כך נראית חומת הבטון החדשה בגבול הצפון שתעצור את כוח 'רדואן' של חיזבאללה

בפיקוד הצפון חושפים לראשונה את פרויקט "אבן משתלבת", ומציגים את העבודות הנרחבות לבניית חומת הבטון החדשה שתחליף את הגדר הישנה, תמנע חדירת כוחות חיזבאללה ותספק ביטחון ליישובי קו התפר. צפו

06.09.18
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל


בחודשים האחרונים צה"ל נמצא בעיצומה של בניית חומת בטון מיוחדת לאורך הגבול עם לבנון, שמטרתו לשים סוף לאיומי ארגון חיזבאללה. התוכנית ההתקפית של ארגון הטרור הצפוני נחשפה בשנת 2011 בעת נאומו של חסן נסראללה העומד בראשו, שם הדגיש כי בכוונת לוחמיו לפרוץ את גדר הגבול ולפלוש לשטחים גדולים במרחב הגליל, שטחים אזרחיים וצבאיים.

לצורך ביצוע התקיפה, הקים חיזבאללה יחידת פשיטה ייעודית העונה לשם כוח "רדואן". חברי הכוח, אשר מונה אלפי לוחמים מיומנים. התנסו במהלך מלחמת האזרחים בשנים האחרונות בסוריה בביצוע משימות פשיטה וכיבוש של מוצבים צבאיים או לחילופין מרחבים אזרחיים.


ההתקפה של חיזבאללה, והעובדה כי עד אז הארגון היה מזוהה בעיקר בלוחמת גרילה משטחו או בירי תלול מסלול לעבר העורף הישראלי, דרשה מפיקוד הצפון לגבש באופן מיידי מענה הולם לאיומים הנשמעים מעבר לגדר. בימים אלו, כוחות ההנדסה של אוגדת הגליל פועלים יום ולילה על תוואי הגבול בין המדינות, במטרה להקים חומה גדולה ורחבה שמטרתה העיקרית היא לשבש את תוכניותיו של חיזבאללה.


13 קילומטרים של חומת בטון עד לסוף השנה

הפרויקט, שנקרא "אבן משתלבת", כולל חומת בטון שגובהה כתשעה מטרים, הנבנית בתוך שטח ישראל ומדרום לגדר הגבול הישנה. החומה תכיל מכלול שלם של מרכיבי הגנה, כשבין היתר תותקן מעליה גדר מתכת נוספת שגובהה שלושה מטרים, ולצדה יוצבו מצלמות איסוף מתקדמות וטכנולוגיות שיסייעו לכוחותינו להגן על תושבי הגליל.

"תכלית החומה היא למנוע את ניסיונות החדירה של לוחמי חיזבאללה לתחומי הארץ, ולהעניק ביטחון מלא לתושבים החיים במרחב", מבהיר תא"ל ערן אופיר, ראש מנהלת גבולות ותפר. עוד הוא מדגיש, כי החומה גם תגן מפני ניסיונות ירי של האויב לשטחנו וביצוע פיגועי חבלה על תוואי גדר הגבול, כך שכוחותינו יוכלו להמשיך לפטרל סמוך לגבול מבלי להסתכן במגע עם האויב, כפי שקרה בשנת 2015, אז סיור צה"לי נפל למארב נ"ט עוין בהר דוב - אירוע שהסתיים בשני חיילים הרוגים.

נכון להיום, לאורך הגבול נבנו כבר 11 קילומטרים של חומת בטון, הניצבת ממרחב ראש הנקרה ועד ליישוב שלומי, ומאזור מטולה ועד משגב עם. בפיקוד הצפון מעריכים כי עד סוף השנה ייבנו שני קילומטרים נוספים של החומה, אשר יביאו להשלמת השלב הראשון בפרויקט.

על פי גורמים בכירים בצבא, היעד הסופי הוא חומת בטון רציפה הבנויה לאורך כל 130 הקילומטרים של גבול לבנון, יעד שעלותו יעמוד על 1.7 מיליארד שקלים.

"הם יודעים היטב מה תהיה השלכותיה של כל תקיפה נגדנו"

עוד יש לציין, כי לאורך הגבול קיימות 11 נקודות בהן קיימת מחלוקת בין ישראל ללבנון, דבר שמאתגר במעט את בניית החומה. במהלך העבודות, חיזבאללה השמיע לא מעט איומים כי אם צה"ל יבנה את החומה בשטחים הללו הוא יראה בכך כמתקפה על שטחיו ועל כן יגיב.

אולם בפיקוד הצפון בטוחים שהארגון יודע מהן ההשלכות של ביצוע פעולה התקפית נגד ישראל, ומבהירים כי לאורך כל התקופה האחרונה מתקיימות שיחות בין הצדדים בתיווך יוניפי"ל במטרה להסדיר את הגבול בנקודות הללו.

"אנחנו פועלים בתיאום מלא עם הגורמים בצד השני, וכל עוד אין הסדר אנחנו לא בונים את החומה כרגע באזורי המחלוקת", מציין סא"ל אבשלום דדון, קצין הנדסה של אוגדת הגליל האמון על העבודות.

אך לצד הצהרה זאת, גורמים בכירים בצה"ל גם מדגישים כי לא יעכבו יתר על המידה את הפרויקט ובמקרה שלא יושג הסדר על הנקודות הללו, צה"ל ימשיך חרף איומי חיזבאללה ויבנה את החומה כדי לא להשאירה פרוצה ולהבטיח את ביטחון תושבי הגזרה.

"חיזבאללה לא רוצים במלחמה והם יודעים היטב מה תהיה השלכותיה של כל תקיפה נגדנו", מבהיר גורם צבאי בכיר, אך ממהר להדגיש: "אם הם יבחרו כן לתקוף אותנו, אנחנו נגיב בעוצמה שלא נראתה כמותה בעבר".

בנוסף, הגורם גם התייחס לדברי מפקד פיקוד הצפון, אלוף יואל סטריק, בתחילת השבוע, שאמר כי מלחמת לבנון הבאה תהיה גם מלחמת הצפון האחרונה וכי "המלחמה הבאה לא תהיה נגד חיזבאללה - אלא נגד לבנון כולה". 

"חיזבאללה", כך חידד הגורם, "הוא חלק משמעותי בפרלמנט הלבנוני. המדינה היא חלק מהארגון, והארגון הוא חלק בלתי נפרד מהמדינה. לכן, במערכה הבאה נפעל בעוצמה נגד לבנון". 

"חיזבאללה לא יכול להיערך לתקיפת פתע בלי שאנחנו נדע מזה"
 
חשוב גם להדגיש, כי בניית חומת הבטון המתבצעת בימים אלה, היא נדבך נוסף מתוכנית כוללת הרבה יותר המיושמת בפיקוד הצפון בשנים האחרונות, במסגרתה מתבצעות עבודות נרחבות לשינוי תוואי השטח הצמוד לגדר המערכת, בין היתר בניית מצוקים, סוללות וחשיפת השטח.

"אם תבקרו בנקודה בה התבצעה החטיפה שהובילה לפרוץ מלחמת לבנון השנייה - תראו שהמקום נראה כעת שונה לחלוטין", מבהיר הגורם הצבאי הבכיר. "ביצענו חשיפה של השטח, כך שאי אפשר יהיה לחצות את הגבול תחת המעטה הירוק מבלי שנבחין, ובנוסף יצרנו מיצוקים גבוהים במיוחד שיבלמו את האויב מכניסה לשטחנו".

עוד מדגיש הגורם הבכיר, כי כיום במרחב הגליל חיים יותר מ-200 אלף תושבים ב-82 יישובים, כאשר 22 מהם נמצאים ממש בקו המגע, מה שהופך אותם למושא ההגנה המרכזי של צה"ל ולאתגר הביטחוני הגדול ביותר נגד ההתקפה של חיזבאללה.

"בשנים האחרונות, יכולות האיסוף והמודיעין שלנו בצפון התעצמו לאין שיעור בהשוואה לעבר", הוא מוסיף. "אנחנו ערוכים להגיע אל כוח רדואן עוד בעת היערכותו בחזית במטרה להשמיד אותו טרם הוא יחל את ההתקפה".