטיבת הגולן

את הפצועים הסורים מפנים לרוב לבתי החולים בצפון הארץ. אלה, מטפלים במסירות באלפי הפצועים עד לחזרתם לסוריה. פגשנו השבוע את א', פצוע סורי המאושפז במחלקה האורתופדית בבי״ח זיו.

״אני לא יודע מה מצב המשפחה שלי בבית", סיפר בכאב. "השארתי בסוריה אישה וילד בן שנתיים״. א' אסיר תודה על הסיוע שהוא מקבל בארץ. "אני מתפלל שגם מדינות אחרות היו נוהגות כך", ה

״סיפור הטיפול בפצועים", מסכם סא"ל קולר, "הוא סיפור על הרבה חמלה, כמו גם על קוד אתי ברור של צה״ל כצבא. על אף שאנחנו מקפידים שלא להתערב בלחימה הפנימית בסוריה, הטיפול בפצוע המשווע לעזרה, ולא משנה מאיזה צד של הגבול הוא מגיע, עומד מעל הכל - ואלו הפנים שלנו כחברה".