אם יצאתם לטייל בפסח בשבילים הירוקים שבצפון הארץ, בטח נתקלתם לא פעם בגדרות תיל ועליהם שלטים צהובים המזהירים מפני שדות מוקשים. אלה נקברו באדמה לפני עשורים רבים על ידי צבאות המדינות השכנות מצפון או על ידי צה"ל עצמו, ומהווים בעיקר זכר לקרבות הקשים שהתנהלו בעבר במרחב.

כיום כל המוקשים בגזרה מגודרים ומשולטים לגמרי. אולם, על מנת להבטיח ששום אדם לא ייכנס בטעות לשטחי שדות המוקשים, כוחות ההנדסה של פיקוד הצפון פועלים יום וליל על מנת לתקן כל פרצת גדר, כל שלט צהוב שנשחק, ולנטרל כל מוקש שעלה מעל פני הקרקע וקיים חשש שיזלוג אל מחוץ לתחום.

"חלק גדול מהמוקשים הוא חיוני ויעיל למדינת ישראל כמכשול בפני האויב, אך איום המלחמה כפי שהכרנו בעבר השתנה מאוד ושינה את צורתו", מסביר רס"ם אסף מזון, ראש מדור המיקוד בפיקוד הצפון, אליו חברנו ליד הר אביטל, בעבודות הבקרה סביב שדות המוקשים. "לכן, קיימים שדות מוקשים רבים שנותרו כמטרד בשטח עבורנו ועבור מטיילים ותושבי הגזרה, ומטרת העל שלנו היא לפנות אותם".


אך תהליך פינוי שדות מוקשים הוא ארוך במיוחד ואינו פשוט כלל. על פי רס"ם מזון, פינוי מוחלט של שדות המוקשים שאינם רלוונטיים לביטחון הגזרה עשוי לקחת עשרות שנים, ולכן בינתיים יש להמשיך ולפעול כל העת בסמוך לגדרות התיל, בשביל לדאוג שעד שיפונו - התושבים והמטיילים במרחב יהיו בטוחים במאת האחוזים.

"כל שדות המוקשים בצפון ממופים ומנוהלים על ידי תיקים בארכיון מסודר, בהם מפורט מתי הונחו, מספרם, ומה מצבם לנוכח הביקורות האחרונות שבוצעו", מפרט רס"ם חזון את תהליך הבקרה של שדות המוקשים בגזרה.

"צוותי הבקרה שלנו", הוא ממשיך, "דואגים לעבור מדי שנה בכל שדות המוקשים ללא יוצא מן הכלל, כאשר במוקדים 'אדומים', כאלה שהגדרנו כיותר בעייתיים בשל קרבתם למקומות מיושבים ומטוילים, נערכות ביקורות בתדירות גבוהה יותר".

 

"יודעים לתת מענה לכל בעיה שתתגלה בפנינו"

במהלך הביקורת, מוודא הצוות שכל אמצעי האזהרה וההתרעה תקינים וברורים. כמו כן עליו לסלק מהשטח כל מוקש שמתגלה באמצעות מכשיר המגמ"ק (מגלה מוקשים) ועלול להוות איום על ביטחון העוברים והשבים.

"תנאי מזג האוויר הסוערים בהרי הצפון, נפילות קרקע טבעיות או אפילו בעלי חיים, יכולים להוביל לתזוזת המוקשים, ולכן אנחנו חייבים לעבור בין השדות ולדאוג שאף אחד מהם לא מוצא את מקומו מחוץ לגדר".

תוך כדי השיחה עם רס"ם מזון, הכוחות בשטח מדגימים לנו את רוטינת העבודה החשובה שלהם, המוגדרת  כ"משימה לאומית". תחילה הם עולים על ציוד ומתאספים לשיחת תדרוך בה הם לומדים לעומק את אופי השדה אליו תכף ייגשו לטפל.


לאחר מכן הם ניגשים לעבודה - מתחלקים לצוותים קטנים, חמושים במגמ"קים וסכינים, באמצעותם הם מנסים לאתר מוקשים שהתגלו בסמוך לגדר, ובמידת הצורך גם מעט לחפור באדמה. אם התגלו מוקשים, הם מסמנים אותם על ידי כלוב מתכת לבן, ולאחר מכן מטפלים ומסלקים את המוקש בעצמם או בעזרת היחידה לסילוק פצצות.

כשנגמר שלב טיהור תוואי הגדר, מתחילים הצוותים להחליף את השלטים הבלויים, לתקן את תוואי הגדרות ואף להוסיף גופים שונים על מנת למנוע סחף עתידי של מוקשים ולמקסם את מרחב ההגנה בנקודה. למשל בהר אביטל, בו פועלים הכוחות כרגע, התכנון הוא לשים גדר תחתונה אמידה שתספק מענה לסחף המוקשים הנפוץ בהר.


"אנחנו יודעים לתת מענה נקודתי ויצירתי במטרה למנוע כל בעיה שתתגלה בפנינו, ואני מאמין שהגדר שאנחנו מקימים פה תפחית את הסיכון בצורה משמעותית לאורך השנים", מבהיר רס"ם מזון. עוד הוא מוסיף, כי מלבד הפעולות הפיזיות בשטח, כוחותיו גם פועלים בדרכים אחרות במטרה למנוע התקרבות לשטחים המסוכנים: "אנחנו מעלים את המודעות לנושא על ידי תשדירי רדיו לקראת החגים והעברת שיעורים במוסדות החינוכיים בגזרה. עד עכשיו הגענו ל-1,200 תלמידים, והדרישה לשיעורים שלנו רק עולה".

קומו והתהלכו בארץ

כעת, לאחר שהכוחות בשטח כבר חלפו על פני מרבית שדות המוקשים בגזרה, רס"ם מזון יודע שההליכה בשבילי הטיולים בגזרה בטוחה, וקורא לעם ישראל לצאת ולפקוד את הצפון הירוק. "אנחנו כבר חודשיים עובדים בקדחנות לקראת תקופת החגים והקיץ. הצוותים שלנו נמצאים כל יום בשטח ובודקים את כל המוקדים הבעיתים על מנת שתוכלו להגיע לטייל ולהיות בטוחים".

 

עוד הוא מדגיש, כי על אף שנקטו כבר את כל הצעדים הדרושים, על אזרחים שנתקלו בגוף חשוד לפנות מיד למשטרה, על מנת שייצרו קשר עם כוחות הצבא שיגיעו לנקודה בזמן הקצר ביותר: "יש לנו צוותי כוננות 24/7 שיודעים לייצר מענה מהיר לכל בעיה ולסיים את האירוע בהצלחה".

"אנחנו מבינים שביטחונם של כל התושבים והמטיילים במרחב הצפון מופקד בידינו, ולכן הלוחמים שלנו יוצאים מדי בוקר בידיעה שהם אלו שימנעו את האירוע הבא", מבהיר רס"ם מזון ומסכם: "אין שום סיבה שהמוקשים יהוו מטרד עבור המטיילים. אנחנו עושים הכל בשביל שעם ישראל יוכל לצאת וליהנות מהטבע במדינה שלנו, ושיוכלו לצעוד צמוד לגדרות שדות המוקשים בידיעה שהשביל נקי ובטוח עבורם".